6H. of Spa: Een uitgebreide vooruitblik

Start - SebringStart - Sebring
We zijn begin mei en traditiegetrouw wil dat zeggen dat we ons weer mogen opmaken voor onze jaarlijkse portie enduranceracen van de boventste plank op het circuit van Spa-Francorchamps. De wedstrijd die een rijke geschiedenis opbouwde als de 1000 km van Spa zal anno 2012 echter door het leven gaan als de "6 hours of Spa". De Ardeense klassieker vormt dit jaar niet het strijdtoneel van de Le Mans Series of de Intercontinental Le Mans Cup, maar van het gloednieuwe World Endurance Championship. De WK-status en de samenwerking van de ACO met de FIA maken het allemaal wat exclusiever wat betekent dat er "maar" 42 deelnemers aan de start zullen staan en er alleen wordt gewerkt vanuit de nieuwe pits.
En we zeggen "maar" omdat we de afgelopen jaren steeds verwend werden met een veld van een 50-tal bolides. Een blik op de alsnog voorlopige deelnemerslijst zal menig autosportliefhebber echter niet teleurstellen. Het forfait van Toyota is natuurlijk een serieuze aderlating, net als de afwezigheid van Henri Pescarolo’s nieuwe strijdwapen, de Pescarolo 03. Desondanks heeft deze wedstrijd heel wat te bieden, racingworld.be blikt samen met u alvast vooruit naar de race van komende zaterdag.
 
LMP1 (10)
Audi R18 e-tron quattroAudi R18 e-tron quattro
De klasse die voor velen het meest tot de verbeelding spreekt is uiteraard LMP1, het strijdtoneel bij uitstek voor de grote constructeurs. Helaas zorgt de afwezigheid van Peugeot en Toyota ervoor dat het meer dan waarschijnlijk een wandeling in het park zal worden voor Audi. Het merk met de vier ringen zet voor het eerst sinds 1999 nog eens vier prototypes in die bovendien allemaal hun competitiedebuut zullen maken. Eerst en vooral zijn er de twee hybride Audi R18 e-tron quattro die in Spa zullen worden bemand door Fässler/Lotterer/Tréluyer (#1) en Capello/Kristensen/McNish (#2). De twee Audi R18 Ultra’s hebben dan weer Dumas/Duval/Gené (#3) en Jarvis/Bonanomi(#4) achter het stuur zitten. Afwachten welk van de twee modellen het beste zal presteren en of de nieuwe hybridetechnologie al dan niet voor kinderziektes zal zorgen.
 
JRM - HPD ARX-03aJRM - HPD ARX-03a
De overige zes LMP1-bolides aan de start kunnen zo goed als zeker geen vuist maken tegen dit fabrieksgeweld, maar dat neemt niet weg dat ze onder elkaar geen spannende strijd kunnen uitvechten. Rebellion Racing brengt voor het eerst twee exemplaren van de geëvolueerde Lola B12/60 – Toyota aan de start en is zeker een kracht waarmee rekening dient gehouden te worden. Verder zal ook de HPD ARX-03a zijn Europees debuut maken in de handen van Strakka Racing en JRM, dit laatste team wist tijdens de 12h of Sebring nog hoge ogen te gooien door met een maagdelijke wagen meteen vooraan mee te draaien. En ook hier stopt het niet met premières, Pescarolo zakt dan wel niet af met haar nieuwe Pescarolo 03, de legendarische equipe brengt wel de prachtige Dome S102.5 aan de start in opdracht van de Japanse constructeur, met achter het stuur voormalig Peugeot fabriekspiloten Sébastien Bourdais en Nicolas Minassian. Last but not least is er de OAK Racing Pescarolo-Judd met ondermeer onze landgenoot Bertrand Baguette die best wel eens voor een verrassing zou kunnen zorgen.
 



LMP2 (18)
Pecom Racing - Oreca 03Pecom Racing - Oreca 03
Waar LMP2 vroeger nog het zwakke broertje was van LMP1, overtreft deze klasse nu deze laatste alvast in kwantiteit. Maar liefst 18 (!) prototypes zullen hier strijden voor de zege en een mogelijke winnaar aanduiden is dan ook zeer moeilijk. Met Zytek, Oreca, HPD (Honda), Lola, Morgan en Norma staan er zes verschillende chassis’ opgelijnd die met uitzondering van de laatste allemaal vooraan kunnen meestrijden. Voor ons Belgen is het uiteraard uitkijken naar de Boutsen Ginion Racing Oreca 03, helaas vinden we geen enkele landgenoot terug in deze wagen. De ander Belgische inbreng in LMP2 komt er van Bas Leinders die zich alvast komt voorbereiden op de 24h du Mans met zijn OAK Racing Morgan-Judd, Maxime Martin heeft verplichtingen in de ADAC GT Masters en zal er niet bij zijn. Een van de favorieten voor de zege is de enige ingeschreven HPD ARX 03b ingezet door Starworks Motorsports. Het Amerikaanse team werd derde algemeen in Sebring, maar de ACO bedacht de Honda voortaan met een kleinere restrictor. Verder is er nog de Signatech Oreca-Nissan #23 van Tresson/Lombard/Mailleux die zeer sterk oogt en is het afwachten hoe enkele ELMS-teams zullen presteren op het wereldniveau.


 


GTE-Pro (5)
AMR - Aston Martin Vantage V8AMR - Aston Martin Vantage V8
Het kwantitatief zwakste veld vinden we terug in GTE-Pro waar er slechts vijf wagens de start zullen nemen. Kwalitatief is alles echter dik in orde en als alle GTE’s het uithouden, mogen we ons alvast opmaken voor een hevige strijd voor het hoogste podiumschavot. AF Corse komt zeer sterk voor de dag met twee top duo’s, de #51 Ferrari F458 Italia krijgt het ervaren tandem Fisichella/Bruni mee, terwijl de #71 bemand word door Bertolini en voormalig Corvette piloot Beretta. Luxury Racing (Ferrari) doet het dan weer met Frédéric Makowiecki en Jaime Melo. Team Felbermayr-Proton zal met Richard Lietz en Marc Lieb een poging ondernemen om de Ferrari’s het leven moeilijk te maken, de blauwe Porsche zal overigens het enige 2012-spec exemplaar (bijgenaamd ‘der dicke’) aan de start zijn. Tot slot is er nog de sterk geëvolueerde Aston Martin Vantage V8 in de handen van het trio Mücke/Turner/Fernandez, deze Britse GT reed in Sebring vooraan mee en kan in Spa best wel eens voor een verrassing zorgen.




GTE-Am (9)
Larbre Competition - Corvette C6-ZR1Larbre Competition - Corvette C6-ZR1
In GTE-Am staan er bijna dubbel zoveel wagens (9) ingeschreven als in de Pro-klasse en het is best mogelijk dat een aantal deelnemers zich op een gegeven moment zullen mengen tussen de 'Pro’s'. Het mogen dan wel geen fabrieks-Corvettes zijn, maar Larbre Competition verwent de toeschouwers alvast met twee exemplaren van dit Amerikaanse monster. Voor de zege is het vooral uitkijken naar de Team Felbermayr-Proton Porsche #88 van Reid/Roda/Ruberti, de AF Corse Ferrari #81 van Cioci/Griffin/Perazzini en beide Larbre Corvettes. Vermelden we ook nog dat Markus Palttala weer zijn opwachting zal maken in de JWA-Avila Porsche van Paul Daniels.



Foto's: Audi & DPPI/ACO


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in WEC op dinsdag 01 mei 2012 om 00:07


Andere publicaties op Racingworld.be...