Met niet minder dan 44 wagens aan de start van de kwalificaties, bewees de Belgian Gentlemen Driver's Club nog maar eens in blakende gezondheid te verkeren. De derde manche van het seizoen 2012 vond plaats op Circuit Zolder en genoot van prima lenteweer. De BGDC bewees eens te meer een goede aanpak te hebben en dat belooft voor de toekomst.
We zagen jammer genoeg één van de vele Renault Clio uit de Klasse D (D1) zondagochtend hard van de baan gaan.Terwijl de rijder van de Franse bolide ongedeerd bleef, was de Clio zo hard beschadigd, dat het startnummer #776 van Mussen, Mussen en Brems niet aan de start zou verschijnen. De enige wagen uit de Division 2, de Radical SR3 van Brugmans en Geoffroy reed naar de eerste startplaats, voor de snelste wagens uit de Divisie 3, de M3 van Philippart-Reynaerts en de Z3 van Van de Water-Beyers, die al het goede van de Trophée des Fagnes bewees. In Divisie 1, was de eerste plek voor de gebroeders Franssen (BMW 3 Reeks E46) wat betrof de Klasse D, terwijl Xavier Stevens, een oud-deelnemer van de Dunlop Cup en de BTCS, meteen indruk maakte bij zijn eerste deelname aan de BGDC. Hij bleef zelfs de VW Golf II van Kevers en Paisse voor, normaal de te kloppen wagen in de klasse tot 2 liter. De Honda Civic van Thiroux, Lannaux en Baudart was primus in Klasse C (1600cc), met een mooie 15de tijd algemeen.De wedstrijd duurde 150 minuten en het werd een zondagse wandeling voor de Radical SR3 van René Brugmans en Christophe Geoffroy, die zonder enige moeite de algemene winst binnenhaalde. In de toekomst zouden nieuwe wagens de Division 2 aantrekkelijker kunnen maken. Twee ronden achter de kleine prototype, waren de verschillen tussen de toerwagens van de BGDC veel miniemer. In Division 3 was de veldslag tussen de BMW Z3 van Van de Water en Beyers enerzijds en de BMW M3 van Philippart en Reynaerts anderzijds, werkelijk bijzonder spannend en op de meet bedroeg het verschil amper 7’’5 na 78 ronden knokken op het Limburgse asfalt! Nog een M3, het exemplaar van Spigeleer en Grysouille (M3), haalde de derde plek binnen, voor de M3 van Heck en Vandenabeele. De Ford Focus van Ronchail-Ronchail verdween halverwege de race uit de rankings…
In Division 1 was de BMW uit de Klasse E sneller dan het gezamenlijke veld van wagens tot 2 liter, met de broers Alain en Patrick Franssen op de hoogste trede van het schavot. Zij konden eindelijk revanche nemen voor hun gemiste start van het seizoen. Zij wonnen voor de BMW E36 van Matty Zadnikar en Marc Neyens, de eerste winnaars van het jaar. EMG behaalde dus een mooie dubbel. 20Ste algemeen en derde in de klasse, werd de BMW 325i van Doms en Van Loo.
Kevers en Paisse nog steeds ongeslagen
In Klasse D, bij de wagens tot 2 liter, was Xavier Stevens meteen bij de pinken in zijn zeer mooie Renault Clio III. Hij werkte de hele wedstrijd alleen af en moest finaal de wet van de sterkste ondergaan tegen een aantal concurrenten, waaronder uiteraard Grégory Paisse, die de VW Golf II uit de ateliers van Jean-Marie Dehaye samen met Tony Kevers, naar de zege reed. In een andere Renault Clio III werden Vincent Despriet en Julien Lefort op één ronde tweede, voor de Clio II van Servranckx en Crabbe, en de #18 van Lejeune en Maquet. De sympathieke Filip Uyttendaele, die ook alleen reed, finishte uiteindelijk ook nog voor Xavier Stevens, die we zeker opnieuw hopen te verwelkomen. Nog in Zolder, zagen we ook het grote debuut van de Clio III VDS Racing Adventures van Raphaël van der Straten, die samen met de snelle Jérémy Princen de race afwerkte. Jammer genoeg verloor de blauw-wit-rode bolide veel tijd na een aanrijding met Nelson Van Hulle (Clio III), die zelf diende op te geven.
Noteren we nog de diverse problemen van de MINI Cooper S, waaronder het exemplaar van Yvan Muller, die we vaak in de pitlane zagen. Ook de Honda Civic van Mascaux en Ouassini, kende pech, met een opgave door een stukke overbrenging.
In de Klasse C, waren de Honda Civic eens te meer te snel, met de #48 van Lannaux, Baudart en Thiroux die zeer snelle rondetijden lieten noteren. Ze wonnen uiteindelijk met 4 seconden bonus op de #118 van Ronveaux, Clermont en Hayon. De #5 van Vandamme, Van Billoen en Deridder maakte de top 3 volledig, na onder meer een Stop & Go. Opgave voor de Suzuki Swift van Franken, Peeters en Kempynck.
Nog meer voordelen!
De organisatoren van de BGDC zagen niet enkel een sportief zeer geslaagd evenement op Circuit Zolder, bovendien zonder geluidsbeperkingen. De drijvende krachten achter de competitie voorbehouden aan amateurs en gentlemen-drivers, vonden ook de tijd om de deelnemers van heel wat leuks te voorzien. Zo was er een gratis deelname aan de volgende manche voor één deelnemer, via lottrekking en nog via een onschuldige hand, won een andere deelnemer een verblijf onder de zon. Maar misschien nog belangrijker was de prijs voor de top 5 van het algemene klassement! Zij kunnen, door de sterke samenwerking tussen Circuit Zolder en de BGDC profiteren van een verminderd inschrijvingsgeld voor de 24 Hours of Zolder: in plaats van 4900,00 € (BTW inbegrepen), betalen de eerste 5: 2000, 2250, 2500, 2750 en 3000 euro!
De volgende manche van de BGDC staat op het programma op 27 mei, op de omloop van Croix-en-Ternois in Frankrijk.
Tekst & foto: BGDC press