6H. of Spa: R18 ultra van Duval neemt fakkel over van e-tron quattro van Tréluyer

Audi Sport Team Joest - Audi R18 ultraAudi Sport Team Joest - Audi R18 ultra
Halfweg de wedstrijd rijdt er geen Audi R18 e-tron quattro meer aan de leiding, maar een exemplaar van de R18 ultra. Het voordeel dat de Hybride Audi's hadden op het natte asfaltlint in de aanvangsfase ebde stelselmatig weg naarmate het droger werd. Benoit Tréluyer, die de Audi #1 in leidende positie overnam van André Lotterer, zag zijn voorsprong wegsmelten en moest net voor halfweg de leiding aan Loïc Duval in de R18 Ultra laten. Beste benzine proto was de Rebellion Lola-Toyota #12 dankzij een knappe stint van voormalig F1-piloot Nick Heidfeld. De Duitser kreeg vooral tegenstand van de Dome S102.5 in handen van Sebastien Bourdais, die aan het einde van zijn drie uur durende relais echter de rol moest lossen. Ook de Strakka Racing HPD ARX-03 is nog steeds vooraan te vinden.
Jota - Zytek Z11SN - NissanJota - Zytek Z11SN - Nissan
LMP2 wordt voorlopig aangevoerd door zwart-witte ELMS Zytek-Nissan van Jota, voor de ADR-Delta Oreca-Nissan die constant blijft presteren en vooralsnog geen tegenslag te verwerken kreeg. Na zijn knappe openingsstint liet Bas Leinders het stuur van zijn Morgan-Judd over aan teamgenoot en gentlemanrijder Heinemeir Hansson die degelijke tijden draaide rond de derde positie. Richard Lietz en Marc Lieb blijven GTE-Pro controleren in hun blauwe Felbermayr Porsche met een comfortabele voorsprong op de AF Corse Ferrari van het duo Bruni/Fiscichella en het Luxury Racing exemplaar dat wat terugviel door een wat mindere stint van Jaime Melo. Raymond Narac en Nicolas Armindo blijven de primussen in GTE-Am met de IMSA Performance Matmut Porsche.

Foto's: Martijn Wouters


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in WEC op zaterdag 05 mei 2012 om 18:18


Andere publicaties op Racingworld.be...