6H. of Spa: Natuurlijk Audi - dubbele zege voor zustermerk Porsche in GTE

Finish van de WEC 6 Hours of Spa 2012Finish van de WEC 6 Hours of Spa 2012
De tweede manche van het WK Endurance werd een kolfje naar de hand van de V.A.G.-groep, met pure Audi dominantie in LMP1 en een dubbele GTE zege voor Porsche. Tijdens de jaarlijkse generale repetitie voor Le Mans loste Audi de verwachting in door het voor haar enige aanvaardbare resultaat te behalen. Alle vier de gestarte wagens haalden de finish en niemand kwam ook maar tot aan de enkels van het merk met de vier ringen. Desondanks werd het geen ongekend succes bij Audi aangezien hun nieuwste hybridetechnologie, ingebouwd in de e-tron quattro, bij het debuut nog niet helemaal op het niveau van de conventionele wagen stond. Bovendien kermerkte hun race zich door meerder kleine foutjes.
Audi Sport Team Joest - Audi R18 ultraAudi Sport Team Joest - Audi R18 ultra
Bij de start leek het er op dat de e-tron quattro een eenzame race zou gaan afwerken, op een nat circuit stond er geen maat op wit-zilvere bullets. De #1 en de #2 reden in formatie weg en raapten al snel een 50-tal seconden bij elkaar. Nieuwe regen bleef echter uit waardoor de resterende vijf uren op een droge piste werden afgewerkt. En op die droge baan zagen de hybridewagens al snel hun voorsprong wegsmelten. De #2 van Kristensen/McNish/Capello verloor meteen bij de eerste pitstop wat tijd bij het wisselen van de neus en was vervolgens op achtervolgen aangewezen. Marc Gene (#3) schatte op het einde van het eerste uur als beste van de vier Audi’s de omstandigheden in en kon met de juiste bandenkeuze veel terrein goedmaken. Zijn ploegmaat op de #3, Loïc Duval, haalde de leidende e-tron quattro #1 bij om vervolgens niet meer om te kijken. De R18 Ultra haalde het dus van zijn vierwiel aangedreven broertje. Marcel Fässler bracht de e-tron quattro #1 nog als tweede binnen, voor de tweede Ultra (#4 Bonanomi/Jarvis) en e-tron quattro (#2 Kristensen/McNish/Capello). Of de Audi R18 e-tron quattro in staat is om de 24h du Mans te winnen is nog maar de vraag, de wagen oogde niet in balans en had bijgevolg veel last van onderstuur.
 
Rebellion Racing - Lola B12/60 Coupé - ToyotaRebellion Racing - Lola B12/60 Coupé - Toyota
Achter de interne Audistrijd werd er hard gestreden tussen de benzine proto’s. De enige wagen die het wat moeilijk leek te hebben was de OAK Racing Pescarolo #15, nochtans kon onze landgenoot Bertrand Baguette zich aanvankelijk op de Dunlops nog mengen tussen zijn concurrenten in de veranderlijke omstandigheden. Een gebroken ophanging zorgde er in de slotminuten voor dat de wagen letterlijk strandde voor de meet. Rebellion Racing presteerde vandaag het meest constant en bracht beide wagens zonder veel oponthoud in de pits naar de vijfde (#12 Prost/Jani/Heidfeld) en zesde (#13 Belicchi/Primat) plaats, vier ronden achter de Audi’s. Tijdens de wedstrijd gingen zij de strijd aan met de Pescarolo Dome S102.5 van Bourdais en Minassian, beide heren toonden het potentieel van de Japanse proto, vraag is alleen of de wagen over voldoende betrouwbaarheid beschikt voor een etmaalrace. Beide HPD ARX-03a toonden in handen van Strakka Racing en JRM ook de strijd te kunnen aangaan voor de titel van ‘best of the rest’, verschillende problemen verhinderden echter een beter resultaat.
 
Jota - Zytek Z11SN - NissanJota - Zytek Z11SN - Nissan
In LMP2 ging de zege enigszins verrassend naar de ‘gast’wagen uit de ELMS van Jota. De relatief onervaren Simon Dolan reed samen met Sam Hancock een beresterke wedstrijd aan het stuur van de Zytek-Nissan. Het best bezette veld van de race draaide uiteindelijk uit op een vierstrijd tussen de uiteindelijk winnaars, de polezettende ADR-Delta Oreca-Nissan #25, de Murphy Prototypes Oreca-Nissan (ELMS) en de OAK Racing Morgan-Judd van ondermeer Bas Leinders. Onze enige landgenoot in de klasse viel bij zijn openingsstint in de veranderende omstandigheden op door van de achtste naar de tweede positie op te rukken en scherpe tijden neer te zetten. Het snelheidsverschil met gentleman rijder David Heinemeir Hansson was bovendien niet al te groot waardoor het duo nog een mooie vierde plaats kon behalen na 6 uren racen. In de slotfase kwam de leidende ADR-Delta Oreca-Nissan nog binnen voor een late splash & dash waardoor ze in extemis nog de zege uit handen moest geven aan Jota voor een luttele 6 seconden. De Murphy Prototypes Oreca-Nissan werd mooi derde op een 40-tal seconden achterstand. Andere opvallende prestaties kwamen er van Soheil Ayari in de Pecom Racing Oreca die in de openingsfase het veld aanvoerde en het collectieve falen van Lotus en Signatech Nissan.
 
Team Felbermayr-Proton - Porsche 911 RSRTeam Felbermayr-Proton - Porsche 911 RSR
GTE-pro werd voor het eerst sinds lang nog eens binnengehaald door Porsche. De 2012-spec Felbermayr-Proton Porsche 911 GT3 RSR profiteerde optimaal van de koudere regenachtige omstandigheden en de nieuwe (ACO) Balance of Performance om met de overwinning te gaan lopen. Nadat Marc Lieb en Richard Lietz zo goed als heel de wedstrijd comfortabel aan de leiding reden werd het nog zeer spannend in de eindfase, een late stop van ‘der dicke’ voor brandstof zorgde ervoor dat de AF Corse Ferrari van het top duo Bruni/Fiscichella opeens op hun hielen zat. Duurde de wedstrijd een ronde langer dan was de kans groot dat Ferrari alsnog met de zege ging lopen. De Luxury Racing Ferrari van een ongemeen sterke Makowiecki speelde ook een prominente rol in de wedstrijd maar strandde uiteindelijk als derde op een ronde achterstand. De tweede AF Corse Ferrari van Bertolini/Beretta kwam nooit echt in het stuk voor en werd uiteindelijk vierde. Voor Aston Martin werd het wederom een nulscore dit weekend, Darren Turner maakte nochtans een kanonstart en nam vroeg de leiding, na amper tien ronden was het verhaal echter over en uit voor de Britse GT toen de wagen met versnellingsbakproblemen de pits opzocht.
 
IMSA Performance Matmut - Porsche 911 RSRIMSA Performance Matmut - Porsche 911 RSR
Ook in GTE-Am was Porsche aan het feest met twee van haar wagens op de eerste twee podiumplaatsen. Nicolas Armindo gooide in het openingsuur hoge ogen door mee te draaien tussen de GTE-Pro wagens in de 2011-spec van de 911 GT3 RSR. Samen met Raymond Narac en Anthony Pons reed hij voortdurend aan de leiding om uiteindelijk de klasseoverwinning binnen te halen met 58 seconden voorsprong op de merkgenoten van Felbermayr-Proton (#88 Reid/Roda/Ruberti). Markus Palttala werd samen Joël Camathias en teambaas Paul Daniels zesde op negen deelnemers.

Onze huisfotograaf Martijn Wouters zorgde doorheen de dag voor de nodige beelden, welke we verzamelden in het fotoboek  "6H. of Spa: De wedstrijd in beeld gebracht".

PosWagenRijdersKlasse 
01Audi R18 UltraRomain Dumas
Loic Duval
Marc Gené
LMP1160 ronden
02Audi R18 e-tron quattroMarcel Fässler
André Lotterer
Benoit Tréluyer
LMP1+ 46.801
03Audi R18 UltraMarco Bonanomi
Oliver Jarvis
LMP1+ 1 ronden
04Audi R18 e-tron quattroDindo Capello
Tom Kristensen
Allan McNish
LMP1+ 1 ronden
05Lola B12/60 Coupé - ToyotaNicolas Prost
Neel Jani
Nick Heidfeld
LMP1+ 4 ronden
06Lola B12/60 Coupé - ToyotaAndrea Belicchi
Harold Primat
LMP1+ 5 ronden
07HPD ARX 03a - HondaNick Leventis
Danny Watts
Jonny Kane
LMP1+ 6 ronden
08Zytek Z11SN - NissanSimon Dolan
Sam Hancock
LMP2+ 9 ronden
09Oreca 03 - NissanJohn Martin
Robbie Kerr
Tor Graves
LMP2+ 9 ronden
10Oreca 03 - NissanJody Firth
Warren Hughes
Brendon Hartley
LMP2+ 9 ronden
11Morgan - JuddDavid Heinemeir Hansson
Bas Leinders
LMP2+ 10 ronden
12HPD ARX 03a - HondaDavid Brabham
Karun Chandhok
Peter Dumbreck
LMP1+ 10 ronden
13Oreca 03 - NissanJack Clarke
Bastien Brière
Jens Petersen
LMP2+ 11 ronden
14Lola B12/80 Coupé - NissanFabien Giroix
Maxime Jousse
Stefan Johansson
LMP2+ 12 ronden
15Dome S102.5 - JuddSébastien Bourdais
Nicolas Minassian
LMP1+ 13 ronden
16Zytek Z11SN - NissanChristian Zugel
Ricardo Gonzalez
Elton Julian
LMP2+ 13 ronden
17Morgan - JuddJacques Nicolet
Matthieu Lahaye
Olivier Pla
LMP2+ 16 ronden
18Porsche 911 RSR (997)Marc Lieb
Richard Lietz
LMGTE Pro+ 16 ronden
19Ferrari F458 ItaliaGiancarlo Fisichella
Gianmaria Bruni
LMGTE Pro+ 16 ronden
20Ferrari F458 ItaliaFrédéric Makowiecki
Jaime Melo
LMGTE Pro+ 17 ronden
21Ferrari F458 ItaliaAndrea Bertolini
Olivier Beretta
LMGTE Pro+ 19 ronden
22Porsche 911 RSR (997)Nicolas Armindo
Raymond Narac
Anthony Pons
LMGTE Am+ 21 ronden
23Lola B12/80 Coupé - NissanJean-Denis Deletraz
Keiko Ihara
LMP2+ 21 ronden
24Porsche 911 RSR (997)Christian Ried
Gianluca Roda
Paolo Ruberti
LMGTE Am+ 21 ronden
25Oreca 03 - NissanLuis Perez Companc
Soheil Ayari
Pierre Kaffer
LMP2+ 21 ronden
26Ferrari F458 ItaliaPiergiuseppe Perazzini
Marco Cioci
Matt Griffin
LMGTE Am+ 22 ronden
27Chevrolet Corvette C6-ZR1Patrick Bornhauser
Julien Canal
Fernando Rees
LMGTE Am+ 23 ronden
28Ferrari F458 ItaliaPierre Ehret
Franck Montecalvo
Gunnar Jeannette
LMGTE Am+ 23 ronden
29Lola B12/80 Coupé - LotusLuca Moro
Kevin Weeda
James Rossiter
LMP2+ 23 ronden
30Oreca 03 - NissanNelson Panciatici
Pierre Ragues
Roman Rusinov
LMP2+ 24 ronden
31Porsche 911 RSR (997)Joël Camathias
Markus Palttala
Paul Daniels
LMGTE Am+ 26 ronden
32Ferrari F458 ItaliaTracy Krohn
Niclas Jönsson
Michele Rugolo
LMGTE Am+ 31 ronden
33Oreca 03 - NissanFranck Mailleux
Olivier Lombard
Jordan Tresson
LMP2+ 32 ronden
34HPD ARX 03b - HondaVicente Potolicchio
Ryan Dalziel
Stéphane Sarrazin
LMP2+ 37 ronden


Foto's: Martijn Wouters


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in WEC op zaterdag 05 mei 2012 om 22:04


Andere publicaties op Racingworld.be...