De tweede manche van het WK Endurance werd een kolfje naar de hand van de V.A.G.-groep, met pure Audi dominantie in LMP1 en een dubbele GTE zege voor Porsche. Tijdens de jaarlijkse generale repetitie voor Le Mans loste Audi de verwachting in door het voor haar enige aanvaardbare resultaat te behalen. Alle vier de gestarte wagens haalden de finish en niemand kwam ook maar tot aan de enkels van het merk met de vier ringen. Desondanks werd het geen ongekend succes bij Audi aangezien hun nieuwste hybridetechnologie, ingebouwd in de e-tron quattro, bij het debuut nog niet helemaal op het niveau van de conventionele wagen stond. Bovendien kermerkte hun race zich door meerder kleine foutjes.
Bij de start leek het er op dat de e-tron quattro een eenzame race zou gaan afwerken, op een nat circuit stond er geen maat op wit-zilvere bullets. De #1 en de #2 reden in formatie weg en raapten al snel een 50-tal seconden bij elkaar. Nieuwe regen bleef echter uit waardoor de resterende vijf uren op een droge piste werden afgewerkt. En op die droge baan zagen de hybridewagens al snel hun voorsprong wegsmelten. De #2 van Kristensen/McNish/Capello verloor meteen bij de eerste pitstop wat tijd bij het wisselen van de neus en was vervolgens op achtervolgen aangewezen. Marc Gene (#3) schatte op het einde van het eerste uur als beste van de vier Audi’s de omstandigheden in en kon met de juiste bandenkeuze veel terrein goedmaken. Zijn ploegmaat op de #3, Loïc Duval, haalde de leidende e-tron quattro #1 bij om vervolgens niet meer om te kijken. De R18 Ultra haalde het dus van zijn vierwiel aangedreven broertje. Marcel Fässler bracht de e-tron quattro #1 nog als tweede binnen, voor de tweede Ultra (#4 Bonanomi/Jarvis) en e-tron quattro (#2 Kristensen/McNish/Capello). Of de Audi R18 e-tron quattro in staat is om de 24h du Mans te winnen is nog maar de vraag, de wagen oogde niet in balans en had bijgevolg veel last van onderstuur.Achter de interne Audistrijd werd er hard gestreden tussen de benzine proto’s. De enige wagen die het wat moeilijk leek te hebben was de OAK Racing Pescarolo #15, nochtans kon onze landgenoot Bertrand Baguette zich aanvankelijk op de Dunlops nog mengen tussen zijn concurrenten in de veranderlijke omstandigheden. Een gebroken ophanging zorgde er in de slotminuten voor dat de wagen letterlijk strandde voor de meet. Rebellion Racing presteerde vandaag het meest constant en bracht beide wagens zonder veel oponthoud in de pits naar de vijfde (#12 Prost/Jani/Heidfeld) en zesde (#13 Belicchi/Primat) plaats, vier ronden achter de Audi’s. Tijdens de wedstrijd gingen zij de strijd aan met de Pescarolo Dome S102.5 van Bourdais en Minassian, beide heren toonden het potentieel van de Japanse proto, vraag is alleen of de wagen over voldoende betrouwbaarheid beschikt voor een etmaalrace. Beide HPD ARX-03a toonden in handen van Strakka Racing en JRM ook de strijd te kunnen aangaan voor de titel van ‘best of the rest’, verschillende problemen verhinderden echter een beter resultaat.
In LMP2 ging de zege enigszins verrassend naar de ‘gast’wagen uit de ELMS van Jota. De relatief onervaren Simon Dolan reed samen met Sam Hancock een beresterke wedstrijd aan het stuur van de Zytek-Nissan. Het best bezette veld van de race draaide uiteindelijk uit op een vierstrijd tussen de uiteindelijk winnaars, de polezettende ADR-Delta Oreca-Nissan #25, de Murphy Prototypes Oreca-Nissan (ELMS) en de OAK Racing Morgan-Judd van ondermeer Bas Leinders. Onze enige landgenoot in de klasse viel bij zijn openingsstint in de veranderende omstandigheden op door van de achtste naar de tweede positie op te rukken en scherpe tijden neer te zetten. Het snelheidsverschil met gentleman rijder David Heinemeir Hansson was bovendien niet al te groot waardoor het duo nog een mooie vierde plaats kon behalen na 6 uren racen. In de slotfase kwam de leidende ADR-Delta Oreca-Nissan nog binnen voor een late splash & dash waardoor ze in extemis nog de zege uit handen moest geven aan Jota voor een luttele 6 seconden. De Murphy Prototypes Oreca-Nissan werd mooi derde op een 40-tal seconden achterstand. Andere opvallende prestaties kwamen er van Soheil Ayari in de Pecom Racing Oreca die in de openingsfase het veld aanvoerde en het collectieve falen van Lotus en Signatech Nissan.
GTE-pro werd voor het eerst sinds lang nog eens binnengehaald door Porsche. De 2012-spec Felbermayr-Proton Porsche 911 GT3 RSR profiteerde optimaal van de koudere regenachtige omstandigheden en de nieuwe (ACO) Balance of Performance om met de overwinning te gaan lopen. Nadat Marc Lieb en Richard Lietz zo goed als heel de wedstrijd comfortabel aan de leiding reden werd het nog zeer spannend in de eindfase, een late stop van ‘der dicke’ voor brandstof zorgde ervoor dat de AF Corse Ferrari van het top duo Bruni/Fiscichella opeens op hun hielen zat. Duurde de wedstrijd een ronde langer dan was de kans groot dat Ferrari alsnog met de zege ging lopen. De Luxury Racing Ferrari van een ongemeen sterke Makowiecki speelde ook een prominente rol in de wedstrijd maar strandde uiteindelijk als derde op een ronde achterstand. De tweede AF Corse Ferrari van Bertolini/Beretta kwam nooit echt in het stuk voor en werd uiteindelijk vierde. Voor Aston Martin werd het wederom een nulscore dit weekend, Darren Turner maakte nochtans een kanonstart en nam vroeg de leiding, na amper tien ronden was het verhaal echter over en uit voor de Britse GT toen de wagen met versnellingsbakproblemen de pits opzocht.
Ook in GTE-Am was Porsche aan het feest met twee van haar wagens op de eerste twee podiumplaatsen. Nicolas Armindo gooide in het openingsuur hoge ogen door mee te draaien tussen de GTE-Pro wagens in de 2011-spec van de 911 GT3 RSR. Samen met Raymond Narac en Anthony Pons reed hij voortdurend aan de leiding om uiteindelijk de klasseoverwinning binnen te halen met 58 seconden voorsprong op de merkgenoten van Felbermayr-Proton (#88 Reid/Roda/Ruberti). Markus Palttala werd samen Joël Camathias en teambaas Paul Daniels zesde op negen deelnemers.
Onze huisfotograaf Martijn Wouters zorgde doorheen de dag voor de nodige beelden, welke we verzamelden in het fotoboek "6H. of Spa: De wedstrijd in beeld gebracht".
Pos | Wagen | Rijders | Klasse | |
---|---|---|---|---|
01 | Audi R18 Ultra | Romain Dumas Loic Duval Marc Gené | LMP1 | 160 ronden |
02 | Audi R18 e-tron quattro | Marcel Fässler André Lotterer Benoit Tréluyer | LMP1 | + 46.801 |
03 | Audi R18 Ultra | Marco Bonanomi Oliver Jarvis | LMP1 | + 1 ronden |
04 | Audi R18 e-tron quattro | Dindo Capello Tom Kristensen Allan McNish | LMP1 | + 1 ronden |
05 | Lola B12/60 Coupé - Toyota | Nicolas Prost Neel Jani Nick Heidfeld | LMP1 | + 4 ronden |
06 | Lola B12/60 Coupé - Toyota | Andrea Belicchi Harold Primat | LMP1 | + 5 ronden |
07 | HPD ARX 03a - Honda | Nick Leventis Danny Watts Jonny Kane | LMP1 | + 6 ronden |
08 | Zytek Z11SN - Nissan | Simon Dolan Sam Hancock | LMP2 | + 9 ronden |
09 | Oreca 03 - Nissan | John Martin Robbie Kerr Tor Graves | LMP2 | + 9 ronden |
10 | Oreca 03 - Nissan | Jody Firth Warren Hughes Brendon Hartley | LMP2 | + 9 ronden |
11 | Morgan - Judd | David Heinemeir Hansson Bas Leinders | LMP2 | + 10 ronden |
12 | HPD ARX 03a - Honda | David Brabham Karun Chandhok Peter Dumbreck | LMP1 | + 10 ronden |
13 | Oreca 03 - Nissan | Jack Clarke Bastien Brière Jens Petersen | LMP2 | + 11 ronden |
14 | Lola B12/80 Coupé - Nissan | Fabien Giroix Maxime Jousse Stefan Johansson | LMP2 | + 12 ronden |
15 | Dome S102.5 - Judd | Sébastien Bourdais Nicolas Minassian | LMP1 | + 13 ronden |
16 | Zytek Z11SN - Nissan | Christian Zugel Ricardo Gonzalez Elton Julian | LMP2 | + 13 ronden |
17 | Morgan - Judd | Jacques Nicolet Matthieu Lahaye Olivier Pla | LMP2 | + 16 ronden |
18 | Porsche 911 RSR (997) | Marc Lieb Richard Lietz | LMGTE Pro | + 16 ronden |
19 | Ferrari F458 Italia | Giancarlo Fisichella Gianmaria Bruni | LMGTE Pro | + 16 ronden |
20 | Ferrari F458 Italia | Frédéric Makowiecki Jaime Melo | LMGTE Pro | + 17 ronden |
21 | Ferrari F458 Italia | Andrea Bertolini Olivier Beretta | LMGTE Pro | + 19 ronden |
22 | Porsche 911 RSR (997) | Nicolas Armindo Raymond Narac Anthony Pons | LMGTE Am | + 21 ronden |
23 | Lola B12/80 Coupé - Nissan | Jean-Denis Deletraz Keiko Ihara | LMP2 | + 21 ronden |
24 | Porsche 911 RSR (997) | Christian Ried Gianluca Roda Paolo Ruberti | LMGTE Am | + 21 ronden |
25 | Oreca 03 - Nissan | Luis Perez Companc Soheil Ayari Pierre Kaffer | LMP2 | + 21 ronden |
26 | Ferrari F458 Italia | Piergiuseppe Perazzini Marco Cioci Matt Griffin | LMGTE Am | + 22 ronden |
27 | Chevrolet Corvette C6-ZR1 | Patrick Bornhauser Julien Canal Fernando Rees | LMGTE Am | + 23 ronden |
28 | Ferrari F458 Italia | Pierre Ehret Franck Montecalvo Gunnar Jeannette | LMGTE Am | + 23 ronden |
29 | Lola B12/80 Coupé - Lotus | Luca Moro Kevin Weeda James Rossiter | LMP2 | + 23 ronden |
30 | Oreca 03 - Nissan | Nelson Panciatici Pierre Ragues Roman Rusinov | LMP2 | + 24 ronden |
31 | Porsche 911 RSR (997) | Joël Camathias Markus Palttala Paul Daniels | LMGTE Am | + 26 ronden |
32 | Ferrari F458 Italia | Tracy Krohn Niclas Jönsson Michele Rugolo | LMGTE Am | + 31 ronden |
33 | Oreca 03 - Nissan | Franck Mailleux Olivier Lombard Jordan Tresson | LMP2 | + 32 ronden |
34 | HPD ARX 03b - Honda | Vicente Potolicchio Ryan Dalziel Stéphane Sarrazin | LMP2 | + 37 ronden |
Foto's: Martijn Wouters