F3: ADAC GT Masters Zandvoort: Nabeschouwing Jordi Weckx

Het voorbije weekend werd in het kader van de ADAC GT Masters in Zandvoort de eerste manche betwist van het Duitse formule 3 kampioenschap. Aan de start één belg: Jordi Weckx, die met zijn Dallara met Opel OPC krachtbon uitkomt in het Trophy klassement voor auto's van 2002 tot 2007. De recentere wagens strijden in de Cup klasse en zijn uitgerust met een VW motor met Push-to-Pass, een systeem waardoor de rijder mits een druk op de knop extra pk's ter beschikking heeft.
Myriam Verschuure (Apex Engineering): “Voor aanvang van het weekend beloofde het een moeilijke opgave te worden voor ons klein en relatief onervaren team aangezien we het in onze klasse, naast enkele OPC motoren, moeten opnemen tegen twee Volkswagens waarvan ééntje twee jaar geleden nog de Cup won.” 

Het weekend begon met een door de weergoden geregisseerde  qualifying, waarin de snelste ronde de startpositie voor race 1 bepaalde, en de tweedesnelste ronde die voor race 3. De startopstelling voor race 2  gebeurt op basis van het resultaat van race 1 maar met een ‘reversed grid’ waarbij de eerste 8 plaatsen omgewisseld  worden. Wie in race 1 achtste wordt start dus op pole voor race 2.  Onze landgenoot kwalificeerde zich voor race 1 en 3 respectievelijk als tweede en derde.

In de eerste race op zaterdagmorgen kwam Jordi behoorlijk weg, maar kreeg het toch vrijwel meteen aan de stok met de Duitser André Rudersdorf. Hierdoor kon Luca Stolz vanop P1 wegrijden, terwijl het gevecht om P2 zowat de hele race duurde. Uiteindelijk haalde de Belg het, liet hij vanop een zevende positie algemeen nog een achteropgeraakte Cup auto voorbij en verzekerde hij zich zodoende meteen van een eerste algemene pole position voor race 2.

Jordi Weckx: “We hadden er vooraf nog mee gelachen.  Als zoiets gebeurde, zouden we iets speciaals doen, toch? We konden amper geloven dat het in ons eerste weekend meteen raak was, en om op een ludieke manier aandacht te vestigen op het feit dat we met een Trophy auto zonder Push-to-Pass helemaal voorin startten, kleefden we in het groot ‘Need Push-to-Pass’ op de zijkant van de auto.

Vanop pole kwam onze landgenoot in race 2 meteen goed weg, maar bij de eerste bocht zaten er al 4 Cup wagens met P2P naast hem. Daarachter ging het mis, waardoor de safety car de baan opkwam. Onder geel en safety car werd hij nog door 2 Cup auto’s ingehaald; beide heren zouden na afloop van de race bestraft worden. Uiteindelijk werd Jordi Weckx als zevende algemeen geklasseerd, maar veel belangrijker nog als winnaar van de Trophy klasse.

Race 3 werd nog spannender toen de Belg bij de start tussen enkele gecrashte wagens moest laveren om opnieuw naar de overwinning in zijn klasse te rijden. Niet alleen moest hij daartoe opnieuw de aandringende Rudersdorf afhouden, hij bleek ook in staat één van de jongens uit het Lotus F1 juniorteam, met P2P motor, op de piste te kloppen.

Weckx: “Wat een weekend. 3 podiums, waarvan twee keer op de hoogste trede, een race vanop pole mogen starten en leider in de puntenstand. Maar wat misschien wel het allerbelangrijkste is, is de wetenschap dat we competitief zijn.  Het was fantastisch om zelfs tegen de Lotus te kunnen strijden, en daarvoor moet ik het team bedanken. Hopelijk kunnen we deze vorm aanhouden en meestrijden voor het kampioenschap, al zal het zéér beperkte budget ons misschien wel parten gaan spelen. Gelukkig pakken ze ons dit al niet meer af!

Afspraak voor het volgende ATS F3 weekend van 8 tot 10 juni op de Sachsenring in Duitsland.   

Jordi Weckx press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op vrijdag 11 mei 2012 om 00:23


Andere publicaties op Racingworld.be...