Het aftellen mag beginnen. Op vier dagen voor de eerste races van het seizoen, zondag op Circuit Zolder, is het op het hoofdkwartier van de nieuwe organisator en promotor van de Belgische circuitkampioenschappen een drukte van jewelste. In Naninne wordt bij Kronos Events alles uit de kast gehaald.
“We zitten al enkele weken met de neus op het stuur, maar nu zijn we er klaar voor om onze infrastructuur op Circuit Zolder neer te poten en aan het seizoen te beginnen”, stelt Jacky Andrzejewski, general manager van Kronos Events. “Als je even stilstaat bij wat er afgelopen winter allemaal is gebeurd, besef je dat het een enorme krachttoer is geweest om deze kampioenschappen te laten doorgaan. We vertrekken bijna van op nul, maar wel met een stevige basis. We geloven er helemaal in. Het hele team heeft zich 100 procent gegeven om deze eerste meeting voor te bereiden. Nu rest ons nog de startgrids van de twee kampioenschappen uit te breiden. Met het oog op de volgende meetings, maar uiteraard ook naar 2013 toe.”En de inspanningen van het Naamse team zouden al bij het eerste raceweekend moeten worden beloond met een startveld van een dertigtal auto’s.
Een heel gevarieerd startveld, met niet minder dan zeventien verschillende merken, waarvan er op zijn minst zeven voor de algemene zege kunnen gaan, zowel bij de twee Short Races (sprints) van een half uur als bij de Long Race (endurance) van drie uur.
De hoofdmoot van de kandidaten voor de algemene zege behoort tot de GT Pro-categorie. Bovenaan de affiche vinden we uiteraard de heel mooie Porsche 996 GT3 RS ProSpeed van meervoudig Belgisch kampioen Fred Bouvy en zijn acolieten Damien Coens en Christian Kelders. De Red Bull-bolide figureert regelmatig op de favorietenlijstjes, maar zal het niet makkelijk krijgen tegen de Ferrari 430 GT3 Scuderia Monza van de broers Frank en Hans Thiers, de Aston Martin GPR van Michael Schmetz en Pierre Grivegnée, de Saker van Wim Jeuris en Guido Werckx, of nog de andere Porsches van Stéphane Lémeret, Edouard Mondron en Silvano Caira (Scuderia Caira), Dirk Van Elslander (Mext Racing), Didier Grandjean, Chris Mattheus en Pascal Muller (ProSpeed) en vooral de twee jonge ex-kampioenen in de klasse, Niels Lagrange en Dylan Derdaele, die beiden uitkomen voor Belgian Racing.
Tegenover dit klein dozijn GT-wagens staat onder meer de unieke GC10 V8 BMW 1M van de familie Gomez (de twee Franse broers rijden samen met hun landgenoot Eric Poitevineau). Als enige wagen in de Silhouette Pro Evo zouden ze graag hun slag slaan.
In Silhouette Pro zijn ze met vier, verwacht dus maar een stevige strijd tussen de Kia Silhouette van Ian Dockerill en Tom Ferrier, de BMW Solution F van Vincent Vandenabeele, Jean-Pierre Baudart en Frank Radet, de Audi A3 Solution F van François Melotte, Patrick Poncelet en Pascal Nelissen Grade en de Solution F van Ghislain de Mevius en Julien Lefort.
Ook in GT Challenger vallen er talrijke Porsches te noteren met de 911 of 997 van Speedlover (in handen van de snelle Erik Bruynoghe, samen met Langeberg), First (met Ward Sluys en Rik Renmans), Allure Team (Michaël Albert en Nicolas Leonard) en drie 996 ingezet door Skylimit Race Team (voor onder andere terug-van-weggeweest Philippe Huart en Bruno Vermeeren). Zij nemen het op tegen twee Ginetta G50: één voor Jean-Pierre Lequeux en Jean-Marc Ueberecken (Prime Racing), de andere voor Jean-Christophe Montant, Pierre Piron en Pierre-Yves Rosoux (Astur Car).
Deze laatsten zullen de enigen zijn die in de loop van het weekend twee verschillende wagens zullen besturen, want Astur Car laat zijn heel competitieve Seat Super Copa (Tourisme Pro Evo) enkel tijdens de twee Short Races van zondagochtend rijden.
Zo kunnen de Copa Leon van Nicolas Jussy en Jean-François Olivier (Allure Team), Jimmy Adriaenssens (Spork Racing) of Pascal Courrier en Roberto Nale (Astur Car) in de endurancerace onder elkaar uitmaken wie met de Tourisme Pro zege gaat lopen. Maar ze zullen het wel moeten opnemen tegen de ‘Challengers’ als de Chevrolet Cruze van de familie Sels (samen met Tom Frans) of de Opel Astra van de oude vossen Michel Plennevaux en Guy Katsers, die al meer dan drie decennia deel uitmaken van het Belgisch toerismekampioenschap.
Noteren we in de kleinere klassen nog de deelname van de Lotus Exige van José Close en Lino Pecoraro in GT Light, de kleine - maar pittige - Fiat Abarth G95 Néri Compétition van Vincent Radermecker en Benoît Galand in Tourisme Light of nog de Renault Clio ‘Pilette Speed Tradition’ voor John Pilette, zoon van Teddy en kleinzoon van André, en Jacques Naniot.
Zo, het decor is klaar, de acteurs aanwezig, er rest ons nog enkel een mooi script te schrijven voor de Belgian First Races. Zaterdagnamiddag zijn er twee kwalificatiesessies van 45 minuten, de twee Short Races worden op zondag van 10u15 na elkaar afgewerkt. De start van de Long Race is voorzien om 15 uur.
Er nog even aan herinneren dat de meeting gratis is (parking aan 10 euro, enkel op zondag).
See you at Circuit Zolder…
Tekst & foto: Kronos Events press