Zolder First race: Long Race eindigt op een thriller tussen ProSpeed en WRT

Zolder First Race: Podium na de Long RaceZolder First Race: Podium na de Long Race
De long race werd een ware thriller waar na 3 uren wedstrijd de eerste en tweede geklasseerde met een verschil van amper 0.6 seconde de laatste ronde ingingen. Uiteindelijk won Kurt Mollekens op de WRT Audi R8 LMS voor de Red Bull ProSpeed Porsche. De Franse Gomez GC10-V8 silhouette, die bij het begin van de wedstrijd de leiding had, pakte de derde en laatste podiumplaats. De Toerisme klasse werd gewonnen door de Seat Leon van Team Allure.
Om iets voor drie stelden de wagens zich op voor de start van de laatste race van de dag, de drie uur durende long race. De Aston Martin van Schmetz en Grivegnee bleef in de pits met transmissieproblemen en zou de start niet nemen. Wanneer het veld wegreed achter de safety-car stonden er nog vijf wagens vast bij het rode licht in de pitlane, de twee ProSpeed Porsche’s, de Solution Audi S2, de Scuderia Caira Porsche en de MP Motorsport Opel Astra.  De start verliep vlekkeloos en na één ronde kwam de GC10-V8 van Arnaud Gomez als eerste door, voor de Belgium Racing Porsche, de Chad Racing Kia Silhouette, de Speedlover Porsche en de First Motorsport Porsche. Terwijl de GC10-V8 een kleine voorsprong nam op de Belgium Racing Porsche en de KIA, scheurde de ProSpeed Porsche van Bouvy door het veld om na zeven ronden al als zevende door te komen. Ook de Ferrari van de gebroeders Thiers was aan een opmars bezig en kon opklimmen tot de derde plaats. In de veertiende ronde volgde de eerste opgave toen Van Audenhove een verkreukelde Porsche 996 binnenbracht. Een oliespoor over een groot deel van piste noopte de safety-car om uit te rijden om de gelegenheid te geven de smurrie op te kuisen. Voor het Skylimit Race Team was het begin van de race rampzalig want even later moest ook de Porsche #73 het strijdtoneel verlaten.

Met de eerste pitstops doken ook de eerste serieuze problemen op, het warme weer maakte dat de remmen van de Thiers Ferrari al na een uur op waren en de wagen moest meerdere keren binnen komen alvorens definitief de handdoek te werpen. Bij de Scuderia Caira Porsche van Lemeret en Mondron weigerde de brandstofvuldop af te sluiten waardoor de wagen verschillende minuten verloor. Ook de leidende GC10 verloor tijd toen de motor niet wou aanslaan na de pitstop. Van al deze problemen profiteerde de Red Bull Porsche om de leiding te pakken voor de GC10, de Belgium Racing Porsche en de WRT Audi van Weerts/Mollekens. Een zware sortie net voor de chicane van Mondron met de Caira Porsche 997 deed de safety-car voor de tweede maal uitrijden. Ondertussen kwamen de meeste wagens binnen voor een tweede pitstop die voor de beide leiders vlot verliep. De pitstop bij WRT was echter ultra kort en de Audi kwam als leider terug de baan op voor de GC10 en de ProSpeed Porsche.

Met nog 35 minuten te gaan zien we de Saker van Werckx na een tik van de GC #10 heel wijd gaan in de Bianchi en de wagen blijft steken tegen de bandenmuur. Ondertussen zette Bouvy een eindsprint in, ging voorbij Gomez en begon in te lopen op de Audi van Mollekens. Met nog vijf minuten te gaan, bedroeg de achterstand van de blauwe Porsche nog minder dan 5 seconden om bij het ingaan van de laatste ronde nog maar 0.6 seconde te tellen. Mollekens zag het gevaar, perste er nog alles uit in een laatste sprint en overschreed de finishlijn met iets meer dan een seconde voorsprong. Mollekens/Weerts winnen dus de eerste long race uit de geschiedenis van het BRCC, voor Bouvy/Kelders en de silhouette GC10 van Gomez/Gomez/Poitevineau. De familie Derdaele behaalde na een regelmatige en probleemloze race de vierde plaats voor de Chad KIA Silhouette waarop Dockerill de hulp had ingeroepen van BTCS kampioen Steveny. Zesde werd de First Motorsport Porsche 997 met Sluys en Renmans aan het stuur, ze bleven de ProSpeed Cup Porsche voor van Grandjean/Mattheus/Muller. Een achtste plaats was er voor de amazone Sarah bovy die samen met Pulinx en Anquetil een tweede Gomez GC10-V8 bestuurde. De Allure Team Porsche 997 van Albert/Leonard en de Solution F BMW van Vandenabeele/Radet/Baudart vervolledigden de top 10.

Een mooi deelnemersveld, een spannende race en een enthousiast publiek zorgden voor een geslaagde start van het nieuwe Belgische circuit kampioenschap. Zelfs het weer hielp mee, want het aankomende onweer liet zijn eerste druppels pas vallen toen de podiumceremonie op zijn einde liep.

Onze huisfotograaf Marnik Mouchaers zorgde eveneens voor foto's van de eerste BRCC Long Race.

Uitslag Long Race:
01. Weerts-Mollekens (Audi R8 LMS), 104 ronden 
02. Bouvy-Kelders (Porsche GT3 RS) + 1.298 
03. Gomez-Gomez-Poitevineau (GC10-V8) 1 ronde
04. Derdaele-Derdaele (Porsche GT3 Cup) + 2 ronden
05. Stéveny-Dockerill (KIA Pro_Ceed Silhouette) + 3 ronden
06. Sluys-Renmans (Porsche GT3 Cup) + 3 ronden
07. Grandjean-Muller-Matteus (Porsche GT3 Cup) + 4 ronden
08. Bovy-Pulinx-Anquetil (GC10-V8) + 4 ronden
09. Albert-Léonard (Porsche GT3 Cup) + 4 ronden
10. Vandenabeele-Radet-Baudart (Solution F) + 6 ronden


Foto's: Marnik Mouchaers & Niels Vaeck


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in BRCC op zondag 20 mei 2012 om 20:50


Andere publicaties op Racingworld.be...