Studenten Karel de Grote-Hogeschool bouwen eigen racewagen

KdG Automotive Formula Student op de Antwerpse WaagnatieKdG Automotive Formula Student op de Antwerpse Waagnatie
28 ingenieursstudenten en studenten uit de professionele bachelor Autotechnologie van de Karel de Grote-Hogeschool leggen de laatste hand aan hun racewagen. Met dit buitengewone eindwerk trekken ze deze zomer naar Duitsland en Engeland om deel te nemen aan Formula Student, een internationale racewedstrijd voor studenten.
“De banden liggen er sinds dit weekend op”, vertelt Nick Van der Stock, student Industrieel Ingenieur Elektromechanica en team captain van het KdG Automotive Team. De studenten hebben nog een week om de wagen af te krijgen. “23 mei stellen we hem voor aan het grote publiek op het stadsstrand Bocadero aan de Waagnatie.” 
 
De teamleden werken al sinds het begin van het academiejaar als thesisproject aan de racewagen. “Eerst het ontwerp, dan de praktische uitvoering. Veel werk. De laatste maanden brachten we ook de weekends en vakanties door in de garage.”
 
Formula Student wordt over heel de wereld in verschillende landen georganiseerd. De KdG-studenten nemen deel aan de wedstrijd in Engeland van 11 tot 15 juli en die in Duitsland van 31 juli tot 5 augustus. “Formula Student is op veel vlakken vergelijkbaar met Formule 1,” verklaart de team captain. “Qua technisch vernuft en budgetten bijvoorbeeld. Zo zijn er teams die bestaan uit 90 mensen en die beschikken over een budget van een half miljoen euro. En is er ook een wagen die volledig uit carbon bestaat, tot de wielen toe.”
 
Het team van de Karel de Grote-Hogeschool beschikt over een budget van 25 000 euro, bij elkaar gehaald door sponsoring. Een aantal bedrijven hielp hen ook met materiaal, zo ontwierp en laste hun belangrijkste sponsor Fabricom GDF Suez het frame.
 
De Karel de Grote-Hogeschool nam vorig jaar voor het eerst deel aan de wedstrijd, maar door een probleem met de motor kon het team toch niet mee racen. “We hebben heel wat uit hun ervaringen geleerd”, stelt Nick. “En we recycleerden ook een aantal onderdelen.” Vorig jaar was de finish de ambitie, dit jaar de middenmoot. In 2011 won de Technische Universiteit van Delft. “Maar het is al het elfde jaar op rij dat zij deelnemen. Het duurt wel even voor je genoeg expertise hebt om aan de top mee te draaien”, verklaart de student.
 
Een verschil met Formule 1-wedstrijden is dat het bij Formula Student niet enkel draait om snelheid. “Het gaat om het totaalconcept. Is het ontwerp goed? Is het design mooi? Rijdt de wagen ecologisch? Onze maximumsnelheid is 120 km/u., maar zo hard kunnen en mogen we niet rijden op het circuit van Formula Student. Met allemaal racewagens door studenten gebouwd is dat wellicht ook het veiligst”, zegt Nick.
 
En wie kruipt er in juli achter het stuur? “We hielden al een aantal races op een kartcircuit om de beste chauffeurs eruit te halen. Formula Student wil vijf verschillende bestuurders. Ons model moet dus gestandaardiseerd zijn en dat is veel moeilijker om te bouwen, want je moet rekening houden met aanpasbare zetels en pedalen en zo.”
 
De Duitse race staat bekend als het wereldkampioenschap onder de Formula Student-wedstrijden. Alle grote autobouwers zoals Mercedes, Audi en BMW zijn daar aanwezig en volgen de wedstrijd op de voet. “Voor hen is de wedstrijd een belangrijke wervingspoel. Wie weet houden we er straks nog de job van onze dromen op na”, aldus Nick.

Tekst & foto: KdG Automotive press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op vrijdag 25 mei 2012 om 14:37


Andere publicaties op Racingworld.be...