McLaren heeft eindelijk de eerste zege beet met zijn GT3 en het werd uiteindelijk zelfs een dubbel in de kwalificatie race van de Spaanse manche voor het WK GT1. In een uiterst vermakelijk wedstrijd stond er geen maat op het duo Dusseldorp/Makowiecki dat in de McLaren #1 van de laatste plaats op de grid naar het hoogste podiumschavot spurtte. Hun teamgenoten Parente en Demoustier in de #2 voerden het veld aan in de eerste helft van de race, maar Demoustier was uiteindelijk niet opgewassen tegen een ontketende Makowiecki. Een andere indrukwekkende inhaalrace kwam er op naam van Michael Bartels en Yelmer Buurman die in hun Vita4One BMW vanuit de pitlane moesten starten, maar desondanks nog knap derde werden.
Nog voor de start liep het al meteen mis voor Yelmer Buurman die bij de startprocedure een klein probleem had op zijn Vita4One BMW en achteraan het veld moest aansluiten. De Reiter Lamborghini in handen van Darryl O'Young stond bijgevolg alleen op de eerste rij. Bij de start was het verrassend de Ford GT van Milos Pavlovic die voor spektakel zorgde door als een pijl door het veld te schieten, maar in de eerste bocht raakte hij de Muhlner Porsche van Mike Parisy en beide wagens verloren zo meteen enkele plaatsen. De Portugese McLaren fabriekspiloot Alvaro Parente nam in de eerste ronde nog de leiding over van de Gallardo van O'Young, die op zijn beurt de BMW van Niki Mayr-Meinhof vooraf ging. Het weekend begon wederom slecht voor de WRT Audi’s en voor de tweede maal in twee races raakten beide wagens elkaar met het gevolg dat Vanthoor als tiende doorkwam na de eerste ronde en Stippler als twaalfde. De omloop van Navarra oogt de Audi R8 LMS Ultra daarenboven niet echt te liggen.Stef Dusseldorp was inmiddels in geen tijd naar voren opgerukt vanaf de achterste gelederen en haalde de ene na de andere wagen in om nog voor de pitstops als tweede door te komen in de Hexis McLaren #1. De eerste wagen die binnenkwam was de Ford GT, maar dit om op te geven met technische problemen. Na het pitwindow voerden beide McLaren’s nog steeds het veld aan in dezelfde orde, maar Frédéric Makowiecki die het stuur had overgenomen van Dusseldorp begon meteen aan de voorsprong Grégoire Demoustier in de #2 te knagen. De Vita4One BMW van Buurman/Bartels ravitailleerde als laatste en kwam enigszins verrassend als derde de baan op voor beide All Inkl Mercedessen.
Demoustier liet 10 minuten in zijn stint de veel snellere Mackowiecki zonder probelemen passeren en wegrijden, het is dan ook in deze volgorde dat de beide Hexis wagens ook over de streep kwamen. Poleman Peter Kox perste ondertussen alles uit zijn Gallardo en slaagde er uiteindelijk nog in beide All Inkl Mercedes SLS’ in te halen en alzo de vierde plaats te pakken achter de BMW van Bartels en Buurman.
In het peloton werd er nog een harde strijd uitgevochten tussen Toni Vilander (AF Corse Ferrari #3), Mathias Lauda (Vita4One BMW #17) en Oliver Jarvis (WRT Audi #33), wat uiteindelijk resulteerde in het nodige duw en trekwerk waarbij Vilander twee plaatsen moest prijsgeven, de Ferrari eindigde uiteindelijk als tiende. Voor het Belgian Audi Club Team WRT lag de overwinning in de eerste race nooit in het bereik en beide wagens kwamen niet verder dan het middenveld. Jarvis/Stippler eindigen als achtste, één plaats voor teamgenoten Vanthoor/Ortelli in de #32. Ook Enzo Ide kwam er niet aan te pas en moest uiteindelijk tevreden zijn met een schamele dertiende plaats net voor de Aston Martin van Maxime Martin en Leonid Matchitski.
Pos | Rijders | Wagen | Gap |
01. | Frederic Makowiecki / Stef Dusseldorp | McLaren GT MP4-12C GT3 | 36 ronden |
02. | Gregoire Demoustier / Alvaro Parente | McLaren GT MP4-12C GT3 | +3.598 |
03. | Michael Bartels / Yelmer Buurman | BMW E89 Z4 | +21.694 |
04. | Peter Kox / Darryl O Young | Lamborghini Gallardo LP600+ | +22.516 |
05. | Marc Basseng / Marcus Winkelhock | Mercedes SLS AMG GT3 | +28.688 |
06. | Nicky Pastorelli / Thomas Jäger | Mercedes SLS AMG GT3 | +30.406 |
07. | Mathias Lauda / Niki Mayr-Melnhof | BMW E89 Z4 | +36.685 |
08. | Oliver Jarvis / Frank Stippler | Audi R8 LMS | +37.345 |
09. | Stephane Ortelli / Laurens Vanthoor | Audi R8 LMS | +38.302 |
10. | Toni Vilander / Filip Salaquarda | Ferrari 458 Italia GT3 | +40.162 |
11. | Matt Halliday / Mike Parisy | Porsche 911 GT3 R | +40.565 |
12. | Tomas Enge / A. von Thurn und Taxis | Lamborghini Gallardo LP600+ | +40.686 |
13. | Francesco Castellacci / Enzo Ide | Ferrari 458 Italia GT3 | +45.975 |
14. | Maxime Martin / Leonid Machitski | Aston Martin DBRS9 | +1:31.612 |
15. | Andreas Zuber / Sergey Afanasyev | Aston Martin DBRS9 | +1:32.465 |
16. | Benjamin Lariche / Dino Lunardi | Porsche 911 GT3 R | + 16 ronden |
17. | Matteo Cressoni / Milos Pavlovic | Ford GT | + 23 ronden |
Tekst: Vincent Wouters & Niels Vaeck
Foto's: Berns/SRO