David Mengesdorf behoudt bij de start van de wedstrijd zijn pole, terwijl Max Nilsson terugvalt en Jerome Demay een drive-through krijgt aangesmeerd voor een niet-reglementaire start. Tot aan de pitstops krijgen we een vrij animoloze race voorgeschoteld, al blijven alle rijders vrij dicht bij elkaar. Wanneer het pitwindow sluit, zijn de kaarten echter gevoelig herschud. Zo heeft kampioenschapsleider Giuseppe Cirò de leiding in de wedstrijd overgenomen, gevolgd door Maximilian Buhk en Hari Proczyk. Buhk probeert gedurende zijn ganse stint voorbij te gaan aan een zwaar onderstuurde Ferrari van Cirò.
De Italiaan blijkt echter een meester in het verdedigen en wanneer het leidende duo ronde na ronde tijd verliest in hun onderlinge duel, kan Proczyk zijn Lamborghini terug onder de achtervleugel van de Mercedes #1 sturen. Met nog tien minuten op de klokken probeert Buhk zijn Mercedes langszij de leidende Ferrari van Cirò te zetten, maar de Duitser verremt zich. Hierdoor kan de Lamborghini van Proczyk langszij komen, maar bij de volgende remzone raken de beide bolides elkaar. De Lamborghini gaat in de rondte, terwijl de Mercedes een lekke voorband krijgt en zo een waarschijnlijk podium en een mogelijke zege ziet verdwijnen. Heico teamgenoot Mika Vähämäki bedankt en neemt plaats onder de spoiler van Cirò's Ferrari, maar aangezien de Italiaanse volbloed letterlijk de traagste GT3 op de piste is, kan Jonathan Hirschi in zijn Audi eveneens terug aansluiting vinden. Lang duurt het geluk voor Hirschi echter niet, hij krijgt een lekke voorband op luttele ronden van het einde. Met twee en een halve minuut op de klok lukt Vähämäki waar teamgenoot Buhk faalde; hij stoot door naar de leiding in de wedstrijd om aan de meet hun eerste zege van het seizoen te nemen. Bij het ingaan van de laatste ronde weet Proczyk zijn Lamborghini nog op het podium te heisen door de Audi van Cesar Campanio voorbij te gaan aan het einde van de rechte lijn. Hierdoor zien we met Vähämäki/Nilsson (Mercedes), Ardagna Perez/Cirò (Ferrari) en Proczyk/Mengesdorf (Lamborghini) drie verschillende merken op het podium. Onze landgenoten Yves Weerts en Kurt Mollekens eindigden laatste op bijna anderhalve minuut van de winnende Mercedes.Navarra: Mengersdorf beste onder de Spaanse zon
Van onze redacteur
Dit artikel werd gepubliceerd in GT3
op zondag 27 mei 2012 om 11:27