Na de 1-2 gisteren in de kwalificatierace ging ook vandaag in de hoofdrace de overwinning naar McLaren. Beide Hexis bolides konden hun startposities behouden tijdens de start, Frédéric Makowiecki in de #1 verdween al snel uit het zicht van zijn tegenstanders terwijl Gregoire Demoustier (#2) niet hetzelfde tempo aan de dag kon leggen. Een iets mindere pitstop voor deze laatste zorgde er voor dat de dubbel vandaag niet zou herhaald worden, de All Inkl troepen presteerden daarentegen feilloos tijdens de stops en dat werd beloond met de twee overige podiumplaatsen.
In het droge en hete Spanje kan McLaren voor het eerst eens opgelucht ademhalen. Voor dit weekend werden de McLarens voorzien van een aantal upgrades en die bleken zeker hun effect te hebben gehad. Ook de betrouwbaarheid van de Britse GT gooide dit weekend geen roet in het eten, enkel het starten van de wagen na de pitstop zorgde nog voor wat problemen. Makowiecki had in de openingsstint echter een enorme marge opgebouwd van zo’n 20 seconden waardoor Stef Dusseldorp nog net voor de aanstormende All Inkl Mercedessen het veld kon vervoegen. Ietwat ongewoon was de minder pitstop van de zeer competitieve Hexis pitcrew op de #2, Alvaro Parente moest zo plots afrekenen met drie GT3’s tussen hemzelf en zijn teammaat in de leiding. Meer dan de uiteindelijke vierde stek zat er niet in voor Parente en Demoustier.Na hun dominante optreden op dit circuit vorig jaar presteerden de All Inkl troepen dit weekend weer voortreffelijk, ditmaal echter niet met de Lamborghini Murcielago maar met de Mercedes SLS AMG GT3. Beide wagens kwamen bij de start goed weg, legden beslag op de derde en vierde plek en konden de achterstand op de tweede McLaren beperken. De pitstops verliepen vervolgens foutloos en uitermate snel waardoor beide wagens een positie opschoven om zo na een uur als tweede(#38) en derde (#37) over de streep te bollen. Ook de Vita4One BMW’s presteerden weer sterk dit weekend en dan vooral het exemplaar van Michael Bartels en Yelmer Buurman. Ondanks het feit dat Bartels in de openingsfase nog veel tijd verloor met koppelingsproblemen, kon Buurman de Z4 nog terugbrengen naar de vijfde plek, zelfs voor de zusterwagen van Lauda/Mayr-Melnhof die steeds vooraan te vinden was maar nooit echt iets kon forceren.
Minder goed verging het de Belgen dit weekend. De WRT Audi’s waren niet zo happig op het Spaanse asfalt en een gebrek aan topsnelheid maakte inhalen zeer moeilijk. Stippler en Jarvis konden nog een achtste stek uit de brand slepen, terwijl Laurens Vanthoor in de slotfase nog een knappe strijd uitvocht met Enzo Ide en Mike Parisy voor het laatste puntje dat hij uiteindelijk dan ook kon bemachtigen. Stéphane Ortelli en Laurens Vanthoor moeten zo hun leidersplaats in het WK prijsgeven aan Makowiecki/Dusseldorp en Pastorelli/Jäger, beide duo's hebben nu 4 punten voorsprong op de Audi. Ook de Ferrari’s hadden het zichtbaar moeilijk en zo moest Enzo Ide vrede nemen met de elfde plek. Zoals gewoonlijk schitterde Maxime Martin in de openingsfase in zijn ‘Russische’ Aston Martin DBRS9 door in zevende stelling rond te rijden, de wagen moest halfweg echter opgeven.
Uitslag kampioenschapsrace Navarra:
01. Makowiecki/Dusseldorp (McLaren MP4-12C) 36 ronden
02. Basseng/Winkelhock (Mercedes SLS GT3) +12.108
03. Pastorelli/Jäger (Mercedes SLS GT3) +13.462
04. Demoustier/Parente (McLaren MP4-12C) +14.406
05. Bartels/Buurman (BMW Z4) +16.372
06. Lauda/Mayr-Melnhof (BMW Z4) +22.634
07. Kox/O’Young (Lamborghini Gallardo LP600+) +36.270
08. Jarvis/Stippler (Audi R8 LMS ultra) +43.197
09. Vilander/Salaquarda (Ferrari 458 Italia) +44.686
10. Ortelli/Vanthoor (Audi R8 LMS ultra) +44.999
11. Castellacci/Ide (Ferrari 458 Italia) +46.474
12. Halliday/Parisy (Porsche 911 GT3 R) +50.580
13. Zuber/Afanasyev (Aston Martin DBRS9) +1 ronde
14. Enge/Thurn und Taxis (Lamborghini Gallardo LP600+) +1 ronde
15. Lariche/Lunardi (Porsche 911 GT3 R) + 2 ronden
16. Martin/Machitski (Aston Martin DBRS9) opgave
17. Cressoni/Pavlovic (Ford GT) opgave
Stand in het kampioenschap voor rijders:
01. Makowiecki/Dusseldorp 46 punten
02. Pastorelli/Jäger 46 p.
03. Ortelli/Vanthoor 42 p.
04. Bartels/Buurman 41 p.
05. Basseng/Winkelhock 39 p.
Stand in het kampioenschap voor teams:
01. All-Inkl.com Münnich Motorsport 85 punten
02. Hexis Racing 73 p.
03. Belgian Audi Club Team WRT 71 p.
04. Vita4one Racing Team 51 p.
05. AF Corse 37 p.
Foto's: Berns/SRO