In de loop der jaren is de Spa Euro Race een onmisbare afspraak in de junimaand van Francorchamps geworden. Na de examens, maar nog net voor de vakantiemaanden, komen de autosportliefhebbers om er van een heel resem, uiteenlopende wedstrijden te genieten. Met vijf categorieën en tien wedstrijden, op zaterdag 23 en zondag 24 juni, wordt de liefhebber in de watten gelegd, zeker als u weet dat alles gratis is! Alle smaken komen aan bod, met eenzitters, GT's en toerwagens.
Pierre Delettre en de RAC Spa hebben zo hun vaste klanten, waaronder de Supercar Challenge. Er staan twee wedstrijden van een uur op het programma, met een zeventigtal wagens, gaande van Corvette, over Mosler, Viper, Aston Martin, Marcos, Astra DTM, Omega V8 Star, Ferrari, het exotische Praga tot de BMW M3 Silhouette. Dit jaar komt daar nog bij dat ook heel wat landgenoten in de Supercar Challenge aan het werk zijn, met onder meer Wim Lumbeek (Dodge Viper GTS-R GT1 DVB Racing), Bert Longin en Franz Lamot (Ferrari 430 Veka Racing), de broers Thiers (Ferrari 430 Scuderia Monza) of nog Steve Vanbellingen en Bert Redant in de BMW M3 Silhouette. In de kleine categorieën volgen we Mazda 3 van Wim Van Herk, de Lotus van Luc De Cock en maar liefst vier Seat Leon Supercopa bestuurd door landgenoten.De meest spectaculaire race wordt zonder meer de International GT Open met een deelnemersveld van bijna 40 GT2 en GT3 bolides, die maar liefst tien verschillende merken vertegenwoordigen. Een week na de 24 Uur van Le Mans, zien we enkele teams en rijders die we aan de Sarthe ook al konden zien racen. Onder hen de Fin Toni Vilander, winnaar in LM GTE-Pro met een Ferrari 458 GT2 van AF Corse, maar ook de Fransman Raymond Narac in een Porsche 997 IMSA Performance. Hij is voorlopig tweede in het GT Open-kampioenschap, samen met Patrick Pilet, op twee punten van de Porsche van Manthey Racing, met achter het stuur de tandem Holzer-Tandy.
Achter de beide Porsche vinden we de nieuwe Aston Martin Vantage van Barba-Malucelli. Ferrari is ook niet ver af en bovendien stevig vertegenwoordigd, terwijl ook exoten als een Lotus Evora GTE of twee Corvette van V8 Racing in de zwaarste categorie van de partij zullen zijn.
In de categorie GTS zien we naast de vele Ferrari en Porsche, ook een nagelnieuwe Maserati GrandTurismo MC3, een Lamborghini Gallardo voor Peter Kox, meerdere Mosler MT900, twee McLaren en de Mercedes SLS van Jan Seyffarth en Kenneth Heyer.
Het is ook uitkijken naar de formatieronden van de Supercar Challenge en de GT Open, want het veld zal voorafgegaan worden door een nieuwe Imperia, een mythe uit de Belgische automobielindustrie. Deze nieuwe Belgische bolide verenigt retrolijnen, met een gloednieuw hybride aandrijfsysteem.
Terug van de partij is de FIA Formula Two, met een startveld van maar liefst 17 jonge wolven. Aan de leiding in het kampioenschap gaat de jonge Brit Luciano Bacheta, die met amper twee eenheden verschil twee jonge Zwitsers voorafgaat: Christopher Zanella en de piepjonge Matheo Tushe. Deze laatste is amper 15 en recht van de karting naar de F2 gekatapulteerd. Mihai Marinescu is na drie meetings vierde in de tussenstand en hij kent Francorchamps goed, want zijn carrière startte hier enkele jaren geleden in de Formula Renault 1.6.
Formula Renault is er ook, maar dan in een 2-liter uitvoering. We hebben het dan over de Formula Renault 2.0 Alps, het kampioenschap van het zuiden van Europa, met goed dertig bolides aan de start. Driekwart van de heren reed hier enkele weken geleden al, tijdens de World Series by Renault in de Formula Renault 2.0, met onder meer de leider in het kampioenschap, Daniil Kvyat, of andere toppers van Koiranen Motorsport, de Fransman Esteban Ocon en de Duitser Stefan Wackerbauer.
We eindigen met de F3 Open, die garant staat voor spektakel met 26 wagens, het grootste F3-startveld in Europa. Hier vinden we de 20-jarige Sam Dejonghe, de man met het startnummer #1 op de West Tec Dallara. Hij won enkele weken geleden zijn eerste race in F3, op de Nürburgring. Voor de wedstrijd in Spa is hij derde in het kampioenschap, achter de Canadees Gianmarco Raimondo en de Zweed Mans Genhagen.
Met rijders van alle continenten, heel veel wagens en verschillende hoogstaande categorieën, naast live-uitzendingen op Eurosport en, laten we hopen, mooi weer, is de Spa Euro Race meer dan de moeite waard!
Spa Euro Race press