Voor de vierde meeting van de Supercar Challenge 2012 trekken we naar de Belgische Ardennen, een plaats die zowel voor de Nederlanders als de Belgen altijd met rood in de agenda aangestipt staat. De Spa Euro Race is traditioneel gastheer voor één van de meer spectaculaire races van het seizoen en ook nu weer ontvangt de organisator van de meeting, Pierre Delettre, zijn vaste gast met open armen. Het is overigens een weekend om naar uit te kijken, met Open GT, Formula 2 en European F3 Open als andere series op de timing. Opvallend gegeven: er staan maar twee races van de Supercar Challenge op het programma, op zaterdag en zondag, waarin alle klassen, op de Sport 1 en Sport 2 na, in actief zullen zijn. Meer dan 70 wagens op het asfalt van Spa-Francorchamps: meer is er voor spanning en spektakel zeker niet nodig en al zeker niet als u weet dat de inkom gratis is!
De Belgen vinden na twee wedstrijden op verplaatsing, Zandvoort en de Nürburgring, dus bekend terrein terug en dat zou hen moeten inspireren om weer eens stevig uit te halen. Na een redelijk geslaagd weekend in Duitsland, willen Franz Lamot en Bert Longin nog beter doen en tweemaal een top 5 is zonder meer het doel van de Belgen in prachtige Ferrari 430 GT2 uit het kamp van VEKA Racing.“We moeten ook hoger dan de tiende plek in het kampioenschap”, weer Bert Longin, die in de Ardennen zijn favoriete omloop terug vindt.
In het kampioenschap van de Super GT is het al Corvette dat de klok slaat, met Rick Abresch/Diederick Sijthoff, voor Alex van 't Hoff en Nol Köhler/Ardi van der Hoek.
Divisie GT: stuntman Vanbellingen
In de Divisie GT vinden we twee Belgische wagens, met uiteraard de nummers drie van het kampioenschap, Bert Redant en Steve Vanbellingen (JR Motorsport BMW Silhouette). Vooral die laatste staat voor een wel erg zware opdracht: eerst de IRC-rally van Ieper rijden op vrijdag en zaterdag en dan zondag naar Spa-Francorchamps trekken, voor de race van de Benelux Supercar Challenge... het lijkt een huzarenstukje. Steve Vanbellingen, afgelopen donderdag 46 geworden, schrikt er echter niet voor terug, ook al zijn de beide gemotoriseerde opdrachten enorm uiteenlopend. “Zaterdag rijdt mijn teamgenoot Bert Redant alleen, maar zondag zal ik er staan!"
Ook van de partij in de Divisie GT is Jerry de Weerdt in een Viper GT3. “Dit is mijn tweede weekend in de Supercar Challenge. Ik had me voorgenomen om de vier wedstrijden in België af te werken en dat ga ik dan ook doen. Ik ben tevreden dat de Divisie Super GT verder is uitgesplitst naar GT en GTB. Wij komen nu met de oude Viper GT3 terecht in GT en daar horen we ook thuis. Ik rij terug alleen en in Francorchamps gok ik op een plaatsje binnen de top 5 in GT. Inzake afstelling zullen we nog wat moeten zoeken. Ik kijk reeds uit naar de kwalificatie. Dan zullen we reeds een pak wijzer zijn.”
Leiders in de tussenstand van de Divisie GT zijn de teamgenoten van Bert en Steve bij JR Motorsport, Henk Thuis en Pim van Riet, die enkele punten meer tellen dan de Viper-man Barry Maessen.
Divisie GTB: de Mazda op bekend terrein!
Steve Matthijssen (Porsche) en Werner van Herck (Mazda) zijn onze vertegenwoordigers in de divisie GTB, waar ze voorlopig respectievelijk de vierde en de zevende plek innemen, achter de leiders René Wijnen en Charlie Frijns in een Porsche 911 uit de renstal van Lammertink.
Divisie Supersport: klein maar talrijk!
Koen Bogaerts en Pieter van Soelen zijn dan weer de fiere leiders in de Divisie Supersport, waarin ze in hun BMW stevige concurrentie gaan krijgen van een hele vloot Belgische Seat Leon Supercopa. “We zijn er weer met drie wagens”, aldus Jimmy Adriaenssens, die samen met zijn maatje David Nye zesde staat in het kampioenschap. Het team Spork racing vaardigt nog twee andere Seat naar de Ardennen af: “Jonas de Kimpe en Vincent van Paemel zijn er ook weer bij, terwijl ik nog een tweede wagen deel, het exemplaar van Wim de Graef. Ons doel is op Spa collectief goed te scoren en waarom niet naar de top 5 van het kampioenschap op te schuiven.”
Nog in de Divisie Supersport zal Wim Meulders de taak alleen opknappen in de Saker RapX en wil Luc de Cock de snelheid van zijn Lotus 2/11 GT4 nu echt tweemaal in resultaten omzetten. Last but not least gaan ook Chris Voet en Bart van de Broeck in hun Seat op zoek naar een sterk resultaat.
Supercar Challenge press