Na aandachtig naar haar klanten te hebben geluisterd - om zo positief te kunnen antwoorden op kritiek die door sommige van de deelnemers en in de media werd geuit - heeft Kronos Events aan RACB Sport gevraagd om het evenwicht van de prestaties van de categorie GT Pro-Evo van het Belgian Racing Car Championship aan te passen. Die wijzigingen worden onmiddellijk van kracht.
“Na wat wikken en wegen hebben we besloten een Belgische ‘Balance of Performance’ op te stellen, om zo het niveau van de GT3’s van de laatste generatie gevoelig te beperken,” stelt Xavier Schene, technisch verantwoordelijke van RACB Sport. “Zo willen we het scenario van de BRCC Spa Race vermijden, waar één team dat over veel meer middelen beschikt dan de rest van het veld de wedstrijd meer dan domineerde en de spanning helemaal liet verdwijnen. Op die manier willen we de belangen van zij die samen met Kronos Events de Belgische circuitracerij laten herleven, beschermen.”De rijders of teams die zich willen komen amuseren of met hun GT3’s uit de Blancpain Endurance Series de 24 Uur willen voorbereiden zijn nog altijd welkom. Maar ofwel passen ze hun wagen aan de nieuwe ‘Balance of Performance’ aan, ofwel worden ze naar de ‘Guest’-categorie overgeplaatst. In die categorie werd ook een wijziging aangebracht: de gastrijders zullen enkel nog de start nemen van de Long Race van 180 minuten, een kwartier na de eersten.
“Met dat compromis hopen we iedereen tegemoet te komen”, legt men bij Kronos Events uit. “Zij die de etmaalrace willen voorbereiden krijgen 2u45 om dat te doen. Ze kunnen zelfs voor een podium bij de ‘Guests’ gaan en een mooie inhaalrace neerzetten, zonder evenwel onze trouwe BRCC-rijders in de schaduw te zetten. Die mensen willen wij de eer geven die ze verdienen. Het is rond onze amateur-klanten dat we ons kampioenschap willen uitbouwen. Niet dat we de pro’s zoals Bouvy, Lémeret of Philippe Stéveny, met de Kia Pro_cee'd Silhouette van Chad leider van het BRCC, willen uitsluiten. Een team dat enkel uit pro’s bestaat, zoals bijvoorbeeld Radermecker-Van de Poele op de Volvo S60 is zeker welkom. En we zijn er zeker van dat ze opnieuw voor de zege kunnen gaan, want de rondetijd in Francorchamps – zonder spiltijd – schommelt tussen 2.26 en 2.28. Maar wagens die gemiddeld 2.21 draaien, die willen we geen algemene zege meer zien behalen.”
De organisatoren hopen wel de Audi van Yves Weerts en Kurt Mollekens, het duo dat de eerste twee wedstrijden won, terug te zien. “Want de R8 LMS is een knappe wagen en de twee rijders vormen een leuk Pro-Am duo dat helemaal bij onze filosofie past. Ze hebben voor de toekomst drie mogelijkheden: of ze stappen over naar de ‘guest’-categorie, of ze schikken zich naar onze nieuwe ‘Balance of Performance’ GT Pro-Evo, of – de meest eenvoudige oplossing – ze zakken naar GT-Pro door hun wagen opnieuw in 2010-versie te laten rijden, wat hen sowieso enkele seconden per ronde zal kosten.”
Zo wordt de interesse bij de amateurs - die 95 procent van het startveld vertegenwoordigen - behouden en ook en vooral het belang van de volgende wedstrijden gevrijwaard. “We hopen dat deze maatregelen, die de kosten van het kampioenschap drukken en ons wat duidelijker positioneren, bijval krijgen bij de teams en de rijders. Ook hopen we dat rijders met andere Silhouettes, oude GT3’s, Supercups of Toerismes zo zullen worden aangezet om onze rangen te vervoegen.”
BRCC press