Onder een heerlijke zon werden de toeschouwers op een schitterende eerste race van de Supercar Challenge in Spa-Francorchamps getrakteerd. Na een uur racen viel de beslissing in de allerlaatste ronde, na een late drive through wegens een te korte pitstop voor de leider in de race, de Dodge Viper van de Graaff/Ribbens. Hierdoor ging de zege in extremis naar de Mad&Daring Corvette C6.R van Sijthoff/van't Hoff, voor de Team RaceArt C5.R van Köhler/van der Hoek. Ardi van der Hoek snoepte in de allerlaatste bocht de tweede plaats van Bert Longin in de Veka Racing Ferrari 430 nog af. Longin werd dus derde, meteen het allereerste algemene podium voor een Belg in de Supercar Challenge 2012.
Met diverse wissels vooraan en gevechten in alle geledingen van het bijna 60 wagens sterke startveld op Spa, kregen de toeschouwers waar voor hun geld tijdens de eerste race van de Supercar Challenge. Uiteindelijk ging de zege opnieuw naar Corvette, maar het scheelde heel weinig. Viper, Mosler en Ferrari komen heel dicht en met regen op het menu voor de tweede race morgen, zijn de laatste woorden in deze Spa Euro Race meeting nog niet gezegd. Mooi voor de Belgische fans was uiteraard de derde plaats van Bert Longin, die het dit weekend alleen doet, gezien Franz Lamot om persoonlijke redenen forfait moet geven."Uiteraard ben ik blij, maar dat ik de tweede plek in extremis nog moet afgegeven, zat met bijzonder hoog", aldus de Leuvenaar op het podium. "De banden van mijn Ferrari waren helemaal op, ik denk dus dat ik voor morgen een andere set-up zal moeten kiezen."
In de Divisie GT was de zege voor de snelle V8 Star Omega van Wolf Nathan en Jaap van Lagen. Zij hielden de Mégane Trophy van Nick Catsburg en de Brit Michael Munemann af. Bert Redant, die het alleen deed op zaterdag, vanwege Steve Vanbellingen zijn verplichtingen in de IRC Ypres Rally, had lang uitzicht op het podium, maar kwam uiteindelijk pas als zesde over de meet, in de JR Motorsport BMW M3 Silhouette.
"Mijn banden zaten er compleet door op 15 minuten van het einde en door die late safety car was mijn buffer op de wagens achter me opeens herleid tot nul… Jammer, want anders was een derde of vierde plek mogelijk geweest", vertelde Redant na de finish.
Nog in de Divisie GT werd Jerry De Weerdt na een inhaalrace zevende. "Voor ons was het de eerste echte competitie dit weekend, want door een defecte benzinepomp tijdens de vrije trainingen konden we niet aan de kwalificaties deelnemen en moest ik achteraan starten", aldus de Viper-rijder.
Werner Van Herck zette de Mazda 3 al na één ronde aan de kant, met een stukke transmissiekoeling, terwijl Kees Kreijne zijn Aston Martin Vantage naar winst stuurde in diezelfde divisie GTB. Beste Belg hier was Steve Matthijssen in de Team RaceArt Porsche 997, met een vijfde plek.
Last but not least waren er de heren van de Divisie Supersport. Met een finish in ware thrillerstijl tussen de Seat Leon Supercopa van de broers Monster en Marcel Norbart werd een aardig kijkstuk met een climax afgesloten. Het verschil tussen de eerste en tweede plek bedroeg op de meet amper 55 honderdsten van een seconde! Beste Belg hier was Luc de Cock als vijfde in de Lotus 2/11 GT4, de drie Seat van Spork Racing Team kwamen broederlijk als tiende, elfde en twaalfde over de meet (De Graef/Adriaenssens, voor De Kimpe/Van Paemel en Adriaenssens/Nye). Verderop vonden we nog Wim Meulders als dertiende in de Saker RapX en Voet/Van den Broeck als zestiende, ook al in een Seat.
Tekst & foto: Supercar Challenge press