Chevrolet heeft kunststudenten uit 24 landen uitgedaagd om dit jaar mee te dingen naar Europese erkenning in hun discipline tijdens de Young Creative Chevrolet wedstrijd 2012. Een record van 1010 projecten van 285 scholen nam doorheen Europa deel in de disciplines mode, muziek, fotografie, video en grafische kunst. In België werden de disciplines mode en grafische kunst opengesteld voor de studenten, en namen ongeveer honderd studenten deel aan de wedstrijd, een nieuw record. De wedstrijd wint jaarlijks aan naam en faam en dus namen studenten uit alle uithoeken van het land deel: Antwerpen, Kortrijk, Gent, Brussel en Luik deden een gooi naar de eindoverwinning.
Mode: een road trip in stijlDeelnemers aan de discipline van mode werden gevraagd om een outfit te creëren die paste bij de road trip van hun dromen, zonder beperking wat de locatie betreft. Daarbij werden de studenten vrijgelaten in de keuze van een ontwerp voor een man of een vrouw. De laureaat was één van de weinigen die het aandurfde om een ontwerp voor een man te maken. Aspar Karahyuseinov van de HELMo modeschool in Luik werd door de jury uitgekozen om België te gaan vertegenwoordigen tijdens de Europese wedstrijd met zijn ontwerp The Global Wanderer.
“Het was een moeilijke beslissing, want de top drie was erg aan elkaar gewaagd. Maar toch was de jury unaniem, het werk van Aspar was net iets beter en vernieuwender dan de anderen. Het multiculturele avontuur dat het werk uitstraalt, sprak de jury enorm aan en bovendien werd er knap gewerkt met één kleur en toch voldoende schakeringen door de keuzes van materiaal. Tot slot vond de jury het mooi om te zien dat elk stuk van het ontwerp een absolute meerwaarde biedt voor het ontwerp,” aldus Wilfried Liekens, General Manager bij Chevrolet Belgium en voorzitter van de jury.
Grafische kunst:Print met attitude
De opdracht voor grafische kunst was dit jaar om een unieke en opvallende print te maken voor een speciale uitvoering van een Chevrolet t-shirt of hoodie, volledig in de sfeer van het merk. Sun Yuya van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten (KASK) in Gent deed dat het beste, met een erg creatieve interpretatie van de doe-mentaliteit bij Chevrolet.
“Het werk is zeer knap, toegankelijk en kunstig tegelijk. Men moet er even over nadenken en toch is het totaalconcept erg mooi en uniform. De vertaalslag van het no-nonsence denken dat Chevrolet uitdraagt is op een zeer originele manier uitgekomen en het werk is zelfs draagbaar voor het hele gezin. Wat de jury voornamelijk waardeerde, is de vrije interpretatie die de drager of de aanschouwer van het t-shirt zelf kan geven aan de print. Ieder zijn eigen mening, en dat past helemaal bij de filosofie van Chevrolet,” verklaart Wilfried Liekens de keuze voor dit werk dat de Belgische eer zal verdedigen in de categorie Grafische kunst tijdens de Europese jury in september.
Belgen maken grote kans op Europese jury in september
Chevrolet Belgium is zeer opgezet met de steeds groeiende populariteit van de wedstrijd in België en Luxemburg. Dit jaar namen ongeveer 100 studenten deel aan de wedstrijd en zij zorgden stuk voor stuk voor verrassende en kwalitatieve projecten. Hieronder vindt u een overzicht van de drie eindlaureaten in de disciplines mode en grafische kunsten:
MODE
- Aspar Karahyuseinov – HELMo Liège
- Hannah Jacobs – KASK Gent
- Ex aequo:
- Stien Vandecasteele – KASK Gent
- Victoire Verhamme – Atelier Lannaux Brussels
GRAFISCHE KUNSTEN
- Sun Yuya – KASK Gent
- Ines Maroye – KASK Gent
- Pauline Scharman – KASK Gent
Zij winnen respectievelijk 1.200 EUR voor de winnaar, 800 EUR voor de tweede prijs en 500 EUR voor de derde plaats.
De volgende stap voor de laureaten van de Belgische wedstrijd is de eer verdedigen tijdens de Europese prijsuitreiking die in september plaatsvindt in Los Angeles. Daar zullen de Belgen het opnemen tegen studenten uit 24 landen en meer dan 285 scholen.
Daar maken zij niet alleen kans op indrukwekkende geldprijzen (4.000 EUR voor de winnaar en 3.000 EUR en 2.000 EUR voor respectievelijk de tweede en derde plaats), maar krijgt de winnaar bovendien een behind-the-scenes ervaring in hun discipline.
Tekst & foto: Chevrolet press