Het Belgian Racing Car Championship is reeds aan zijn derde etappe toe. Dit weekend komen de deelnemers in actie in het voorprogramma van de 3000 km van Spa, het hoogtepunt van de Be Trophy. Voor de laatste race van de eerste seizoenshelft besloot Kronos Events het de deelnemers met GT3-wagens van de laatste generatie wat lastiger te maken: of ze starten een kwartier na de anderen - om de strijd voor het kampioenschap niet te laten vervalsen - of ze krijgen een handicap mee, of ze vormen hun wagen om zodat hij in een configuratie van voor 2011 kan rijden.
Een moedige beslissing die door het gros van de vaste BRCC-deelnemers wordt geapprecieerd. Dat is ook het geval voor de verrassende leiders in het kampioenschap, de Brit Iain Dockerill en BTCS-kampioen 2011 Philippe Stéveny, die een Kia Pro_cee'd Silhouette delen.“Ik wil Marc Van Dalen en Jean-Pierre Mondron feliciteren voor de moed om zo snel te reageren. Het heeft hun kampioenschap gered, het was de juiste beslissing met het oog op de toekomst”, stelt de rijder uit Hannuit. “Zelfs al blijven de GT’s zoals de Ferrari van de broers Thiers of de Porsches van Bouvy en Derdaele sneller op de rechte stukken, over een volledige ronde kunnen onze Silhouettes wel gelijke tred houden. We willen allemaal een mooie en leuke strijd leveren. De puntenverdeling is degelijk uitgedokterd, heel wat teams kunnen dus voor de titel gaan. We wisten nog geen enkele wedstrijd te winnen, maar toch staan we aan de leiding van de tussenstand. En hebben we minder geld moeten uitgeven dan vorig jaar. Toch levert het ons achter het stuur evenveel plezier op.”
Omdat de Silhouettes van een iets vrijer reglement kunnen genieten is de Kia van Chad Racing iets krachtiger dan vorig jaar. “Door de begrenzer te verwijderen hebben we een twintigtal paarden gewonnen. Daardoor kunnen we ook met een sequentiële versnellingsbak aan het stuur rijden, waarmee het voortaan onmogelijk is om de motor over zijn toeren te jagen. Perfect voor een gentleman-driver als mijn teammaat Iain, die met zijn team van vrienden, zonder ingenieur, nooit eerder aan de leiding van een kampioenschap stond. Dit heeft niets te maken met de professionele structuur van Fabio Lazzerini van vorig jaar. Maar zonder mijn Britse maat zouden Kia en ik er niet meer bij zijn. Hoed af voor hem. Net zoals in 2011 zorgen we nu een beetje voor de verrassing. We hebben de auto betrouwbaarder gemaakt en trekken voluit de kaart van de regelmaat. Dit kampioenschap is van een leuk niveau. Nu komt het er op aan te proberen dit evenwicht te bewaren, vooral omdat het ook voor privé-teams zonder grote sponsors betaalbaar blijft. Een Belgisch kampioenschap moet voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk zijn. Niet alleen om te racen, maar ook om te winnen.”
Niet alleen het nieuwe reglement dat de moderne GT3’s beperkt, maar ook het goede voorbeeld dat de Kia Silhouette of de GC10-V8 BMW laten zien werpt ondertussen zijn vruchten af.
Dit weekend is er de nationale première van de Volvo S60 V8 Silhouette van Alexandre Viron, die wordt vergezeld door zijn copain Pierre-Etienne Bordet en Stéphane Lémeret. Ze hopen tijdens de Short Races, vrijdag vanaf 15u50, voor de zege te kunnen gaan. En bij de races in het voorprogramma van de 24 Uur van Spa, over drie weken, hopen we één of andere BMW of een Renault Silhouette terug te zien.
Vrijdag en zaterdag (start van de Long Race om 10u45) valt er nog een andere avant-première te noteren, met het debuut van de splinternieuwe Aston Martin Vantage GPR van Ronnie Latinne, Tim Verbergt en Damien Dupont. Zij werken een test op ware grootte af, als voorbereiding op de 24 Uur van Spa. Hoewel ze een kwartier achter de anderen moeten vertrekken en niet mogen deelnemen aan de Short Races zal de Britse bolide allicht een blikvanger zijn van een drukke meeting waar naast de Be Trophy en de BRCC ook de Britse Formula Ford, de Europese Lotus Cup, de APR VW Racing Cup en Trofeo Abarth 500 Selenia Eurocup in actie komen.
Na twee meetings, of liever de eerste vier races van het seizoen, leidt Fred Bouvy de tussenstand in het Short Races-kampioenschap, met 178 punten. Hij blijft voor Hans & Frank Thiers, Franck Radet, Pascal Nelissen Grade, Roberto Nale & Pascal Courrier, en Edouard Mondron & Stéphane Lémeret. Na Pascal Muller volgen nog Michel Pilette & Jacques Naniot, leiders in Tourisme Challenger. Jean-Christophe Montant sluit de Top 10 af.
In de tussenstand van de Long Races leiden Iain Dockerill & Philippe Stéveny met 81 punten, slechts één puntje meer dan Dylan en Patric Derdaele op de tweede plaats.
Michaël Albert & Nicolas Leonard, leiders in GT Challenger, staan derde, voor Sarah Bovy en het duo Jean-Pierre Lequeux & Jean-Marc Ueberecken, die dan weer GT Light aanvoeren.
Verder vinden we nog Bruno Vermeiren (2de in GT Challenger) en Olivier Jussy-Jean-François Olivier en Pascal Courrier-Roberto Nale, co-leiders in Tourisme Pro.