General Motors, het moederbedrijf van Chevrolet, heeft aangekondigd dat het haar officieel engagement in het wereldkampioenschap voor toerismewagens stopzet eind dit jaar. Chevrolet werkte een campagne van acht seizoenen af, waarbij het Amerikaanse merk met de strik in eerste instantie vertrouwde op de Lacetti om in 2009 over te schakelen op de Cruze. Nu er aan de fabrieksondersteuning een einde komt, is het evenwel niet geheel uitgesloten dat Chevrolet volgend jaar toch nog aan de start verschijnt van het WTCC. Het staat privé-teams namelijk immers vrij de Cruze alsnog in te schrijven en daarnaast zouden de wagens in de RML-ateliers kunnen blijven aan het einde van het lopende seizoen.
Dat de Cruze een regelrecht schot in de roos was, staat buiten kijf. De expertise van RML bracht de Amerikaanse wagen drie jaar op rij naar het allerhoogste niveau in het WK, al bleef de concurrentie de laatste seizoenen ietwat afzijdig. Niettemin staan de troepen van Eric Nève klaar om hun derde opeenvolgende dubbeltitel te scoren nadat ze reeds in 2010 en 2011 de grote bekers bij de teams en rijders in de wacht sleepten. Wint Chevrolet over twee weken in Brazilië, dan zal dat meteen het zestigste succes betekenen.Voor rijders Huff, Menu en Muller breekt ongetwijfeld een nieuw tijdperk aan. De Brit en de Zwitser maakten reeds vanaf het begin deel uit van het Chevrolet-team, terwijl Muller overkwam net voordat SEAT zich officieel terugtrok uit het kampioenschap. Met het vertrek van Chevrolet zal, zoals de kaarten nu op tafel liggen, Honda volgend jaar de enige fabrikant zijn met een officiële vertegenwoordiging in het WTCC.
Foto: GM Company