Na een eerste overwinning gisteren in het FIA GT1 wereldkampioenschap heeft Mercedes vandaag ook de Championshiprace Race gewonnen. Het Duitse merk behaalde ditmaal zelfs de dubbel, maar de overwinning ging in tegenstelling tot gisteren niet naar Basseng/Winkelhock, maar naar hun teamgenoten Pastorelli/Jäger. De Belgen tekenden voor een iets beter resultaat dan bij de kwalificatierace, maar konden nooit een hoofdrol in de race spelen.
We kregen ditmaal nog eens een incidentrijke start voorgeschoteld en dat was lang geleden. De wagens gingen wel heel dicht bij elkaar door de eerste bocht en er was duidelijk plaats te kort. Vilander schoot na een tik van een tegenstrever dwars de baan over daarbij de Audi van Stippler rammend in de flank. De Italiaanse bolide gaf op en de rook die regelmatig uit de achterste wielkaast van de Audi kwam voorspelde ook niet veel goeds. Stippler moest zijn wagen dan ook wat later in de pits parkeren met schade aan de ophanging. Vooraan verliep de start wel vlekkeloos en Basseng nam de kop voor Makowiecki en Buurman. De Mercedes behield de koppositie tot de pitstops, maar kon de McLaren nooit van zich afschudden.Bij Hexis realiseerde men nogmaals een snelle wissel en toen Dusseldorp de baan weer op kwam, lag hij op kop voor de twee Mercedessen. Bij de leidende Mercedes verliep de pistop minder vlot en Winkelhock verloor enkele seconden waardoor de tweede wagen van het team kon aanpikken in het kielzog van de Mercedes #38. Lang bleef Dusseldorrp niet aan de leiding, want Jäger schoot eerst voorbij Winkelhock om even later ook de McLaren te passeren. Toen de tweede Mercedes de volgende ronde ook voorbij de McLaren ging, stond niets een Mercedes dubbel nog in de weg. Bartels wist ook nog aansluiting te vinden bij Dusseldorp, maar de Duitser kon er maar niet voorbij. Op het einde van de race moest Parente zijn McLaren, die toen de achtste plaats bezette, aan de kant zetten met technische panne. In de laatste ronde zakte de BMW van Bartels plots weg en de Duitser zag nog een oprukkende Kox aan hem voorbij gaan. Buurman en Bartels hadden voldoende aan hun vijfde plaats om de leiding in het kampioenschap te behouden.
Voor de Belgen verliep de race rustig, maar zij konden geen rol van betekenis spelen en kwamen nooit uit het middenveld weg. Vanthoor lag na een snelle pitstop even vijfde, moest dan Kox voorlaten en ging dan rond na een tik van Mayr-Melnhof. Vanthoor zakte zo terug naar de achtste plaats, maar de Duitser kreeg voor zijn roekeloze actie een drive-through en ook door de opgave van de enige Porsche finishten met Ortelli /Vanthoor nog als zesde op de WRT Audi. Enzo Ide bracht met Castellacci de AF Corse Ferrari #4 als zevende over de lijn.
Uitslag championship race GT1 Portimão 2012:
01. Pastorelli/Jäger (Mercedes SLS AMG)
02. Basseng/Winkelhock (Mercedes SLS AMG)
03. Makowiecki/Dusseldorp (McLaren MP4-12C)
04. Kox/O’Young (Lamborghini Gallardo)
05. Buurman/Bartels (BMW Z4)
06. Ortelli/Vanthoor (Audi R8 LMS ultra)
07. Castellacci/Ide (Ferrari f458 Italia)
08. Lauda/Mayr-Melnhof (BMW Z4)
09. Cressoni/Pavlovic (Ford GT)
10. Parisy/Zuber (Porsche 911 GT3-R)
Foto: Patrick Hecq/SRO