Met de 24 Hours of Zolder in het vooruitzicht (6-9 september) en de gegevens welke de teams verzamelden tijdens de Zolder Super Prix lijkt de opmars van de Proto's niet meer te stoppen. Tijden van 1'32" in kwalificatie en vaste rondtijden van 1'37" tijdens de endurance tonen alvast het potentieel van de Sportscars. Tijd voor een interview met de man achter de schermen van de Special Open Trophy.
Tijdens de Zolder Super Prix riep je de teams in groepjes bij elkaar om één en ander te bespreken. Willen jullie echt de strijd aangaan tegen de GT’s?“Natuurlijk”, glimlacht een vastberaden Dries Heyman, promotor van de Special Open Trophy. “Het is onze taak om de teams zo goed mogelijk te informeren betreffende deze wedstrijd zodat ze optima forma aan de start komen. Gezien de meeste van onze teams echte amateurs zijn hebben we eerst de fabrikanten warm gemaakt voor de wedstrijd zodat zij de teams de nodige support kunnen geven voor en tijdens deze Zolderse klassieker. Een Proto of CN wagen is relatief goedkoop maar niet alle teams hebben de middelen om een ganse wagen aan wisselstukken te voorzien voor deze ene wedstrijd. Met de fabrieksondersteuning komen de merken met voldoende onderdelen om iedereen te helpen. Tevens is de 24 HOURS of Zolder de ideale mogelijkheid voor de merken om hun wagens voor eens en altijd uit de schijnwerpers van de GT’s te halen”
Waar ligt hem het grote verschil tussen een GT & een Sportscar?
“Eigenlijk is er geen enkele gelijkenis! Een Proto weegt tussen de 520 en 600kg en afhankelijk van het type hebben deze wagens een vermogen tussen 250 en 480 pk. Geen elektronische snufjes zoals ABS, traction control of wat dan ook, maar racen pure sang. Een FIA crashbox en rolkooi zorgen ervoor dat je minstens even veilig zit in een Proto dan in een GT of toerisme. Deze wagens zijn ook niet voor niets FIA gehomologeerd en hebben dezelfde tests ondergaan als de andere wagens. Zij die zeggen dat een Proto minder veilig zou zijn dan een GT zeggen dat om andere redenen.”
En welke reden mogen dat dan wel zijn?
Een van de redenen waarom piloten hun wenkbrauwen fronsen voor een Proto is het feit dat ze het merk en de wagens niet kennen. Een Porsche, Ferrari of BMW kent iedereen, maar een Radical, Norma of Ligier niet. Door het feit dat ze de merken niet kennen stellen ze dat gelijk met onbetrouwbaar. De sleutel tot succes van een dergelijke wagen zit hem in de gewicht/PK-verhouding. De Radical SR3SL bvb zit met een verhouding van 300PK op 600kg. Welke GT of Toerisme doet beter? Als je dan weet dat het budget om een dergelijke wagen in te zetten ook nog eens de helft kost dan helpt dat in het nemen van een beslissing. Voor € 15.000 sta je aan de start met om het even welke Proto die aanspraak kan maken op de overwinning. Als je dan ook weet dat het moederhuis van het merk achter je staat indien er iets misgaat, dan kan je niet echt meer spreken van amateurs.
Kan een Proto de 24 HOURS of Zolder winnen?
Maar natuurlijk! Als je ziet dat onze SOT teams zonder fabrieksondersteuning en zonder grote namen achter het stuur 1:37 draaien op Zolder dan zegt dit veel. Jongens uit de motorcross of Fun Cup kochten zich een CN 2-liter en klokten op Zolder tijdens hun eerste wedstrijd 1’38” in wedstrijd en dat 160 minuten lang. Kan je je voorstellen wat dat zou geven met kalibers zoals bvb Bouvy, Longin, Mollekens of Kumpen aan het stuur? Elk van onze wagens is in staat om stints te rijden van 1 uur 45 minuten na elke tankbeurt. Gezien we allen tanken aan de pompen moeten we de 24h kunnen uitrijden met minstens 2 stops minder dan de GT3’s. Na drie stints moeten ze voorzien worden van vers rubber. Neem de tijden van de laatste 3 edities van de 24 Hours en reken zelf maar even uit. Elke Proto moet in staat zijn om met om het even wie aan het stuur rondetijden te realiseren van 1’40”, zelfs in de nacht.
Waarom zien we dan geen grote namen aan het stuur van een Proto?
In België lopen we steeds iets achter op de ons omringende landen, maar kijk naar de VdeV in Frankrijk, de Speed Euro Series in Engeland of de Radical Cup van Henk Thuis is Nederland. Daar hebben de grote namen al lang de weg naar de Proto’s gevonden. Niet enkel omwille van de prijs, maar vooral omwille van de betrouwbaarheid en de snelheid. Een Proto heeft niet de topsnelheid van een GT maar maakt alles goed in de remzones en de bochtensnelheid. Hier moet je als piloot een klik maken. Met een Proto moet je echt rijden zoals 10 jaar terug zonder elektronische snufjes, maar is het de man achter het stuur die de wagen laat rijden en niet omgekeerd. Een ander zeer groot voordeel van een Proto is dat bij een herstelling alles makkelijk bereikbaar is. Ons grootste nadeel momenteel in België is dat de piloten de teams niet kennen welke de Proto’s runnen. Domec Racing, JRT, FTF, Norma BeNeLux, Radical BeNeLux, het zegt de meesten weinig al zijn de mensen achter deze teams al jaren succesvol actief in de wereld van de CN en Sportscars.
BRI lijkt ons de laatste maanden meer een relatiebureau dan een promotor?
Klopt, en dat is ook onze verdomde taak. Niemand van onze jongens heeft ooit al eens een wedstrijd tweemaal rond de klok met zijn wagen gereden. Het is dan ook historisch dat GT en Toerismewagens het gaan opnemen tegen Proto’s. Vanuit BRI zorgen we ervoor dat elk team beschikt over pitlaneverlichting tijdens de wedstriijd, hebben we allen dezelfde LED verlichting op de rolkooien, eten en drinken we de ganse week samen en stellen we teams voor aan piloten en vice versa. Erik Qvick en Domec Racing waren de eersten die hun complete bezetting binnen de week rond hadden. Waarom? Omdat zij de wereld van de piloten kennen en omdat iedereen hun team kent. Het is nu aan ons om de andere teams en de wagens ook voor te stellen. Alle info betreffende de mogelijkheden zijn te volgen op onze website www.specialopentrophy.com
Beschikbare wagens en piloten:
Piloten gezocht? Proto’s gezocht? Gelieve contact op te nemen met Dries Heyman via info@specialopentrophy.com of +32 (0)479/852822
Diverse zitjes beschikbaar op Norma M20F, Juno SSE CN, WOLF GB08
SOT press - Foto BRI