Na zes uren racen is het nog steeds razend spannend in deze 64ste editie van de Total 24 Hours of Spa. Momenteel bevinden zich vier auto's in dezelfde ronde, met daarachter een hele meute die uiteraard nog steeds over alle kansen beschikt. Het ziet er echter steeds meer naar uit dat het zal uitdraaien op een duel BMW-Audi, waarbij de laatste constructeur duidelijk in de meerderheid is met beide WRT Audi's en het Phoenix exemplaar in de leidende ronde.
Waar de start aanvankelijk nog zonder veel problemen verliep, werd de stemming na een uur steeds nerveuzer waardoor het aantal incidenten steeds toenam. Tegen zes uur begon het dan uiteindelijk te regenen, helse taferelen waarin zelfs de beste piloten hun wagen maar met moeite op de baan konden houden. Maar liefst driemaal moest de safety car uitrukken voor te slechte omstandigheden op de baan.Net voor 6 uur wedstrijd kwam er een einde aan de derde safety car procedure en kon de top drie uiteindelijk toch nog strijden voor de 12 punten die na een kwart wedstrijd worden uitgedeeld. De Phoenix Audi #16 stond meteen zijn plaats af aan het WRT exemplaar #1 aangezien deze in volle strijd is voor het kampioenschap. Maxime Martin (Marc VDS BMW #3) die een 20-tal seconden achterlag, gaf zich echter niet zomaar gewonnen. De snelle Brusselaar perste er een paar ongelofelijk scherpe chrono’s uit waarvan de laatste maar liefst 18 seconden sneller was dan die van de #1. In extremis nam Martin dan ook nog de leiding over, om zo uiteindelijk de volle 12 punten te pakken.
Belangrijkste opgaves tot dusver zijn ondermeer de RJN Nissan GTR #35 (elektrische problemen), de Pro GT Porsche #33 (brand), de Boutsen Ginion McLaren #15 (crash) en de Preci-Spark Mercedes SLS AMG GT3 #90 (crash). Het merendeel van de Belgen bevindt zich nog steeds in de top 15, anderen hadden echter minder geluk aan hun zijde. De Marc VDS #4 zit nog steeds met de vier ronden achterstand die werden opgelopen toen het gaspedaal brak. De Prospeed Porsche #74 viel na een snelle openingsfase terug met versnellingsbakproblemen, terwijl de KRK Mercedes nog steeds kampt met de gevolgen van het accident tijdens het eerste uur.
Pos | # | Klasse | Rijders | Wagen | Ronden |
01. | 3 | PRO | Palttala / Leinders / Martin | BMW Z4 | 111 |
02. | 1 | PRO | Haase / Mies / Ortelli | Audi R8 LMS ultra | 111 |
03. | 16 | PRO | Piccini / Rast / Stippler | Audi R8 LMS ultra | 111 |
04. | 2 | PRO | Bonanomi / Sandstroem / Vanthoor | Audi R8 LMS ultra | 110 |
05. | 24 | PAM | Hayek / Kox / Menten / von Thurn und Taxis | Lamborghini Gallardo | 109 |
06. | 36 | PRO | Lemeret / van Hooydonck / den Boer | BMW Z4 | 109 |
07. | 40 | PRO | Guilvert / Lunardi / Albuquerque | Audi R8 LMS ultra | 109 |
08. | 5 | PAM | Verdonck / Mondron / Clarke / van de Poele | McLaren MP4-12C | 109 |
09. | 52 | PAM | Hommerson / Machiels / Bertolini / Pier Guidi | Ferrari 458 Italia | 109 |
10. | 66 | PRO | Lauda / Franchi / Kechele | BMW Z4 | 109 |
11. | 51 | PAM | Ciro / Ardagna Perez / Brown / Vilander | Ferrari 458 Italia | 109 |
12. | 75 | PRO | Hennerici / Maassen / Goossens | Porsche 997 GT3 R | 109 |
13. | 50 | PAM | Gerber / Ide / Cioci / Giammaria | Ferrari 458 Italia | 109 |
14. | 57 | PAM | Amos / Bonacini / Petrobelli / Hirschi | Ferrari 458 Italia | 109 |
15. | 9 | PRO | Wainwright / Bell / Meyerick | McLaren MP4-12C | 108 |
Foto's: Martijn Wouters