Al rond negen uur 's ochtends keken de Belgische deelnemers aan de Supercar Challenge verwonderd op naar de massa toeschouwers die richting de TT omloop van Assen trokken. Meer dan 60.000 bezoekers zouden uiteindelijk plaats nemen rond de mythische Moto GP-omloop van Assen. Het inspireerde de Belgen alvast, want zowel Franz Lamot-Bert Longin als Werner van Herck konden de volle tribunes van op het podium aanschouwen. De race voor de Supersport, Sport 1 en Sport 2-divisies kende even een oponthoud door een stortbui, maar ook die zorgde voor het nodige spektakel. Jimmy Adriaenssens en David Nye reden met de Spork Racing Seat naar een knappe vijfde plek algemeen en een tweede positie in de klasse voor de Spaanse wagens. Één ding is alvast zeker, de afwezige teams en rijders hadden ongelijk, want de Gamma Race Days zijn een topevenement in de Benelux!
De zege in de race voor de Super GT, GT en GTB-divisies was opnieuw voor Robert de Graaff en Philippe Ribbens in de Speedtec Motorsport Viper. Zij zijn meteen ook de nieuwe leiders in het kampioenschap. Achter hen was de strijd voor de resterende podiumplaatsen zeer intens en uiteindelijk zouden Nol Köhler en Ardi van der Hoek in de RaceArt Corvette C5.R tweede worden, nipt op de hielen gezeten door Bert Longin en Franz Lamot in de VEKA Ferrari 430.Bert Longin: “Dit was een fantastisch evenement. Op een podium staan voor 60.000 toeschouwers is gewoon schitterend. Ik krijg er kippenvel van. Uiteraard zijn we dan ook heel blij met het behaalde resultaat dit weekend. We winnen weer één of twee plaatsen in het kampioenschap en de volgende meeting is de DTM in Zandvoort; het is gewoon genieten van deze Supercar Challenge.”
In de GT-divisie was de zege voor de Viper van Barry Maessen, die leider blijft in de tussenstand. De tweede en derde plek waren voor Jack Rozendaal in een Porsche 996 GT3-R en Simon Atkinson in de Backdraft Lamborghini Gallardo.
Last but not least was er de strijd in de GTB-divisie, met een zege voor de JR Motorsport van Henk Thuis en Pim van Riet, voor René Wijnen en Charlie Frijns in de Lammertink Porsche 997 en onze landgenoot Werner van Herck in de Mazda 3. Steve Matthijssen gaf forfait voor de race van vandaag.
“Ik moet me bij Bert aansluiten”, gaf Van Herck aan het podium mee. “Wat een raceweekend. Ik heb er super van genoten, al was mijn race gisteren wel intenser dan vandaag. Nu goed, twee podia en weer een plek in de top 5 van het kampioenschap, een weekend om te onthouden!”
De wedstrijd in de divisies Supersport, Sport 1 en Sport 2, was een kolfje naar de hand van Leo van der Eijk en Helmert-Jan van der Slik in de Zilhouette van Speedtec Motorsport, een schitterend weekend dus voor het blauw/gele team. Peter Hoevenaars in de Powermotorsports BMW 132i en de broers Ferry en Robin Monster in hun Seat, vervolledigden het podium na een spectaculaire race, waarin een stortbui en een opdrogende piste voor heel wat spektakel zorgden.
Voor de Belgen was er vooral de prestatie van Jimmy Adriaenssens die weer een podium behaalde bij de Seat-boys en bovendien een schitterende vijfde plek algemeen behaalde.
“Ik heb me enorm geamuseerd!”, glunderde de jonge Antwerpenaar. “Op het achterste stuk was het nog nat, wat op de slicks in het tweede deel van de race, niet echt makkelijk was. Het was glijden en hopen dat het goed kwam. Maar ondanks een schuiver van David in het eerste deel van de race is dit een topresultaat.” Hetzelfde gevoel bij Jonas de Kimpe en Vincent van Paemel die vierde werden: “Ook een klein foutje, met een schitterende inhaalrace daarna. Prachtig evenement en super races!”
Geoffrey Vankets liet in zijn Seat een 21ste plaats optekenen, terwijl de DVB Ginetta van Richard Fearns al vlug van de baan schoof en tegen een paaltje opgaf.
In Sport 1 was de zege voor Van Eldik-Ekkelboom in een BMW, terwijl in Sport 2 de zege was voor Rutgers-Adams in een Lotus Exige 192.
Afspraak voor de Super GT, GT en GTB op 25 en 26 augustus tijdens het DTM-weekend in Zandvoort, terwijl de Supersport, Sport 1 en Sport 2 het doen tijdens het weekend van de 24 Hours of Zolder op 8 en 9 september.
Supercar Challenge press