GTA, de organisator van het Japanse Super GT kampioenschap, zoekt al enige tijd naar een mogelijkheid om buiten de grenzen van Japan voet aan grond te krijgen. Eerder dit jaar waren er contacten met het DTM om beide kampioenschappen op elkaar af te stemmen, doch de besprekingen leidden tot niets. Nu is er een overeenkomst gesloten met het ACO dat de Super GT wagens uit de tweede divisie, de GT300's, volgend jaar mogen deelnemen aan de Asian Le Mans Series waarbij de wagens ingedeeld worden in de GTC klasse.
Volgend jaar wordt in Azië de Asian Le Mans Series georganiseerd steunend op een reglement dat grotendeels overeenkomt met dat van de American Le Mans Series. Dat wil zeggen dat naast de LMP2, LMPC en GTE klasse ook de wagens die voldoen aan het GTC reglement welkom zijn. De GT Cup klasse staat open voor Cup GT’s uit de eenmerken klassen alsook de GT3’s en nu in Azië dus ook de GT300’s. De GT300’s zijn echter in geen geval toegelaten in het WEC of bij de 24 uren van Le Mans.De ACO en GTA zullen nu een balance of performance uitwerken waarbij de prestaties van de GT300 wagens gelijk gesteld worden aan die van de GT3’s toegelaten in de ACO Series. In geen geval mogen die prestaties hoger liggen dan die van de actuele GTE klasse wagens. Ook de kalenders van het Japanse GT kampioenschap en de Asian Le Mans Series zullen op elkaar afgestemd worden zodat de races van beide kampioenschappen niet samenvallen. In het huidige Super GT kampioenschap rijden in de GT300 klasse al verscheidene op GT3 gebaseerde modellen zoals de BMW Z4, de Mosler, de Porsche RSR of de Lamborghini Gallardo naast typische Japanse producten zoals de Toyota Corolla, Lexus IS350, Subaru Legacy of Shiden MC. In de ELMS zijn GT3 wagens al dit jaar toegelaten echter zonder succes, in Donington schreef geen één wagen uit deze klasse zich in voor de race.
Foto: Super GT