Tijdens de Spa Summer Classic reed de Belgian Historic Cup alleen en het was afgelopen weekend dan de beurt aan de Belgian Youngtimers Cup om in het kader van het Race Festival Zolder de 7de en 8ste manche van het seizoen af te haspelen. Na het opsplitsen van de Historics en de Youngtimers die normaliter hun wedstrijden in hetzelfde weekend rijden, zijn er momenteel iets te weinig reguliere piloten die een volledig seizoen afwerken in de Youngtimers Cup, waardoor promotor BRAVO inventief en creatief moet zijn om een mooi deelnemersveld te creëren en zodoende trachten het geheel betaalbaar te houden.
“Zoals geweten hebben we de Historics en de Youngtimers uit elkaar gehaald omdat de vraag groter was dan het aanbod”, aldus BRAVO-voorzitter Filip Mahieu. “De ‘package deal’ van een seizoen eerder was niet slecht, maar dan moesten we regelmatig niet- reguliere deelnemers weigeren en dat is voor beide partijen niet leuk. In Zolder mogen maar 48 wagens op de startgrid staan tegenover 65 in Francorchamps. Maar een opsplitsing vraagt ook leergeld, want de tracktime verdubbeld met vier wedstrijden per meeting tegenover vroeger twee. Afgelopen weekend zagen we 16 Youngtimers opduiken, aangevuld met drie wagens uit de Historic Cup die mogen deelnemen maar uiteraard geen punten pakken. Samen met deelnemers uit de Nederlandse Youngtimer Touring Car Challenge kwamen we aan een mooi startveld van 35 wagens. Wat me opviel is dezelfde manier van werken en het wederzijds respect voor elkaars materiaal. Het was een goede en geslaagde proef en hopelijk kunnen we deze lijn doortrekken. Er moet nog een evaluatie komen en bepaalde reglementen stroken niet met de onze. We wisten dat een opsplitsing leergeld zou kosten, maar we zien dat ook andere buitenlandse kampioenschappen kampen met onderbemanning. Samen rijden is dus een optie om minstens break even te draaien, maar is rest nog werk aan de winkel”, besluit Filip Mahieu.Kwalificatie: Tweemaal Dimitri Cuyvers met BMW M1 Procar op de pole
Het klinkt contradictorisch, maar in een veld dat overheerst wordt door Nederlanders is het onze landgenoot Dimitri Cuyvers die met de BMW M1 Procar, en actief in het Nederlands kampioenschap, tweemaal de pole binnenhaalde voor de Porsche 911 RS van Peter Stox. In Q1 was de Porsche 964 Cup van Olav Gelissen met een derde chrono algemeen de snelste van de reguliere deelnemers binnen de Belgian Youngtimers Cup voor de Chevrolet Camaro van Historic-rijder Jan Schippers, de Porsche van de Nederlander Geeris en uittredend kampioen Luc Moortgat. De Waaslander bleef zijn voornaamste concurrent, de BMW M3 van Geert Dierckx net voor. In Q2 was Olav Gelissen opnieuw de snelste Belgische Youngtimer met amper 23/1000 seconde voor op Real rijder Luc Moortgat, gevolgd door Jan Schippers en Geeris. De aangekondigde de Tomaso Pantera van Carlo De Cock verscheen niet op het appel, terwijl Vinital rijder Jerry De Weerdt sukkelde met de versnellingsbak van zijn Ferrari Mondial.
Race 1 op zaterdag was een demonstratie van de BMW M1 van Cuyvers die naar eigen zeggen niet onder de indruk was en sukkelde met de afstelling op prachtige bolide. Hij schoot als snelste uit de startblokken voor Peter Stox en de Historic-Camaro van Jan Schippers. De preparateur uit Sluis kwam testen nadat de motorblok open was geweest. Tijdens de eerste ronden kon hij de Camaro positioneren in de voorste gelederen, maar moest nadien van het gas met problemen aan de versnellingsbak.
“Toch een leuk weekend gehad”, aldus de zaakvoerder van JS Cars. “De motor loopt lekker en dat was het voornaamste met de dubbele race tijdens de 24 Hours of Zolder in het achterhoofd. De versnellingsbak moet nu open, maar dan zullen we in optima forma aan de start komen binnen enkele weken”.
Voor de derde plaats ontspon zich een mooie strijd tussen de Porsches 964 van Gelissen, Jilesen en Moortgat. Jelisen moest even later passen terwijl Moortgat mooi in de buurt kon blijven van Gelissen. Het zou tot een mooi duel komen voor de overwinning in de Belgian Youngtimers Cup tussen Gelissen en Moortgat, maar eerstgenoemde moest naar de kant met een afgebroken wielnaaf. Zodoende kon de Real rijder freewheelen richting derde plaats algemeen en winst in de Belgian Youngtimer Cup. Een knappe 5de plaats algemeen en 2de bij de Belgen was er voor de BMW M3 van Geert Dierckx die de Porsches van Jelissen, Van den Boogaard en Nulens achter zich hield. Dierckx won de Klasse 4C voor Blommaert en Bas Van Elderen die een mooi duel uitvochten.
Tijdens race 2 van het weekend op zondag en opnieuw onder een loden zon moest Dimitri Cuyvers en zijn BMW M1 Procar ditmaal het hoofd buigen voor een voortreffelijke Peter Stox in de Porsche 911 RS. Het algemene podium werd vervolledigd door Geeris die de Porsche 964 RS bemande waarmee Jilesen een dag eerder onderweg was. Opnieuw kwam het tot een mooi duel voor de vierde plaats en de overwinning in de Belgian Youngtimer Cup tussen de Porsches van Moortgat en Gelissen. De geplaagde Nederlander moest opnieuw vroegtijdig het strijdtoneel verlaten. Moortgat verloor zijn speelkameraad en kon opnieuw moeiteloos naar de tweede overwinning van het weekend fietsen. De vierde gastrijder binnen de top 5 werd de Porsche van Beekman terwijl Geert Dierckx zijn BMW M3 opnieuw naar een schitterende 2de plaats stuurde in het Belgische kampioenschap en 6de algemeen werd. Hij was opnieuw de meerdere van de Porsches van Van den Boogaard en Nulens. Blommaert was in zijn BMW 325 terug de best of the rest en finishte net achter Nulens op de vijfde plaats voor de Porsche van Ambaum en de BMW’s van Bas Van Elderen en Tom Laureyns.
Moortgat is dus de grote winnaar van het weekend met opnieuw een maximale score.
Luc Moortgat: “Ik heb me volledig geconcentreerd op het Belgisch kampioenschap en geen onnodige risico’s genomen door in de clinch te gaan met de gastrijders. Het kon sneller, maar het moest niet. Tijdens de tweede race hebben we iets harder gepusht zonder de Porsche extra te gaan belasten. Gezien ik door pech tijdens het vorige raceweekend twee 0-resultaten liet optekenen wou ik geen onnodige risico’s nemen inzake de titelstrijd. Na de motorproblemen was dit ook een goede test richting het voorprogramma van de 24 Hours of Zolder.”
In de tussenstand heeft Moorgat nu reeds een zes op zes behaald, maar scoorde ook reeds twee 0-resultaten die hij als schrapresultaat mag inbrengen. Geert Dierckx leidt nog wel de debatten, maar virtueel komt Moortgat aan de leiding. Dierckx heeft wel het psychologisch voordeel dat hij met 2 schrapresultaten nog twee troeven achter de hand heeft en dat Moortgat zich tijdens de vier resterende wedstrijden geen uitschuiver meer kan en mag veroorloven.
Bas van Elderen staat mooi alleen 3de terwijl Pierre-Yves Paque door zijn afwezigheid zijn verhuist van de 3de naar de 6de plaats en voorlopig Bas Van Elderen, Tom Laureyns en Nulens moet voorlaten.
In de Klasse 4C leidt Dierckx autoritair de debatten en moest maar eenmaal op acht races de duimen leggen voor André Lotterer in de Audi Coupé. Van Elderen, Laureyns, Van de Plasse en Blommaert mogen strijden voor de overige podiumplaatsen.
Ook in 4D met maar liefst 8 Porsches voert Moortgat het woord en hierin heeft iedereen reeds minstens twee 0-scores als schrapresultaat acht zijn naam staan en zijn de schrapresultaten reeds opgesoupeerd. Voor de overige ereplaatsen zal het gaan tussen Nulens, Paque, Gelissen, Wolters, Van den Boogaard en Ambaum.
BYC press - foto: Bravo