6H Silverstone: Audi palmt zoals verwacht de eerste startlijn in

Toyota heeft de overmacht van Audi niet aan het wankelen kunnen brengen, even gaf de TS030 Hybride de illusie het ritme van de Duitse wagens aan te kunnen door op een gegeven moment de snelste tijd te rijden, maar de Japanse wagen moest uiteindelijk de Audi é-tron en de Audi ultra voor laten. In de LMP2 klasse is de pole voor de Greaves Zytek, Baguette die opgehouden werd in het verkeer kwam niet verder dan de negende tijd maar op minder dan een seconde van de Zytek. In de GT klasse slaagde Porsche er in de Ferrari's te kloppen en Lietz/Lieb starten voor de Ferrari's van JMW en AF Corse.
Bij de start van de kwalificatie was de baan nog nat wat enkele spectaculaire schuivers opleverde, Brundle, Watts en ook Tréluyer gingen in de fout. Al snel droogde de piste op en gingen de tijden naar beneden en het was Lapierre in de Toyota die als eerste een referentietijd neerzette. McNish was de volgende om de rondetijd naar beneden te brengen alvorens Lapierre verschillende malen de snelste tijd naar beneden haalde. Maar op het einde van de sessie trok Audi ten aanval, eerst ging McNish onder de tijd van de Toyota waarna Tréluyer de aller-snelste tijd reed. De strijd tussen HPD en Lola voor de snelste benzine LMP1 bleef spannend tot het einde. De strijd ging gelijk op en uiteindelijk ging de vierde tijd naar de Strakka HPD voor beide Rebellion Lola’s en de JRM HPD.
 
Alex Brundle pakte met de Greaves Motorsport Zytek de achtste tijd en de pole bij de LMP2’s. De Brit bleef maar net Sarrazin in de Starworks HPD en Martin in de ADR-Delta ORECA voor. De beide Morgan-Nissan’s stelden enigszins teleur, was de wagen van Baguette gisteren nog snelste in de tweede vrije training dan moesten de wagens in de Gulf kleuren zich nu tevreden stellen met een negende (#35) en twaalfde (#24) tijd. Porsche had de Felbermayr wagen van enige updates voorzien en dat loonde, Richard Lietz liet alle Ferrari’s achter zich in een tijd van 2.09;584. Lokale ster James Walker parkeerde de JMW Motorsport op de tweede startplaats bij de GT’s. Bruni zette de snelste AF Corse Ferrari op de derde plaats. De vierde en vijfde tijd gingen naar  wagens uit de Am klasse met de Aston Martin Vantage #98 en de Felbermayr-Proton Porsche #88. Palttala zal met de JWA Porsche van de tweeëndertigste plaats starten en liet nog een Aston Martin en beide Larbre Corvette’s achter zich.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in WEC op zaterdag 25 augustus 2012 om 23:59


Andere publicaties op Racingworld.be...