Door een meeting op poten te zetten met twee manches van 180 minuten voor de 2CV Racing Cup, vier sprints van 25 minuten voor de Smart Cup, een endurance van 8 uur voor de Be Trophy en uiteraard een wedstrijd van 180 minuten voor het eigen kampioenschap, hebben de mensen van de Belgian Gentlemen Driver's Club (BGDC) een bijzonder drukke zaterdag en zondag beleefd, met een resultaat dat mag gezien worden. Ook de weergoden vonden dat de BGDC alle steun kon gebruiken en zorgden voor een zomerse vakantiesfeer in de paddock van het Circuit Jules Tacheny!
De wedstrijd van de BGDC, met 46 wagens op de deelnemerslijst, was vooraf al geslaagd. De strijd was overigens zeer intens, met vanaf de kwalificaties een verbeten gevecht op alle niveaus. De BMW M3 E36 van Benoît Navez en Geert Verwimp stond dan wel op de pole, maar de Honda Civic Penelope Racing van Gaëtane Bachy die met José Close een prima last minute teammaat kreeg, en de Volkswagen Golf II van Tony Kevers en Grégory Paisse waren tijdens de chronoritten niet ver af.Jammer genoeg bleef de Golf van Paisse als versteend staan op de startgrid op het ogenblik dat de klok 14u40 aangaf. José Close ging meteen over de BMW van Navez, wat resulteerde in een eerste plek voor de roze Honda Civic! Voor de M3 E36 #42 uit de ateliers van André Carlier duurde de pret niet lang, want al na acht minuten, kwam de wagen binnen, met remproblemen. Blijkbaar was BMW niet van de partij in het kamp van de wagens die gespaard bleven van problemen... Want iets later was het aan de M3 E36 van EMG Motorsport, met Neyens en Zadnika achter het stuur, om de pitlane op te zoeken. Hun zondag werd een lijdensweg, want iets later zouden ze dienen op te geven met mechanische problemen, problemen die overigens al tijdens de de vrije trainingen de kop op staken.
De demonstratie van de Honda Civic van Penelope Racing ging door tot de eerste pitstops, waarna de onvermijdbare Grégory Paisse en Tony Kevers op de proppen kwamen. De Golf II die in de ateliers van Jean-Marie Dehaye wordt klaargestoomd, won de wedstrijd met maar liefst twee ronden voorsprong op de dichtste achtervolgers. Alles verliep dus vlekkeloos... op de start na. “Onze wagen is gemaakt voor de BGDC en een omloop als Mettet. Bovendien is de auto nog eens oerdegelijk, wat maakt dat onze mooie reeks nog niet ten einde is”, aldus Tony Kevers na de finish.
Clio en Civic doen het goed
Op de redelijk korte omloop van Mettet, waren de bolides van de Klasse D in Division 1 (2 liter) quasi onklopbaar. De Renault Clio III van Paul Lejeune en Kevin Caprasse werd knap tweede, voor de merkgenoten Vincent Despriet en Yves Van Colen.In de Klasse D zochten Gaëtane Bachy, die in zijn Honda zeer sterk reed, en een eeuwig jonge José Close continu aansluiting met de kopgroep om uiteindelijk 6de te worden, achter twee andere Renault Clio van Verhulst-Tanghe en Buffet-Buffet. De diverse MINI Cooper S speelden geen rol van betekenis en kenden bovendien heel wat technische problemen.
In de Klasse C, tot 1600 cc, kenden we een dramatische eindfase van de wedstrijd, waarbij de Honda Civic van Thiroux, Van Warbeck en Lannaux in extremis een zege zag ontglippen. (Thiroux werd zelfs naar het hospitaal gebracht na een vergiftiging in de wagen…). De zege ging zo naar de Japanse wagen van Patrick Van Damme, Patrick Van Billoen en Christian Deridder. Een andere Civic, die van Ronvaux, Hayon en Clermont werd derde.
BMW redt de eer!
We blijven in Division 1, maar in de klasse E, waar de BMW 325i ClubSport Trophy de lakens uitdelen. De #3 van De Zan, Eeckhout en Ledoux verdween al snel uit de race (lager), de #50 van Smet en Gulicher won daarentegen opnieuw voor de #39 van Vanneste-Godart en de #49 van De Neef-De Hoen. Fabrizio Valentino en Pascal Bendib kwamen als volslagen rookies als vierde over de meet.In een zeer betrouwbare BMW M3 E36 domineerden Thierry Grysouille en Rudi Spigeleer de Division 3, met bovendien een mooie vierde plaats algemeen, na 180 minuten wedstrijd. Zij gingen gelijkaardige bolides van Vincent Van den Abeele-Christian Heck en Franky Huybrechts-Koen De Wit vooraf. Navez en Verwimp misten nipt het podium, na nog een schuiver van Verwimp, terwijl de jonge wolven Jean Van den Abeele, de zoon van Vincent, en Arthur Tanghe, de zoon van Claudy, tengevolge van versnellingsbakproblemen tweemaal naast de piste raakten.
Na deze prachtige meeting in Mettet, trekt de BGDC 2012 nu naar Spa-Francorchamps, voor de voorlaatste afspraak tijdens de 24 Heures 2CV (27 oktober), voor de finale op de Limburgse omloop van Zolder, in de het kader van de Race Promotion Night (10 november). De Belgian Gentlemen Driver’s Club heeft zijn laatste woord nog niet gezegd…
BGDC / Bekers van Mettet / Uitslag
- Kevers-Paisse (VW Golf II), 1ste D1/Cl.D, 140 ronden in 3u00’50’’240
- Lejeune-Caprasse (Renault Clio), + 2t.
- Despriet-Van Colen (Renault Clio), + 2t.
- Grysouille-Spigeleer (BMW M3 E36), 1ste D3, + 3t.
- Verhulst-Tanghe (Renault Clio), + 4t.
- Buffet-Buffet (Renault Clio), + 4t.
- Bachy-Close (Honda Civic Type-R), + 4t.
- Servranckx-Payen-Crabbe (Renault Clio), + 5t.
- Van der Straten-Van Loocke-Princen (Renault Clio), + 5t.
- Divoy-Asnong (Renault Clio), + 6t.
- Van den Abeele-Heck (BMW M3 E36), + 6t.
- Sirag-De Vet (Westfield), + 6t.
- Vanhoutte-Vermeersch (Honda S2000), + 7t.
- Huybrechts-De Wit (BMW M3 E36), + 10t.
- Gulicher-Smet (BMW 325i ClubSport Trophy), 1ste D1/Cl.E, à 10t.
- Vanneste-Godart (BMW 325i ClubSport Trophy), + 11t.
- Van Billoen-Van Damme-Deridder (Honda Civic), 1ste D1/Cl.C, + 11t.
- De Neef-De Hoen (BMW 325i ClubSport Trophy), + 14t.
- Navez-Verwimp (BMW M3 E36), + 18t.
- Van den Abeele Jean-Tanghe Arthur (BMW M3 E36), + 20t.
- Denis-Neutelers-Stassen (Mini Cooper S), + 20t.
- Bylemans-Knopker (Mini Cooper S), + 22t.
- Valentino-Bendib (BMW 325i ClubSport Trophy), + 22t.
- Mussen-Mussen (Renault Clio), + 28t.
- Ronchail-Duthoit-Ronchail (Ford Focus RS), + 31t.
- Wilsens-Poelmans (Westfield), + 50t.
Tekst & foto: BGDC press