Door de voorkeur te geven aan de 24 Hours of Zolder boven de manche van de Be Trophy in Mettet, was de doelstelling van Nicolas Jussy heel duidelijk : het besturen van een Porsche onder de knie krijgen met het oog op het volgende seizoen in de BRCC. Het was dus met een duidelijke wil om zoveel mogelijk te leren en zoveel mogelijk ervaring op te doen in verband met de manier van rijden met een 911 GT3 Cup, ditmaal van het type 996, dat de Brusselaar naar de Limburgse ring trok.
24 uur later was er een zekere tevredenheid te merken, maar op het sportieve vlak is Nicolas duidelijk op zijn honger blijven zitten. « We hebben de wedstrijd uitgereden, wat al een sterke prestatie op zich is, en tot op 20 minuten van de meet lagen we nog op de 7e plaats algemeen, legt Jussy uit. Maar gezien de versnellingsbak vast zat in vijfde versnelling sinds bijna 4 uur, konden we enkel op een mirakel rekenen om niet door de tweede wagen van het team bijgehaald en voorbijgestoken te worden. Dit gezegd zijnde, een 8e plaats algemeen is een heel mooi resultaat, gezien er aan de start meerdere GT3’s van de laatste generatie stonden, evenals een pak Proto’s CN, hoewel de manier waarop het resultaat behaald werd niet echt bevredigend was… »Op vlak van ervaring mag Nicolas Jussy tevreden zijn over zijn prestatie aan het stuur van de Porsche Yokohama Skylimit, gezien hij met voorsprong de snelste piloot was van de ploeg, samengesteld uit uiteindelijk… 6 piloten. Een beetje te veel om een coherente strategie uit te werken. « Maar dit was waarschijnlijk niet het belangrijkste, vervolgt Nicolas. Ik moet toegeven dat het gebrek aan afstelling van de wagen voor mij meer problematisch was. Op geen enkel ogenblik heeft het team de indruk gegeven de prestaties van de wagen te willen verbeteren. De prioriteit was dat de wagen zo comfortabel mogelijk bleef om te besturen. Ik ga niet uitweiden over de bandenwissels elke… drie stints slechts, om uiteindelijk over te gaan op reeds gebruikte en daarenboven ongelijk gebruikte rubbers, maar op een gegeven moment moeten er zich toch vragen gesteld worden. Als er zich een klapband voordoet wanneer je voluit met een Porsche gaat, kan het snel heel gevaarlijk worden. Nochtans hebben er zich op de wagen meerdere klapbanden voorgedaan. Het is dus moeilijk om kalm te blijven in dergelijke omstandigheden… »
Nicolas heeft echter het belangrijkste bereikt, namelijk een goede dosis vertrouwen op te doen voor de toekomst. Neen, het besturen van de Porsche heeft hem niet uit het lood geslaan, en ja, dit type wagen is heel efficiënt… op voorwaarde dat haar voorbereiding verzorgd wordt. Het is dus met een zeker plezier dat Jussy het Team Allure van Jean-François Olivier zal terugvinden tijdens de volgende BRCC-meeting op hetzelfde circuit van Zolder, op 20 en 21 oktober, in het kader van de Belgian Masters. De prioriteit zal daar zijn om een solide voorsprong in het Toerismekampioenschap te verdedigen aan het stuur van de Seat Leon Supercopa…
Nicolas Jussy press