24H Zolder: Nabeschouwing Belgium Racing / Scuderia Monza

De tijdelijke coalitie van Belgium Racing met Scuderia Monza werd afgelopen weekend met succes afgerond. Na de winnende Audi R8 GT3 LMS van WRT en de Porsche GT3-R van ProSpeed werd de Porsche Supercup van Belgium Racing schitterend derde na een hete en loodzware wedstrijd tweemaal rond de klok. Zowel in het kampen van Belgium Racing met vader en zoon Derdaele en Scuderia Monza met Frank & Hans Thiers als uit de hoek van Danny De Laet kwamen niets dan positieve woorden aan de finish.
“Het leek misschien allemaal gemakkelijk en vanzelfsprekend, maar dat was het echt niet”, aldus een gelukkige en vermoeide Patic Derdaele na de finish.

“De Porsche Supercup stond nagelnieuw aan de aftrap en we hadden niets over het hoofd gezien. En dat was ook de visie van alle piloten voor de start van de wedstrijd. Met Danny De Laet hadden we een rijder waarmee we reeds eerder samen werkten en van de broers Thiers is geweten dat wedstrijden van lange adem hen enorm goed ligt. Dat hebben ze in het verleden reeds verschillende malen bewezen. Op papier zaten we dus goed en ikzelf zou alleen maar in de wagen kruipen in uiterste nood”.
 
Reeds tijdens de kwalificatie drong de Porsche Supercup zich op als een gevaarlijke opposant indien een van de topteams een steek zou laten vallen. Met een mooie chrono van 1’35”368 parkeerde Dylan Derdaele in een ultiem rondje de Porsche Supercup op de vierde startrij achter de drie top GT3-wagens, de Porsche Cup S van First Motorsport en drie prototypes.
 
De wedstrijd zelf was een groot en lang succesverhaal waarbij de wagen, op de paddle shift na geen krimp gaf en iedereen zijn bijdrage leverde. Hans Thiers dook tijdens zijn eerste stint even in de grindbak waardoor enkele ronden verloren gingen en het wielspoor wat ontregeld was. Maar de piloten trapten iets harder en het tijdsverlies werd in de loop van de race volledig weggevlakt. De Porsche positioneerde zich na de openingstint van Dylan Derdaele in 7de positie algemeen. Eens de wedstrijd goed op gang en alle piloten hun eerste stint op vers rubber achter de rug hadden ging het crescendo richting een plaats binnen de top 5. Nadien gingen de GT3-wagens van First Motorsport en Marc VDS onderuit en kon Belgium Racing / Scuderia Monza na een mooi en intens duel met de Ligier van Qvick Motors oprukken richting top 3. Een positie die ze via een goede strategie meer dan 12 uren konden aanhouden. Tijdens het 15de uur kon de Ligier via zijn lager verbruik nog even zijn neus aan het venster steken, maar de Porsche kreeg terug de bovenhand en het vijftal finishte op een schitterende derde plaats. Het hoogst haalbare na de twee resterende topwagens van WRT en ProSpeed.
 
“We hebben amper één pistop teveel gemaakt toen de paddle shift het liet afweten en we de resterende zeven uren met de versnellingspook moesten afwerken”, gaat Patric verder. “Ikzelf heb dan de reservebank moeten verlaten en Hans ter hulp schieten omdat hij last had van een schouderblessure en zodoende problemen had met het hanteren van de versnellingspook. Door de twee stints die ik afwerkte heb ik ook de andere piloten de kans gegeven om meer te rusten, want de weersomstandigheden maakten het bloedheet in de cockpit. We zijn heel tevreden met het resultaat en beter kan nauwelijks”.
 
Ook bij Scuderia Monza waren ze uiteraard in de wolken met deze derde plaats of een evenaring van hun eindplaats in 2010.
 
“Belgium Racing werkt zeer professioneel, de puzzel valt telkens terug perfect in elkaar terwijl de samenwerking supergoed verliep”, analyseert Frank Thiers. “Het kon gewoon niet beter. Wij hadden gehoopt op een plaats binnen de top 5 gezien de proto’s een onbekende factor waren. Maar opnieuw een zoveelste podiumplaats, zowel voor Belgium Racing als voor onszelf is gewoon het beste scenario die we konden bedenken. We hebben onze taak goed vervuld en geluisterd naar de strategie. Zo weinig mogelijk richting pitlane en constante chrono’s. Amper éénmaal hebben we de remblokken moeten laten vervangen. En dat resulteert zich in het feit dat we na de Audi R8 van WRT het minst tijd in de pitlane doorbrachten. Dylan pakte de start en heeft via enkele scherpe chrono’s getoond dat we er stonden. Nadien heeft iedereen zijn eigen tempo aangehouden en een perfecte job gedaan. Dit is zeker voor herhaling vatbaar. Desondanks was het voor ons geen sinecure en toch wel een grote aanpassing in vergelijking met de Ferrari. De Porsche heeft ondermeer geen ABS en toen de paddle shift was uitgevallen was het moeilijk rijden met ontkoppelen, tussengas geven, enz. Het was geen gemakkelijke wedstrijd, maar zowel Dylan & Patric Derdaele als wijzelf en Danny De Laet hebben nog maar eens opnieuw getoond dat we zeer sterk zijn in dergelijke lange wedstrijden. Een dikke proficiat ook richting de ganse crew, de beide technische teams die goed samen werkten en uiteraard de teamchef van Belgium Racing, Jan Gabriëls niet vergeten die een prachtige job deed”, glunderde Frank Thiers na de loodzware race.

Scuderia Monza/Belgium Racing press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op dinsdag 11 september 2012 om 08:03


Andere publicaties op Racingworld.be...