Het Recy Racing Team heeft een woelige editie van de 24 Hours of Zolder achter de rug. Het vaste duo Jan De Vocht / Johan Van Loo kreeg versterking van Wim Meulders en Thomas Piessens.
Tijdens de kwalificaties werd niets geforceerd, maar toch lukte Johan Van Loo met een chrono van 1’45”211 de snelste ronde die het team ooit neerzette met de BMW 120 diesel op het Zolderse asfaltlint. Zoals geweten houdt het team van Recy Racing er altijd een speciale strategie op na. De diesel kan 3 uren op de piste blijven alvorens richting bevoorrading te gaan op zoek naar brandstof en vers rubber. Hierdoor kon het kwartet gestaag opklimmen in het klassement. Gestart van op de 21ste startplaats stond de BMW na een kwart van de race of 6 uren reeds op de 12de plaats algemeen en was leider in de Klasse Toerisme. De opmars bleef duren en rond het 9de wedstrijduur kwamen ze door in 8ste positie, nog steeds als leider in de Klasse Toerisme. Ook inzake de pitstops presteerden ze schitterend met amper 4 minuten verlies na 9 uren wedstrijd. Het minst van het ganse peloton. Maar dan sloeg het noodlot toe. Op het snelle gedeelte tussen de Villeneuve en de Rea ging Thomas even van de baan en raakte de muur. Bleek nadien dat een wielnaaf was geraakt. Het team had er eentje in voorraad, maar voor de andere kant van de BMW.“We zijn beginnen rondbellen, maar op dat uur is het uiteraard moeilijk om iemand te bereiken”, doet Jan De Vocht zijn verhaal. “Toevallig was op dat moment ex piloot Paul Lievens van Auto’s Lievens in de buurt. Ik kende hem niet, maar hij vertelde dat hij een BMW garage had in Balen op een 25-tal kilometer van het circuit. De wielnaaf die hij voorhanden had moest echter nog gedemonteerd worden en we stuurden een meccano mee. Twee uren na de aanrijding stond de wagen terug deftig op zijn poten. Een dikke merci uiteraard richting Paul Lievens. We konden het ons immers niet permitteren om uit te vallen omdat we op zondag nog VIP’s moesten ontvangen. Maar daarmee waren onze zorgen nog niet van de baan. De wagen moest opnieuw worden uitgelijnd en daarbij hebben we hulp gekregen van JR Motorsport, het team waarbij ondermeer Steve Vanbellingen en Ward Sluys actief waren. Geen onbekenden en ondanks de concurrentie binnen de Klasse Toerisme hebben ze ons geholpen met hun uitlijnmateriaal”.
Eens opnieuw de baan op kon het kwartet beginnen aan een zware inhaalrace. Maar nog was alle leed niet achter de rug. Het team werd nog geconfronteerd met een defecte inlaatcollector. Opnieuw gingen 30 kostbare minuten verloren en nadien ging het team iets harder op het gaspedaal waarbij de kwalificatietijd benaderd werd. Uiteindelijk konden ze vanuit een 17de positie nog een vijftal plaatsen goed maken en werd het team uit Reet nog mooi 12de algemeen en won de Klasse Toerisme na het uitvallen van de BMW Silhouette van JR Motorsport.
“Ik ben zeer tevreden dat we überhaupt de finish zagen”, aldus een tevreden Jan De Vocht. “Ondanks de pech die we te verwerken kregen, zijn we er blijven in geloven en opgeven staat niet in onze woordenboek. Dat hebben we voor een groot deel ook te danken aan onze medewerkers die er steeds bleven in geloven en die hard hebben gewerkt. Ongelooflijk hoe gemotiveerd deze jongens bleven. We staan inderdaad niet op onze plaats. We verloren in totaal een dikke drie uren en omgerekend naar het aantal verloren ronden hadden we net als in 2010 een plaats binnen de top 6 kunnen halen. Maar los daarvan hebben we ons goed geamuseerd en daar doen we het ook voor. Als de promotoren in die richting verder werken en ze volgende keer hun deelnemersveld kunnen opkrikken komen we zeker terug”, besluit Jan De Vocht.
Recy Racing Team press