Formule Renault 3.5, Formule Renault 2.0, GP2, GP3, Formule 2, Formule 3, Auto GP, Formula Masters, Formula Abarth... de autosportleek ziet door de bomen het bos niet meer. Vooral in tijd van crisis is het onbegrijpelijk dat er zo vele verschillende kampioenschappen in leven gehouden worden temeer daar sommigen kampen met een zeer mager deelnemersveld. Eigenaardig was dan ook eerder deze zomer de beslissing van Stéphane Ratel om het Brits Formule 3 kampioenschap voor 2013 uit te breiden tot een internationale serie aangezien er de F3 Euro Series al bestaan. Nog straffer wordt het nu MotorSport Vision (MSV) en BRDC beweren dat een onderzoek uitgewezen heeft dat er nood is aan een nieuwe instapklasse.
De British Racing Drivers Club en MotorSport Vision, al organisator van het Formule 2 kampioenschap, hebben dus beslist om voor 2013 het BRDC Formula 4 Championship te creëren. Een categorie waarvan de races voornamelijk in Engeland worden gereden en tevens te zien zal zijn bij DTM en GT weekends. De kleine formule wagen die beschikt over vleugels en op slicks zal rijden is ontworpen rond een chassis getekend door Ralph Firman (ex Van Diemen). De aankoopprijs zou zeer aantrekkelijk zijn en daarom geloven de organisatoren dat de interesse in het kampioenschap groot zal zijn.Een goedkoop instapkampioenschap met eenvoudige formule wagens, bestond dat dan niet? Dat lijkt toch ons toch de definitie te zijn van de Formule Ford die in Engeland altijd al een groot succes kende. Alsof dit alles nog niet ingewikkeld genoeg is bestaat er in Frankrijk al een F4 kampioenschap dat ontstaan is uit de Formula Academy. Bovendien wil de organisatie die nu het NEC Formula Renault kampioenschap runt, volgend jaar in de BeNelux en Noord Europa een eigen F4 kampioenschap opstarten waarbij de wagens gebaseerd zijn op de Formule Renault 1.6, die ook als basis diende voor de Franse F4. Het is blijkbaar nog bij niemand opgekomen om na te gaan of de betalende toeschouwers gediend is met dit kluwen aan klasses en kampioenschappen, eenvoud lag immers dikwijls aan de basis van de grootste successen.