Toyota heeft, mede dankzij een tactisch spelletje, Audi voor de eerste maal in de geschiedenis van het FIA World Endurance Championship geklopt tijdens de kwalificaties. De Toyota TS030 Hybrid bleef gedurende quasi de ganse sessie in de box tot de Japanners Alexander Wurz de opdracht gaven een snelle chrono na te jagen. In LMP2 ging de snelste tijd naar de HPD ARX 03b - Honda van Potolicchio/Dalziel/Sarrazin, terwijl bij de GTE's Aston Martin (Pro) en Ferrari (Am) de rest van het pak vooraf gingen.
Op zes minuten van het einde achtte Toyota de tijd rijp om een poging te wagen de poletijd te klokken. Wurz had slechts één ronde nodig om dat doel te bereiken, al schaafde de Oostenrijker nog wel een halve seconde van zijn chrono de ronde erna. Lokale held Lucas di Grassi stuurde de Audi R18 ultra mee naar de eerste rij op de grid, terwijl Andre Lotterer in zijn hybride-Audi twee tiende moest toegeven op zijn Braziliaanse teamgenoot. Na afloop droeg Alexander Wurz zijn pole overigens op aan de eerder deze week overleden professor Sid Watkins. De snelste privateer werd eveneens aangedreven door een Toyota-krachtbron; Neel Jani bleef in zijn Rebellion Lola de Strakka HPD ARX 03a - Honda nipt voor.De Morgan van onze landgenoot Bertrand Baguette behaalde bij de LMP2's een vierde tijd (elfde algemeen), nadat de Starworks HPD zoals gemeld de pole reed. De Oreca's van Martin/Charouz/Graves en Panciatici/Ragues/Rusinov draaiden de tweede en derde chrono.
Aston Martin lukte bij de GT's eveneens wat Toyota in LMP1 voordeed, voor een eerste maal dit jaar de verzamelde concurrentie achter zich laten. De Felbermayr-Proton Porsche 911 RSR moest een tiende toegeven, terwijl Ferrari achterop lijkt te hinken. Niet zo in LMGTE-Am, daar staat het Steigerende Paard voorlopig op kop met de #61 wagen van Longo/Negrão/Bernoldi dankzij een snelle tijd van de debuterende Bernoldi. De JWA-Avila Porsche 911 RSR van Markus Palttala, Joël Camathias en Paul Daniels klopte af als voorlaatste.
Foto: Toyota Motorsport GmbH, Audi Motorsport, WEC/DPPI