Op een koud en vooral zeer winderige Nürburgring werden in de late namiddag de kwalificaties voor het voorlaatste GT Masters weekend afgewerkt. Het jaar loopt op zijn einde, de titelkoorts stijgt en dus waren ook deze twee sessies van groot belang. Hoewel Maxime Martin en Dino Lunardi serieus op achtervolgen zijn aangewezen in de puntenstand, deed het Franco-Belgische duo het prima tijdens de verraderlijke kwalificaties. Hun Alpina B6 zal morgen voor race 1 vertrekken vanaf P2, terwijl de zondagsrace zal worden aangevat vanop de pole en dat net op het ogenblik dat puntenleider Engelhart een mindere dag kende.
Q1 ADAC GT Masters Nürburgring 2012
De eerste van de twee kwalificatiesessies werd nog op een droge, maar weliswaar koude, baan afgewerkt. Twee rode vlaggen zorgden ervoor dat de nervositeit in Q1 toenam. De drie voornaamste achtervolgers in de tussenstand hielden het hoofd evenwel koel en bevestigden hun status door ze zich elk een plaats op de eerste twee startrijen af te dwingen. Titelfavoriet Christian Engelhart (Schütz Motorsport Porsche #25) liet echter een steek vallen en belandde uiteindelijk net buiten de top tien (+1.282). Dino Lunardi had met de Alpina B6 lang de snelste tijd in handen, maar zag Diego Alessi - tweede in de puntenstand - in de slotminuten nog de pole afsnoepen met de Callaway Corvette #28.Q2 ADAC GT Masters Nürburgring 2012
De tweede sessie stond helemaal in het teken van het veranderlijke weer. De meeste teams lazen de wolken goed en stuurden hun wagens meteen op jacht, zo ook de Alpina van Maxime Martin. De Waal zette meteen twee scherpe chrono’s op de tabellen en verzekerde zich zo van de pole voor race 2 op zondag. “Een pole positie en een eerste rij, beter kan bijna niet”, vertelt Martin na zijn wagen in het parc fermé te hebben geparkeerd. “We moeten nu de wedstrijden goed afwerken en punten pakken.” Net als voor race 1 zal de Alpina B6 met startnummer #1 de voorste startrij delen met de Callaway Corvette #28 die ditmaal door Daniel Kielwitz werd bestuurd (+0.186). Opvallend was de inschattingsfout bij de kampioenschapsleiders (Schütz Motorsport Porsche #25). Nick Tandy kon op een licht vochtige baan geen vuist meer maken en moest zich neerleggen met een startplaats in de achterste regionen van het veld (P27/+2.653).Foto's: Vincent Wouters