Toyota heeft op overtuigende wijze de 6 Hours of Sao Paulo gewonnen. Vanaf het moment dat Alexander Wurz van op de door hem veroverde pole mocht starten, controleerde de Japanse prototype de race. In nog maar zijn derde wedstrijd verslaat de TS030 Hybrid de ervaren Audi armada door zo goed als onafgebroken van start tot finish het veld aan te voeren. Audi werkte weliswaar een bijna foutloze race af met beide wagens, toch kon het geen vuist maken tegen de intrinsiek snellere Toyota die vandaag daarenboven veel zuiniger leek dan in Silverstone drie weken terug.
LMP1: De perfect race van Toyota
Van bij de start werd het meteen duidelijk dat Audi op achtervolgen zou worden aangewezen, de Toyota opende meteen een gat op zowel de R18 e-tron quattro #1 als de R18 ultra #2 en keek vervolgens eigenlijk niet meer om. Bij Audi had men ongetwijfeld gerekend op een paar extra pitstops voor brandstof bij Toyota, maar de TS030 Hybrid werkte uiteindelijk evenveel reguliere stops af als de Audi’s en kon in de laatste tien minuten probleemloos nog een splash & dash uitvoeren. De Duitse prototypes ondervonden daarenboven moeilijkheden met hun banden en verloren een twintigtal seconden na een ongelukkige safety car wat het verschil nog groter maakte.De Toyota #7 van het duo Wurz/Lapierre finishte de wedstrijd met een minuut voorsprong op de hybride Audi van Lotterer/Tréluyer/Fässler, die op zijn beurt maar net de ‘conventionele’ Audi R18 ultra van Kristensen/McNish/Di Grassi met 14 seconden voorbleef. Vooral lokale held Lucas Di Grassi liet een goede indruk na met zijn rijbeurten, de Braziliaan noteerde dan ook de snelste wedstrijdronde.
Bij de privé teams was het Rebellion Racing dat de wedstrijd vroeg in handen nam, beide Lola’s – de #12 voor de #13 - sloegen meteen een kloof op de Strakka en JRM HPD’s en leken in die volgorde ook te gaan te finishen. Dat was echter buiten Jonny Kane in de Strakka HPD gerekend, tijdens de laatste vijf minuten kon de Brit nog de Rebellion Lola-Toyota #13 verschalken voor de vijfde plek algemeen. JRM kende voor de zoveelste keer dit seizoen mechanische problemen en kon zich dan ook weer niet mengen in deze strijd.
Uitslag LMP1:
01. Toyota Racing (Toyota TS030 Hybrid) – Wurz/Lapierre 247 ronden
02. Audi Team Joest (Audi R18 e-tron quattro) – Lotterer/Tréluyer/Fässler 1:00.778
03. Audi Team Joest (Audi R18 ultra) – Kristensen/McNish/Di Grassi 1:14.679
04. Rebellion Racing (Lola B12/60 Toyota) – Prost/Jani 5 ronden
05. Strakka Racing (HPD ARX-03a) – Kane/Watts/Leventis 7 ronden
LMP2: Geen maat op Starworks Motosports
In LMP2 spreidde het Amerikaanse Starworks Motorsports nog maar eens zijn klasse ten toon door met ruime voorsprong (+3 ronden) hun derde overwinning van het seizoen binnen te halen. Keer op keer presteert de equipe van Peter Baron zeer sterk met de enige HPD/Honda in het LMP2-veld en met een rijderstrio bestaande uit Ryan Dalziel en Stéphane Sarrazin aangevuld met sleutelfiguur Enzo Potolicchio hoeft dat ook niet te verbazen. De voornaamste tegenstand leek vandaag op het eerste zicht te komen van de OAK Racing Morgans, helaas zat er uiteindelijk niet meer in dan een derde plek voor de #24 van Pla/Nicolet/Lahaye (+4 ronden). Een tweede plek was mogelijk zonder de stop & go van 2 minuten wegens een iets te zware voet van teambaas Jacques Nicolet in de pitlane.Landgenoot Betrand Baguette verging het heel wat minder, na een sterke start van Morgan LMP2 met startnummer 35 moest de wagen opgegeven met problemen aan de brandstoftoevoer. Een andere vermeldenswaardige pechvogel is de ADR Delta Oreca-Nissan, voorafgaande aan deze race was deze proto de voornaamste uitdager van Starworks Motorsports in het kampioenschap. De oranje-blauwe Oreca 03 pakte weliswaar nog de punten van de vijfde plek, maar zonder de langdurige herstelling ten gevolge van een contact met de OAK Racing Morgan #35, zat er ongetwijfeld meer in voor de troepen van Alan Docking.
Uitslag LMP2:
01. Starworks Motorsports (HPD ARX-03b) – Dalziel/Sarrazin/Potolicchio 234 ronden
02. Pecom Racing (Oreca 03 – Nissan) – Kaffer/Minassian/Companc + 3 ronden
03. OAK Racing (Morgan – Nissan) – Pla/Nicolet/Lahaye + 4 ronden
04. Greaves Motorsport (Zytek Z11SN – Nissan) – Zugel/Gonzalez/Julian + 5 ronden
05. ADR Delta (Oreca 03 – Nissan) – Charouz/Martin/Graves + 6 ronden
GTE Pro: Zuinige Ferrari onklopbaar
In de eerste GT klasse stond er zoals gewoonlijk weer geen maat op de AF Corse Ferrari #51 van Bruni en Fisichella. Het Italiaanse duo dat tot nu toe enkel in Spa en Sebring de duimen moesten leggen, haalde vandaag hun vierde zege van het seizoen binnen. De Italiaanse GT beschikt over de benodigde rauwe snelheid, maar vooral zijn zuinigheid maakt de wagen tot een quasi onklopbaar strijdwapen. Aston Martin kwam vandaag in de buurt van de zege, de wagen vetrok vanaf de pole en streed in de aanvangsfase voor de leiding met de #51, in de tweede wedstrijdhelft moest de Vantage V8 van Turner en Mücke echter de rol lossen en vrede nemen met P2 op een ronde achterstand. De Felbermayr Porsche vervolledigde het podium op slechts een minuut achterstand van de Aston Martin.Uitslag GTE Pro:
01. AF Corse (Ferrari F458 Italia) – Bruni/Fisichella 221 ronden
02. Aston Martin Racing (Aston Martin Vantage V8) – Mücke/Turner + 1 ronde
03. Felbermayr Proton (Porsche 911 GT3-RSR) – Lieb/Lietz + 1 ronde
04. AF Corse (Ferrari F458 Italia) – Bertolini/Beretta + 2 ronden
GTE Am: Beide Larbre Corvettes op het podium
In de speeltuin van de amateurpiloten ging de zege naar de Larbre Corvette van het trio Canal/Rees/Bornhauser. Ook de zusterwagen van Bourret/Belloc/Gibon mocht na 6 uren koers het podium betreden als derde. Enkel de Felbermayr Porsche verhinderde een 1-2 door als tweede te finishen op drie ronden achterstand. De op Pirelli’s geschoeide JWA Avilla Porsche van ondermeer Eupenaar Marcus Palttala speelde ook vandaag niet mee voor de knikkers en werd vijfde op maar liefst 21 ronden van de winnaar.Update: Labre Competition verliest zijn klasseoverwinning wegens een niet reglementaire hoogte van de wagen, Felbermayr Proton krijgt de overwinning dus cadeau.
Uitslag GTE Am:
01. Larbre Competition (Corvette C6-ZR1) – Canal/Rees/Bornhauser 216 ronden (uit uitslag geschrapt)
02. Felbermayr Proton (Porsche 911 GT3-RSR) – Reed/Roda/Ruberti + 3 ronden
03. Larbre Competition (Corvette C6-ZR1) – Bourret/Belloc/Gibon + 5 ronden
04. AF Corse Waltrip (Ferrari F458 Italia) – Longo/Negrao/Bernoldi + 6 ronden
05. JWA Avilla (Porsche 911 GT3-RSR) – Palttala/Daniels/Camathias + 21 ronden
Foto's: Toyota Motorsport & FIA WEC