Trouwe lezers van Racingworld.be zijn ongetwijfeld bekend met de beursexpert James Glickenhaus en dan vooral met zijn buitengewone passie voor Ferrari's en autosport. De Amerikaan is de man achter de exclusieve Ferrari P4/5 en de P4/5 Competizione, een super GT die volledig privé ontwikkeld werd op basis van het F430 Scuderia GT2 chassis en uitgerust werd met een bodywork gebaseerd op de Le Mans Ferrari's 330 P3 en P4 uit de jaren 1966 en 1967. De P4/5 Competizione mag dan wel Ferrari DNA hebben, toch vertegenwoordigt deze bolide het Steigerend Paard officieel niet. Glickenhaus maakte vandaag echter gewag van een mogelijk LMP1 project rond de P4/5 voor 2014.
De magnaat James Glickenhaus is een fan van Ferrari en liet in 2005 een uniek prototype bouwen dat de vormen van de zestigerjaren Le Mans Ferrari’s opriep. In 2009 viel dan de beslissing om een raceversie van de wagen te ontwerpen en dit ondanks dat Ferrari zich volledig distantieerde van het project. Glickenhaus gebruikte een Ferrari F430 als basis en vormde deze om tot een unieke en spectaculaire racewagen met retrolook. De ontwikkeling van de P4/5 werd verleden jaar uitgebreid gevolgd op deze site en de wagen werd ingezet tijdens enkele VLN manches en vooral de 24 uren van de Nürburgring. De wagen kwam toen niet aan de meet maar kon rekenen op een enorme interesse vanwege het publiek. Ook dit jaar verscheen de bolide weer aan de start van de Duitse etmaalrace maar nu uitgerust met een hybride krachtbron, ditmaal werd de P4/5 Competizione mooi twaalfde algemeen.Terwijl de evolutie van de hybride GT verder wordt gezet kwam de steenrijke Amerikaan vandaag met de volgende opmerkelijke aankondiging; “Momenteel overwegen we verschillende mogelijkheden voor 2013 en 2014 en de LMP1 reglementeringen voor 2014 zijn zeer gunstig voor alternatieve energiebronnen. We bekijken dan ook de mogelijkheid om een P4/5 LMP te ontwikkelen tegen 2014”. De Amerikaan blijft echter voorzichtig met zijn woorden en vermeldt erbij dat voordat het project groen licht krijgt er aanzienlijke bijkomende sponsoringbedragen dienen gevonden te worden en dat de vandaag vrijgegeven schetsen in geen geval betekenen dat de ontwikkeling al is begonnen.
Hoewel zijn huidige P4/5 Competizione geen officiële band heeft met Ferrari, doen bovenvermelde plannen menig Le Mans fan al dromen van een terugkeer van Ferrari naar Le Mans met een prototype. Deze aankondiging doet de geruchtenmolen in ieder geval al volop op gang komen. In 2014 zullen de F1 reglementen immers grote veranderingen ondergaan en in concreto zou Ferrari het hybride systeem en de motor die ontwikkeld worden voor de F1 bolide ook kunnen inbouwen in een LMP1 wagen. Ook andere constructeurs zouden deze mogelijkheid aan het bestuderen zijn. Glickenhaus zelf ontkent echter dat Ferrari vooralsnog zou betrokken zijn bij het P4/5 LMP project.
Tekst: Niels Vaeck & Vincent Wouters