Nürburgring: Kox en Rosina schenken Hans Reiter eerste overwinning

Reiter Engineering - Lamborghini Gallardo LP 560-4Reiter Engineering - Lamborghini Gallardo LP 560-4
Lamborghini heeft eindelijk zijn eerste zege van het seizoen beet. De troepen van Hans Reiter zaten nochtans eerst in zak en as toen ze de wagen in handen van Jeroen Bleekemolen zwaar zagen crashen, na de pitstops echter bleek dat hun ander ijzer in het vuur op weg was naar de zege en sloeg de stemming weer helemaal om. Laurens Vanthoor werd tweede op 2,5 seconden, er zat echter veel meer in voor het Belgische Audi team dat op een gegeven moment met twee wagens de wedstrijd aanvoerde. De polezettende Hexis McLaren moest met technische problemen opgeven en de strijd voor de titel lijkt steeds meer aan hun te ontsnappen.
Het zit Hexis niet mee dit seizoen en dat werd vandaag nog maar eens duidelijk, na van op de pole te zijn gestart moest Stef Dusseldorp zijn McLaren met startnummer #1 aan de kant parkeren met technische problemen. Voor Makowiecki en Dusseldorp wordt het stilaan wel moeilijk om nog aanspraak te maken op de titel die volgende week wordt beslecht te Donington. Een andere opmerkelijke opgave was die van de Reiter Lamborghini #24 in handen van Jeroen Bleekemolen, onze Noorderbuur startte agressief en ging in de openingsronde wijd bij het uitkomen van de Schumacher S. De witte Stier knalde in de muur en zorgde vervolgens voor een safety car procedure van maar liefst 20 minuten.
 
Belgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMSBelgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMS
Na de opgave van de leidende McLaren erfde WRT de leiding met de twee wagens vooraan het veld. Het mooie verhaal bleef echter niet duren voor Audi en bij de pitstops werden posities verloren. De #33 die in tweede stelling lag viel ver terug met een nukkig wielmoer en de #32 kende ook niet bepaalde een optimale pitstop en moest de leiding laten aan de enige overgebleven Lamborghini van Peter Kox en Stephane Rosina. Laurens Vanthoor kon tijdens zijn stint geen vuist meer maken tegen de Lamborghini en nam vrede met de tweede plaats in deze kwalificatierace.  “We hebben het tijdens de pitstop verloren”, aldus de Limburger. “Tijdens mijn outlap verloor ik veel tijd en vervolgens vond ik maar moeilijk het ritme.” De zege ging dus voor de eerste keer naar een Reiter Lamborghini en huisrijder Peter Kox was dan ook zeer tevreden; “Eindelijk zat het eens mee, de perfecte pitstop was de sleutel tot onze overwinning.”
 
All-Inkl.com Münnich Motorsport - Mercedes-Benz SLS AMG GT3All-Inkl.com Münnich Motorsport - Mercedes-Benz SLS AMG GT3
Een constante in de wedstrijd was de strijd tussen de twee kampioenschapsleiders, de Vita4One BMW Z4 van Bartels en Buurman (#18) en de All Inkl Mercedes van Basseng en Winkelhock (#38). Voor de pîtstops rukten beiden al op tot halfweg de top tien. De BMW #18 kwam na de stops echter vast te zitten achter de andere All Inkl Mercedes en zag zo zijn titelrivaal afstand nemen. Met nog tien minuten te gaan wurmde Buurman zijn BMW echter voorbij de Mercedes om vervolgens in geen tijd het gat met de #38 dicht te rijden, de race is echter net te kort en er restte onze Noorderbuur geen tijd meer om de derde en laatste podiumplaats af te snoepen. In het kampioenschap zien Bartels en Buurman hun voorsprong bijgevolg slinken met een luttel puntje tot vijf eenheden.
 
Uitslag kwalificatierace:
  1.  Kox/Rosina (Reiter Lamborghini )  1u00m53.948s
  2.  Vanthoor/Ortelli (WRT Audi ) + 2.525s
  3.  Basseng/Winkelhock (All-Inkl.com Munnich Mercedes)  + 8.512s
  4.  Buurman/Bartels (Vita4One BMW)  + 8.964s
  5.  Demoustier/Parente (Hexis McLaren)  + 12.507s
  6.  Pastorelli/Jager (All-Inkl.com Munnich Mercedes)  + 14.013s
  7.  Jarvis/Stippler (WRT Audi)  + 15.869s
  8.  Vilander/Salaquarda (AF Corse Ferrari)  + 17.669s
  9.  Lauda/Mayr-Melnhof (Vita4One BMW)  + 24.495s
10.  Ide/Castellacci (AF Corse Ferrari) + 26.994s
11.  Lariche/Groppi (SUNRED Ford)  + 1m10.638s

Foto's: Marnik Mouchaers


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in GT1 op zaterdag 22 september 2012 om 15:55


Andere publicaties op Racingworld.be...