Vanthoor zette eerder op de dag zijn Audi R8 LMS ultra op de pole voor de McLaren van Makowiecki/Dusseldorp maar in de kwalificatierace werden de rollen omgedraaid. Dusseldorp en vooral Makowiecki legden een foutloos parcours af en na een supersnelle pitstop konden zij de Audi definitief achter zich houden. Dat de McLaren's goed voor de dag komen op Donington werd extra in de verf gezet met de derde plaats van de tweede MP4-12C, een wagen die nochtans van op de laatste startlijn vertrok. Ide behaalde na alweer een kleurloze race een zevende plaats binnen. Winkelhock en Basseng deden met een vijfde plaats beter dan Buurman/Bartels en vergroten hun voorsprong in het kampioenschap.
Vanthoor kon zijn polepositie niet verzilveren en moest zich tevreden stellen met een tweede plaats ondanks dat beide Audi piloten, waaronder nieuwkomer Carroll een foutloze race reden. Het Hexis team klopte WRT echter in snelheid bij de pitstop en Vanthoor kon een uitstekende Mackowiecki niet bijhouden en zelfs een korte safety-car procedure kon daar niets aan veranderen. De overwinning was echter niet voldoende om het McLaren duo op titelkoers te houden bij de piloten. De tweede McLaren van Parente/Demoustier legde nog een beter parcours af als men bedenkt dat de Fransman in het begin van de race als laatste doorkwam. Langzaam klom de wagen op in het klassement tot na de pitstop een ontketende Parente de Hexis MP4-12C naar de laatste podiumplaats katapulteerde. Kox/Rosina - verleden week nog winnaar van de kwalificatierace op de Nürburgring - eindigden ditmaal vierde voor de Mercedes van Winkelhock/Basseng die sukkelde met de remmen. Deze laatste vergroten met de vijfde plaats hun voorsprong in het kampioenschap met twee punten op Buurman/Bartels die met een negende stek buiten de punten eindigden. De Mercedes van Pastorelli/Jäger pakte de zesde plaats voor de Ferrari van Ide/Castellacci die de enige Ferrari aan de finish brachten.
Uitslag kwalificatierace:
01. Makowiecki/Dusseldorp (McLaren MP4-12C)
02. Vanthoor/Carroll (Audi R8 LMS ultra)
03. Demoustier/Parente (McLaren MP412C)
04. Kox Rosina (Lamborghini Gallardo LP560)
05. Winkelhock/Basseng (AMG Mercedes SLS)
06. Pastorelli/Jäger (AMG Mercedes SLS)
07. Ide/Castellacci (Ferrari F458 Italia)
08. Lauda/ Mayr-Melnhof (BMW Z4)
09. Bartels/Buurman (BMW Z4)
10. Groppi/Lariche (Ford GT)
Foto's: SRO/Ebrey & Hoyer