Bahrein: Audi behaalt 1-2 na opgave Toyota - Ferrari pakt GTE wereldtitel

Start 6H of BahrainStart 6H of Bahrain
In het broeierig hete Bahrein heeft Audi Motorsport vandaag de dubbel behaald. Het merk met de vier ringen slaat zo sterk terug nadat het twee weken geleden door Toyota op waarde werd geklopt. De zege ging uiteindelijk niet naar de polezettende Audi #2 van McNish en Kristensen, maar naar het exemplaar #1 van kampioenschapsleiders Lotterer, Tréluyer en Fässler. De Toyota moest met nog een goed uur te gaan opgeven na een aanrijding en kon het resultaat van de laatste race dus niet herhalen. Dat betekende echter dat Strakka Racing voor het eerst dit jaar het algemene podium mocht beklimmen na een sterke race.
- Opgave Toyota maakt het Audi makkelijk -
Toyota TS030 Hybrid #7Toyota TS030 Hybrid #7
Het werd vandaag geen tweede opeenvolgende zege voor Toyota. De TS030 Hybrid startte nochtans sterk en nam in handen van Alexander Wurz al snel de leiding over na beide Audi’s te zijn gepasseerd. André Lotterer begon vervolgens beetje bij beetje de achterstand te verkleinen, maar uiteindelijk werd de race niet op de baan beslist. De Japanse proto verloor eerst een vijftal ronden in de pits nadat de verlichting van het deelnemersnummer aan beide kanten van de wagen het begaf. De Toyota probeerde nog terug te komen, maar deze opmars werd abrupt afgebroken nadat Nicolas Lapierre met een gebroken ophanging rechtsvoor de wagen aan de kant moest parkeren. Bij het inhalen van de tragere Strakka HPD van Jonny Kane kwam het tot een fataal contact voor de TS030 Hybrid, de Strakke HPD ondervond enkel een lekke band.
 
Strakka Racing - HPD ARX 03aStrakka Racing - HPD ARX 03a
Audi werd vandaag dus niet tot het uiterste gedreven en dat was misschien maar goed ook. Voornamelijk de #2 van Kristensen/McNish verloor veel tijd in de pits bij het meermaals herstellen van de voorlichten. De #1 werkte daarentegen een constante race af en dat resulteerde in de derde zege van het seizoen voor het trio Lotterer/Tréluyer/Fässler. Het uitvallen van de Toyota had ook tot gevolg dat de Strakka HPD derde werd, nochtans was dit de wagen die in contact was gekomen met de Japanse prototype. Rebellion Racing kwam vandaag net iets tekort maar maakte met beide wagens wel nog de top vijf vol.
 
Uitslag LMP1:
01. Audi Team Joest (Audi R18 e-tron quattro) – Lotterer/Tréluyer/Fässler  191 ronden
02. Audi Team Joest (Audi R18 e-tron quattro) – Kristensen/McNish +1 ronde
03. Strakka Racing (HPD ARX-03a) – Kane/Watts/Leventis +6 ronden
04. Rebellion Racing (Lola B12/60 Toyota) – Prost/Jani +7 ronden
05. Rebellion Racing (Lola B12/60 Toyota) – Belicchi/Primat +10 ronden
 
- Eerste zege voor Pecom Racing -
Pecom Racing - Oreca-NissanPecom Racing - Oreca-Nissan
In LMP2 zag het er lang naar uit dat de zege voor de vierde keer dit seizoen naar Starworks Motorsports zou gaan. Tijdens de laatste pitstop wou de HPD ARX-03b echter niet starten omwille van een nukkige startmotor, de wagen viel daardoor terug en kon uiteindelijk net niet op de tweede plaats finishen. De troepen van Peter Baron moeten zich echter geen zorgen maken daar hun voornaamste rivaal in het kampioenschap, de ADR-Delta Oreca-Nissan, al vroeg in de wedstrijd ver werd teruggeslagen met een kapotte ophanging. De overwinning was na 6 uren wedstrijd echter weggelegd voor de Pecom Oreca-Nissan. Het trio Minassian/ Kaffer/Companc presteerde foutloos en was voortdurend voorin te vinden, aan de meet hadden zij een ruime twee ronden voorsprong op de Signatech Oreca-Nissan van Lombard/Mailleux/Tresson die eindelijk eens een goed resultaat kon behalen. De OAK Morgan van onze landgenoot Betrand Baguette gaf vroeg in de wedstrijd al op met een gebroken ophanging.
 
Uitslag LMP2:
01. Pecom Racing (Oreca 03 – Nissan) – Kaffer/Minassian/Companc 179 ronden
03. Signatech Nissan (Oreca 03 – Nissan) – Lombard/Mailleux/Tresson +2 ronden
03. Starworks Motorsports (HPD ARX-03b) – Smith/Sarrazin/Potolicchio +2 ronden
04. Lotus  (Lola B12/80 – Judd) – Weeda/Rossiter/Liuzzi +2 ronden
05. Signatech Nissan (Oreca 03 – Nissan) – Ragues/Panciatici/Rusinov +3 ronden
 
-Ferrari haalt wereldtitel binnen met zege -
AF Corse - Ferrari F458 Italia #51AF Corse - Ferrari F458 Italia #51
In GTE-Pro kregen we merkwaardig genoeg exact dezelfde uitslag voorgeschoteld als twee weken terug in Brazilië. Ondanks een povere kwalificatie en een kleinere brandstoftank wist AF Corse dus toch de zege naar zich toe te trekken met het duo Fisichella/Vilander. De fabrieks Aston Martin beschikte weliswaar over de nodige rauwe snelheid, maar kwam op het einde een goede minuut tekort. Ook Porsche kon zich in de strijd mengen en de blauwe Felbermayr werd dan ook derde, net achter de Aston Martin. Met deze zege haalt Ferrari zoals verwacht ook de GT constructeurs wereldtitel binnen met nog twee races te gaan.
 
Uitslag GTE Pro:
01. AF Corse (Ferrari F458 Italia) – Vilander/Fisichella  ronden
02. Aston Martin Racing (Aston Martin Vantage V8) – Mücke/Turner + 1 ronde
03. Felbermayr Proton (Porsche 911 GT3-RSR) – Lieb/Lietz + 1 ronde
04. AF Corse (Ferrari F458 Italia) – Bertolini/Beretta + 2 ronden
 
-Overwinning Felbermayr Porsche-
Felbermayr Proton - Porsche 911 GT3 RSR #88Felbermayr Proton - Porsche 911 GT3 RSR #88
GTE-Am werd vandaag gewonnen door de Felbermayr Porsche van Reed/Roda/Ruberti, daarmee haalt dit trio al hun vierde zege van het seizoen binnen en verkleinen ze de achterstand op Larbre Corvette in het kampioenschap.
 




Uitslag GTE Am:
01. Felbermayr Proton (Porsche 911 GT3-RSR) – Reid/Roda/Ruberti 165 ronden
02. AF Corse Waltrip (Ferrari F458 Italia) – Kauffman/Vickers/Aguas +1 ronde
03. Krohn Racing (Ferrari F458 Italia) – Krohn/Jönsson/Rugolo +3 ronden
04. Larbre Competition (Corvette C6-ZR1) – Canal/Rees/Bornhauser  +8 ronden
05. Larbre Competition (Corvette C6-ZR1) – Bourret/Belloc/Gibon + 12 ronden

Foto's: Audi Motorsport, WEC/DPPI/MacLean, Porsche, Strakka


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in WEC op zaterdag 29 september 2012 om 22:10


Andere publicaties op Racingworld.be...