ADAC GT Masters: Hockenheim: MS Racing Mercedes pakt titel met zege

MS Racing - Mercedes SLS AMGMS Racing - Mercedes SLS AMG
Met een zege in de zestiende en laatste race van de ADAC GT Masters editie 2012 hebben Sebastian Asch en Maximilian Götz in hun MS Racing Mercedes SLS AMG GT3 de felbevochten titel binnengehaald. Het werd uiteindelijk een dramatische ontknoping waarbij op een gegeven moment de drie voornaamste protagonisten - de MS Racing Mercedes, de Callaway Corvette en de Schütz Porsche - slechts door één punt werden gescheiden. De tragere Swen Dolenc in de Fach Auto Tech Porsche speelde echter een sleutelrol met zijn defensieve rijstijl en ietwat opmerkelijke lijnen, waardoor dat de Porsche en de Corvette de Mercedes uiteindelijk niet meer konden bijhalen. De Alpina van Maxime Martin en Dino Lunardi werd nog elfde, maar kon geen vuist meer maken in het kampioenschap.
Polezetter Martin Ragginger in de Fach Auto Tech Porsche behield bij de start de leiding en zou die ook vasthouden tot aan de pitstops. Achter hem waren echter alle ogen gericht op de drie titelkandidaten die in en rond de top vijf streden voor elke positie en elk punt. De Corvette van Keilwitz en Alessi, die voorafgaand aan de race de puntenstand aanvoerde, werd echter meteen op achtervolgen aangewezen wanneer al vroeg in de wedstrijd ook de Schütz Porsche hen passeerde op de baan. Reeds voor het pitwindow had de MS Racing Mercedes met de tweede plaats de virtuele titel al in handen en daar de aanval de beste verdediging is ging de zwarte Mercedes met nog twintig minuten op de klok zonder enige moeite voorbij aan de leidende Fach Auto Tech Porsche die nu werd bestuurd door amateurrijder Swen Dolenc.
 
De concurrentie kon natuurlijk niet blijven stilzitten en dus probeerde in eerste instantie Christian Engelhart in de Schütz Porsche de tragere Swen Dolenc te passeren. In tegenstelling tot de open deur die Dolenc aanbood aan de Mercedes, kostte het Engelhart veel duw en trekwerk om voorbij de collega Porsche te geraken. Bij het uiteindelijke inhaalmanoeuvre kwam het tot een contact zonder veel erg, maar de wedstrijdleiding achtte dit voldoende om een drive-through uit te delen. Engelhart bleef echter op de baan en bleef jagen op de Mercedes om 1 seconde tekort te komen aan de finish. Uiteindelijk werden er nog 30 seconden straftijd toegekend waardoor de gele Porsche als zesde werd geklasseerd. Merkwaardig genoeg onderging ook de Callaway Corvette van Keilwitz en Alessi hetzelfde lot wanneer ze bij het inhalen van Dolenc deze laatste in een spin tikten, waardoor ook zij nog terugvielen in de einduitslag. De Mercedes die de driestrijd vandaag aanging van de derde stelling in de puntenstand, bleef echter foutloos en pakte met de zege dus verdiend ook de titel.
 
Voor Maxime Martin en Dino Lunardi was het voor de start eigenlijk al duidelijk dat de titel niet meer binnen het bereik lag met hun Alpina B6 GT3. Startende van op de 22e plek op de grid maakte Martin en Lunardi vele plaatsen goed tijdens de wedstrijd om uiteindelijk puntenloos te stranden op de elfde plaats en dus ook de vierde plaats in het kampioenschap.

Foto: ADAC GT Masters


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in GT3 op zondag 30 september 2012 om 15:02


Andere publicaties op Racingworld.be...