Na een moeilijk seizoen geteisterd door kleine startvelden en interne strubbelingen, hoopte iedereen op een mooi slot voor het Dutch GT kampioenschap bij de Finaleraces op circuit Zandvoort. De organisatoren hadden er alles aangedaan om buitenlanders te lokken om zo het startveld aan te dikken en bovendien hadden ze eerder in de week aangekondigd dat het GT4 concept ook volgend jaar zal blijven bestaan. Het mocht niet baten, de race stond weer bol van de incidenten waardoor de uitslag van het kampioenschap waarde verliest.
Ondanks de zeer magere startvelden besloot men bij KNAF om de GT4 formule volgend jaar opnieuw een kans te geven. Het Dutch GT kampioenschap zal opnieuw de Koninginneklasse vormen van de Nederlandse nationale circuitracerij. Grote verandering is de overstap naar een pro-am formule waar de profs en de amateurs ieder een sprintrace betwisten alvorens de wagen te delen bij een derde endurance race. Bovendien zal het kampioenschap meer glans krijgen door te rijden in het voorprogramma van de 24 uren van Spa. Voor de laatste race van het jaar hoopten de organisatoren in schoonheid te kunnen eindigen en nodigden buitenlandse teams uit om het startveld te vervoegen. Uiteindelijk daagden een Britse Ginetta, een Slowaakse BMW M3 en een Duitse Aston Martin Vantage op. De verrassing was dat deze Aston Martin van Mathol Racing bestuurd wordt door onze landgenoot Nico Verdonck. Verdonck kwam voor dit team al in actie tijdens de 24 uren van de Nürburgring.Wat een mooi raceweekend moest worden draaide echter uit op een sportieve catastrofe. De titelpretendenten noemden Ferdinand Kool (Corvette) en Nicky Catsburg (BMW), maar beiden kwamen niet in actie tijdens dezelfde sprintraces. Ferdinand Kool was aan de beurt bij de eerste race. Nadat eerst de andere Corvette van de baan werd gereden namen de beide teamgenoten van Catsburg de Corvette van Kool in een sandwichgreep en hinderden deze zodanig dat de Amerikaanse bolide de baan uit vloog en volledig vernield werd. Resultaat twee stukke Corvette’s die forfait geven voor de rest van het weekend en Catsburg nu al zo goed als zeker kampioen zij het zonder glorie. De wedstrijdleiding greep in en deelde kwistig straffen uit, maar het is te laat, de volgende races hebben al hun spankracht al verloren. Enige lichtpunt was de overwinning van Cor Euser, die na zijn zware crash op Zolder tijdens de SC race bij de Superprix zijn terugkeer in de competitie maakte. Nadat verscheiden rijders dus tijdstraffen kregen toebedeeld eindigde Verdonck uiteindelijk de eerste race als achtste.
Foto's: Dutch GT