Nadat eerder dit jaar in mei werd bekendgemaakt dat Lola Cars onder curatele kwam te staan, werd dinsdag het nieuws wereldkundig gemaakt dat de racewagenfabrikant de productie definitief stopzet nadat er geen overnemer kon gevonden worden. Het iconische merk dat sinds 1958 een rijke geschiedenis opbouwde doorheen alle takken van de autosport lijkt zo 54 jaar later aan zijn einde te komen. De resterende werknemers komen nu ook op straat te staan en de overblijvende activa zullen openbaar worden verkocht. Lola Composites, dat zich voornamelijk bezighoudt met de luchtvaartindustrie en producten voor militaire doeleinden, blijft echter verder handelen en heeft vooruitzichten op een overname.
“Na onze aanstelling als gezamenlijke curatoren van Lola Cars International hebben wij de zaak verder gezet op een kleinere schaal terwijl we opzoek gingen naar een mogelijke overnemer,” verklaarden de curatoren Mark Newman en James Snowdon dinsdag. “Wanneer we begin oktober vaststelden dat een verkoop niet meer mogelijk was ging het licht dan ook uit.” De volgende stap is nu de verkoop van de inboedel per opbod. In principe is het nog steeds mogelijk dat een koper elk afzonderlijk bestanddeel opkoopt en er nog iets van probeert te maken. De intellectuele eigendomsrechten van de ontwerpen van de racebolides en de ‘Lola’ naam zelf zijn immers nog steeds in handen van de overkoepelende ‘Lola Group Holding’, die gewoon blijft verder bestaan en deze rechten dus nog steeds kan overdragen.Dit nieuws is vanzelfsprekend een klap in het gezicht van de vele teams die momenteel Lola prototypes (LMP1 en LMP2) inzetten in het FIA WEC, de ALMS en de ELMS. De laatste paar maanden moesten zij reeds zeer zuinig omspringen met hun reserveonderdelen en het doen zonder actieve ondersteuning van de fabriek. Hoe het nu verder moet, is niet geweten, maar de toekomst oogt alvast zeer somber.
Foto's: Martijn Wouters