6H Fuji: Audi en Toyota nek aan nek - Porsche snelste in GTE-Pro

Audi Sport Team Joest - Audi R18 e-tron quattroAudi Sport Team Joest - Audi R18 e-tron quattro
In de schaduw van de bekende Mount Fuji stratovulkaan wordt dit weekend de voorlaatste manche van het World Endurance Championship (WEC) afgewerkt. Op woensdag namen enkele teams al deel aan een onofficiële testdag, maar vandaag werd het weekend pas echt op gang geschoten met de eerste twee vrije trainingen. Waar Toyota in de eerste 90 minuten durende sessie nog de snelste tijd in handen had met een 1:28.809, was de Audi van Benoit Treluyer in de namiddag net een fractie sneller (+0.004s) dan de Japanse proto met de beste dagtijd in 1:28.462.
Audi komt dus als primus uit de bus na de eerste officiële dag, maar de verschillen zijn zeer klein en het ziet ernaar uit dat we ons mogen opmaken voor een mooi tweestrijd aan de kop van het veld. Opvallend was wel dat de tweede Audi in handen van Allan McNish en Tom Kristensen in beide sessies de rol een beetje moest lossen en steeds meer dan een halve seconde moest toegeven. Bij de niet-fabriekswagens was het de Strakka Racing HPD die de touwtjes stevig in handen had tijdens beide trainingen en steeds gevolgd werd door de eerste van de twee Rebellion Lola’s en de JRM HPD. OAK Racing, dat dit weekend terug zijn opwachting maakt in LMP1 met een Honda krachtbron en onze landgenoot Bertrand Baguette achter het stuur, draaide degelijke tijden binnen de seconde van de Strakka HPD.
 
In LMP2 was het wederom Starworks Motorsport dat de snelste tijd van de dag op de tabellen zette met Stéphane Sarrazin achter het stuur van de HPD ARX-03b. Hun naaste achtervolgers in de puntenstand, de Pecom Racing en de ADR-Delta Oreca, hadden aan het einde van de dag respectievelijk de derde en tweede tijd in handen.
 
Team Felbermayr-Proton - Porsche 911 GT3 RSRTeam Felbermayr-Proton - Porsche 911 GT3 RSR
Snelste GTE-Pro was de Felbermayr-Proton Porsche, Marc Lieb noteerde in de 911 GT3 RSR met startnummer #77 een 1:40.877 en was daarmee vier tienden sneller dan Stefan Mücke in de Aston Martin Vantage V8. Beide AF Corse Ferrari’s werden dus derde en vierde.

Foto: Audi Motorsport & Porsche AG


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in WEC op vrijdag 12 oktober 2012 om 11:56


Andere publicaties op Racingworld.be...