ACO en FIA op zoek naar een nieuwe GT klasse

De ACO kiest nu al jaren voor de GT2/GTE reglementering voor de GT klasse in het WEC en weigert halsstarrig de GT3 wagens toe te laten. Het succes van deze laatste klasse is echter enorm, terwijl het aantal merken dat zich engageert om een GTE te bouwen stagneert. Vooral de hoge kosten voor een GTE wagen schrikken meerdere merken af, temeer daar men met zulke wagen buiten de door de ACO gesteunde kampioenschappen nog enkel in het GT Open terecht kan. De goedkopere GT3 wagens daarentegen zijn in vele internationale en nationale series inzetbaar. De WEC races kampen bovendien dit jaar met een zeer mager veld aan GT wagens en de ACO heeft besloten om in te grijpen.
De Automobile Club de l’Ouest en de FIA hebben dus bekend gemaakt dat ze plannen hebben om een nieuwe GT categorie te creëren en dat mogelijk al vanaf 2015, die de bestaande GTE en GT3 reglementering zal vervangen. De twee steunpilaren waarop de nieuwe reglementering moet opgebouwd worden zijn een vast technisch reglement voor alle wagens, dus geen homologatie fiche per merk zoals in de GT3 en een gereduceerde kostprijs.

De ACO verantwoordelijke zei op een persconferentie dat het GTE reglement de steun heeft van alle GT constructeurs, maar dat deze tezelfdertijd het succes van de GT3 klasse niet kunnen negeren en aldus genoodzaakt zijn om twee versies van hun wagens te bouwen. In samenspraak met de FIA wil men nu streven naar één wereldwijde GT categorie en dat mogelijk al vanaf 2015. Een werkgroep werd opgericht om het nieuwe reglement uit te werken en verwacht wordt dat een eerste voorstel voor het nieuwe reglement zal voorgelegd worden tijdens het weekend van de 24 uren van Le Mans volgend jaar. Wel wordt er verwacht dat men een transitieperiode zal moeten inlassen waarin zowel de nieuwe generatie GT wagens als de huidige GTE en GT3 wagens toegelaten worden totdat men een voldoende groot aantal nieuwe GT wagens aan de start heeft. Het is nu wachten op een reactie van Stéphane Ratel.

Foto's: Marnik Mouchaers & Martijn Wouters


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in WEC op zondag 14 oktober 2012 om 11:12


Andere publicaties op Racingworld.be...