Dat Toyota Racing in haar eerste seizoen WEC een goed vormpeil te pakken heeft, had het Japanse merk reeds in de verf gezet door twee pole posities en een zege te boeken. De opdracht op de thuisgrond was dan ook eenvoudig: beide Audi's verslaan en de zege in Azië houden. De Fuji Speedway bleek de Toyota TS030 Hybrid echter gunstig gezind en bij het vallen van de zwart-wit geblokte vlag had de Toyota TS030 een dikke tien seconden voor op haar uitdagers uit Ingolstadt.
Het was overigens Kazuki Nakajima die de TS030 Hybrid #7 over de meet mocht jagen en zo de eerste Japanse winnaar van een WK-manche werd sinds 1992. Toen won Hitoshi Ogawa de World Sportscar Championship race te Monza aan het stuur van de Toyota TS010. Even kreeg de Toyota TS030 Hybrid het moeilijk toen Nicolas Lapierre in het verkeer zijn leidersplaats moest prijsgeven, maar later in de wedstrijd profiteerde Kazuki Nakajima van een safety car procedure om een voorsprong uit te bouwen en deze tijdens zijn drievoudige stint niet meer af te staan.De Rebellion Racing Lola B12/60 Coupé in de handen van Nicolas Prost en Neel Jani kwam soeverein over de meet als eerste private LMP1, op één ronde gevolgd door de HPD's van respectievelijk JRM en Strakka Racing. Door deze zege heeft Rebellion ook de FIA Endurance klassetitel in handen. De OAK Pescarolo met onder meer onze landgenoot Bertrand Baguette en Dominik Kraihamer en Takuma Sato finishte in haar eerste race met een Honda krachtbron roemloos als laatste in LMP1 nadat de bolide problemen kende met de starter.
Starworks Motorsport deed wat Rebellion Racing in LMP1 deed, de titel behalen - al moest het Amerikaanse team de zege in deze wedstrijd laten aan ADR-Delta Oreca 03 van John Martin, Tor Graves en Shinji Nakano welke meer dan een ronde voorsprong had op de winnaars van Brazilië, Sebring en Le Mans.
In GTE-Pro zette Porsche haar sterke prestaties van de ganse meeting gewoon verder door met Lieb/Lietz na een eerste zege in Spa ook in Fuji met de grootste beker aan de haal te gaan. De Porsche imponeert het ganse weekend al, maar moest bij de start wel de koppositie laten aan de Ferrari F458 Italia van Fisichella/Bruni. Ongeveer halfweg de wedstrijd nam de blauwe 997 de leiding echter terug in handen, om deze niet meer af te staan tot aan de meet, zelfs niet na een contact met de Audi R18 van Kristensen/McNish. De Aston Martin Vantage V8 sloot de wedstrijd als derde in GTE-Pro af, op minder dan veertig seconden van de AF Corse Ferrari op P2. Hier hadden de kaarten echter anders kunnen gelegen hebben indien de Britse Bolide niet in contact was gekomen met de Audi R18 van Fässler/Lotterer/Tréluyer...
GTE-Am bleek opnieuw een feest voor Labre Competition, nadat de Chevrolet Corvette C6-ZR1 van Bornhauser/Lamy/Canal aan de meet meer dan een ronde voorsprong hadden uitgebouwd op de Krohn Racing Ferrari en de Felbermayr Porsche van Ried/Roda/Ruberti. Voor Krohn Racing was de tweede plaats overigens hun beste resultaat van het seizoen, terwijl de GTE-Am Felbermayr Porsche misschien hoger had kunnen eindigen, had de bolide geen straf gekregen wegens een jump-start.
De laatste manche van het eerste jaar FIA WEC wordt verreden over twee weken in het kader van de 6 Hours of Shanghai, waar de titel bij de rijders nog beslist moet worden.
Foto's: Toyota Racing GmbH & Porsche AG