Het wordt stilaan een gewoonte wanneer de deelnemers van de Supercar Challenge powered by Dunlop aan de bak moeten op het circuit van Spa-Francorchamps. Ook nu weer kregen de rijders te maken met erg wisselvallige omstandigheden, wat meteen ook zorgde voor enkele verkeerde strategische beslissingen bij de teams. De overwinning ging naar de Corvette C6.R van Alex Van 't Hoff en Diederick Sijthoff, een auto die gerund wordt door het Belgische Selleslagh Racing Team. De McLaren van vader en zoon Geddie verloor in de slotfase van de wedstrijd de leiding aan de Corvette en werd tweede, voor de Porsche van Rik Abresch en Nicky Pastorelli. Wim Lumbeeck eindigde met de Viper GTS-R aan de voet van het podium na een erg knappe wedstrijd van de man uit Keerbergen.
Lumbeeck reed een erg verstandige race en werd na een goede strategische keuze, toen het plots begon te regenen, vierde algemeen en meteen ook eerste Belg aan de finish. De Viper GTS-R heeft duidelijk nog heel wat in haar mars op de Ardennenomloop.Uitstekende prestatie ook van Steve Vanbellingen en Bert Redant op de BMW M3 Silhouette van JR Motorsport. Na een goed verlopen kwalificatie werd het duo tweede in de klasse, maar neemt de volle pot omdat Shaun Balfe, de winnaar in de GT-divisie, als gastrijder aan de start komt en zo geen punten scoort.
Niet iedereen nam echter de goede strategische beslissing toen de regendruppels hun opwachting maakten. Koen Wauters vocht in de aanvangsfase een leuk duel uit voor de derde plek, maar viel later terug: “Ik ging rond in Stavelot en we hadden bijgevolg niets meer te verliezen. Ik besloot binnen te komen om over te schakelen op regenbanden. Doordat het pas in de slotfase hevig begon te regenen, bleek dit absoluut geen juiste gok. Franz Lamot heeft daarna de wedstrijd afgewerkt, maar een bevredigend resultaat zat er niet meer in.”
Ook Steve Matthijssen, aan boord van de RaceArt Porsche 997 Cup, zag hoe zijn bandenkeuze verkeerd uitpakte en hoopt morgen op een beter resultaat, na een goede kwalificatie eerder op de dag. Matthijssen werd uiteindelijk zevende in de GTB-divisie.
Chris Voet en Bart Van den Broeck namen dan wel weer de juiste keuze, maar hadden te kampen met een probleem met de benzinedruk op de Seat Leon Supercopa, een euvel dat het team absoluut wil oplossen voor de tweede race van het weekend. De Seat-rijders hadden het wel erg naar hun zin en kijken nu al uit naar morgen. Ze werden elfde in de Supersport-klasse en eindigden zo net voor Luc De Cock in de erg originele Lotus 2/11 van Deldiche Racing.
Jimmy Adriaenssens werd in de Seat Leon Supercopa, die hij deelt met de Brit David Nye, zesde in de Supersport Divisie en mocht het podium op als tweede Seat in de eindstand. De andere auto van Spork Racing Team, met Jonas De Kimpe en Vincent Van Paemel aan de knoppen, kende minder succes. “Vincent nam de start maar voelde meteen al dat er iets niet snor zat op onze auto. Een probleem met de turbo dwong ons meteen naar de kant”, aldus een duidelijk ontgoochelde Jonas De Kimpe. Het jonge duo hoopt alvast op een sportieve revanche tijdens de race op zondag.
Niet alle Belgen zagen dus het einde. Ook Werner van Herck zag zich, na een sterk debuut, genoodzaakt de Mazda 3 in Les Combes aan de kant te zetten met problemen aan de versnellingsbak. Ook Pascal Nelissen Grade en Patrick Poncelet kwamen in de BMW 1 Silhouette niet voorbij de zwart-wit-geblokte vlag.
Last but not least reden Philippe Bonneel en Bruno Vermote voor het eerst een wedstrijd van de Supercar Challenge powered by Dunlop. Het duo maakte zijn debuut op de BMW E90 van Qvick Motors, misschien wel met volgend seizoen in het vooruitzicht. Bonneel en Vermote maken dit weekend kennis met de BMW die vroeger nog uitkwam in WTCC en hadden het zonder veel ervaring met de auto moeilijk in de natte omstandigheden, zonder ABS en tractiecontrole. Ze hopen dan ook op beter weer voor morgen. Iedereen weet echter dat je op Francorchamps altijd moet rekening houden met een eventuele plensbui…
In de GT-divisie ging de overwinning naar de Ferrari 458 Challenge van Shaun Balfe, maar hij scoort dus geen punten. In GTB was Kees Kreijne aan het feest in de Aston Martin Vantage van DDG Motorsport. Peter Hoevenaars zegevierde dan weer in de BMW 132i in de Supersport-klasse en in Sport 1 ging de zege tot slot naar Toon Rutgers op de Lotus Exige.
Tekst & foto's: Supercar Challenge press