Gisteren werd in Tokio een samenwerkingsverband tussen de DTM en het Super GT kampioenschap vastgelegd. De verbintenis loopt voor een duur van vier jaren en dit vanaf 2014. Dit betekent dat beide kampioenschappen een identiek reglement zullen hanteren en dat de wagens uit de DTM dus in Japan kunnen deelnemen aan het Super-GT kampioenschap en omgekeerd.
Vandaag maakte ITR, de DTM organisator, dan het nieuws wereldkundig dat de DTM technische regels tussen 2014 en 2018 ook als basis zullen dienen voor de GT500 klasse van het Japanse Super GT. Tot het moment dat in beide series hetzelfde chassis en motor reglement gebruiken zal er een balance of performance systeem in voege gesteld worden om de prestaties van de verschillende wagens min of meer gelijk te schakelen. Met het toepassen van de nieuwe regels hoopt men beide series spectaculairder te maken gecombineerd met een verlaging van de kosten en een verhoging van de veiligheid. Het zal dus niet lang duren voordat we Mercedes, Audi en BMW in Japan zien rijden terwijl de deur open staat voor Toyota, Honda en Nissan om in Europa te racen. Beide series denken er ook aan om enkele uitwisseling events te organiseren waar de deelnemers uit beide series op worden uitgenodigd en het tegen elkaar opnemen in invitatie races.In de marge van dit belangrijk nieuwsfeit raakte ook bekend dat de voormalige Ferrari F1 race ingenieur Chris Dyer aan de slag gaat bij BMW als project chief engineer voor het DTM programma waar hij Mike Krack vervangt. Dyer was Schumacher’s race engineer van 2001 tot 2006 en werd daarna bij Ferrari gepromoveerd tot hoofd van het race track engineering team. Hij moest die post echter overlaten aan Pat Fry na een tactische blunder die de Scuderia afgelopen seizoen de titel kostte. Dyer gaat bij BMW direct aan de slag en zal er al bij zijn bij de DTM finale op het circuit van Hockenheim.
Foto: Super GT