De roemruchte motorbouwer Cosworth lijdt onder de economische crisis en zou na een mislukte beursintro opnieuw te koop staan, aldus melde de The Times. De toekomst van de F1 motorenafdeling ziet er dus somber uit en menigeen stelde zich al eerder de vraag of Cosworth de middelen zou vinden om een nieuwe F1 motor te ontwikkelen voor 2014, niet dus.
De gekende motorbouwer Cosworth bestaat al sinds 1958, maar werd pas echt beroemd nadat Ford in 1967 de bouw van V8 drie liter F1 motor bekostigde, een motor die jaren zou heersen in de hoogste klasse van de autosport en verscheidene merken zoals Lotus, Tyrrell, McLaren en Williams zou toelaten de titel te behalen. Ook in endurance races zou de motor vele successen behalen. Zo zou deze onder andere de 24 uren van Le Mans winnen in 1975 met de Mirage met ondermeer Jacky Ickx aan het stuur. Met de komst van de turbomotor verloor Cosworth zijn greep op de F1 en het bedrijf kende een onzekere tijd in de handen van verscheidene overnemers. Even leek de redding te komen van het Champ Car kampioenschap, maar de fusie met de Indycar zette Cosworth buiten spel.Cosworth maakte in 2010 zijn rentree in de Formule 1 en voorzag Williams en de drie nieuwe teams Lotus, Virgin en Hispania van krachtbronnen. Maar nadat de motor zich beduidend minder krachtig toonde dan zijn rivalen zochten Williams en Lotus, nu Caterham, al snel hun heil bij Renault. Nog enkel Marussia en HRT gebruiken momenteel de Cosworth motor en de komst van de nieuwe 1.6 turbo motor in 2014 vereist enorme ontwikkelingsbudgetten die de fabrikant niet bezit. De ontwikkelingen voor de nieuwe motor werden stopgezet en uiteindelijk bleef er geen andere keus over dan de firma te koop aan te bieden. Een mogelijke overnemer zou Rolls Royce kunnen zijn, maar deze firma is meer geïnteresseerd in de luchtvaartafdeling die Cosworth ook bezat en die al samenwerkte met de Britse constructeur. Een toekomst in de Formule zit er blijkbaar niet meer in voor Cosworth...
Foto: Georges De Coster