6H Shanghai: Overtuigende zege voor Toyota - Lotterer/Fässler/Tréluyer kampioen

Toyota TS030 HybridToyota TS030 Hybrid
Toyota heeft na zeges in Brazilië en Japan zijn derde overwinning beet na de 6 Hours of Shanghai van start tot finish te domineren. Nicolas Lapierre en Alexander Wurz presteerden foutloos en hadden steeds de snellere wagen in handen. Na zes uren wedstrijd onder een met smog gevulde hemel had het duo een voorsprong bij elkaar gereden van net geen minuut op de Audi R18 e-tron quattro #2 van Allan McNish en Tom Kristensen en dat ondanks een extra pitstop voor de Toyota. Marcel Fassler, Benoît Tréluyer en halve Belg André Lotterer werden ditmaal derde op net geen ronde achterstand van hun teammaten. Toch waren er na afloop blije gezichten te zien in het Audi kamp aangezien bovenvermelde drie heren de rijderstitel hadden binnengehaald met de punten van hun podiumplaats. Audi zal zich deze winter echter mogen gaan bezinnen over hoe het volgend seizoen een antwoord zal trachten te bieden op de intrinsiek snellere ogende Toyota TS030 Hybrid.
Rebellion Racing - Lola-ToyotaRebellion Racing - Lola-Toyota
Bij de LMP1 privéteams was het Rebellion Racing dat een derde zege in evenveel weekends behaalde. Aanvankelijk was de Brits-Zwitserse equipe op weg naar een 1-2, maar in de laatste minuten zagen Petit Le Mans winnaars Neel Jani en Nicolas Prost hun wagen stranden op het rechte stuk met een mechanisch defect. Beide heren zien zo ook hun derde plek in de stand naar de Toyota rijders gaan. Voor Betrand Baguette werd het een resultaat om te vergeten, zijn OAK Pescarolo HPD kwam als laatste LMP1 over de streep op maar liefst 17 ronden achterstand nadat de wagen kreeg af te rekenen met remproblemen.
 
ADR Delta - Oreca NissanADR Delta - Oreca Nissan
In LMP2 waren het de gebruikelijke verdachten die vooraan weer kwamen postvatten. De ADR Delta Oreca-Nissan Martin/Graves/Beche behaalde zijn vierde zege en heeft zo de meeste overwinningen op zijn conto staan na afloop van het seizoen. Starworks Motorsport, dat reeds in Fuji de titel veilig stelde met de HPD ARX-03b, werd tweede op minder dan 40 seconden. Zonder oponthouden zat de zege er mogelijks in voor de Amerikaanse equipe. De derde en laatste podiumplaats ging naar de OAK Racing Morgan-Nissan van het trio Pla/Lahaye/Nicolet.
 
Felbermayr Porsche & Aston Martin Vantage V8Felbermayr Porsche & Aston Martin Vantage V8
In GTE-Pro kon Aston Martin Racing alsnog een overwinning boeken in het debuutseizoen van het WK Endurance. De Vantage V8 van Darren Turner Stefan Mucke had aan de streep 53 seconden voorsprong op de Felbermayr-Proton Porsche van Richard Lietz en Marc Lieb. Voor kampioen AF Corse moest de 458 Italia #51 opgeven met motorproblemen, de #71 in handen van Bertolini en Beretta werd derde op een ronde. De Larbre Competition Corvette met startnummer 50 schreef GTE-Am op zijn naam.

Uitslag 6H Shanghai 2012

01. Wurz/Lapierre (Toyota TS030 Hyrbid) 191 ronden
02. Kristensen/McNish (Audi R18 e-tron quattro) + 58.570s
03. Fässler/Lotterer/Tréluyer (Audi R18 e-tron quattro) + 1m 42.814s
04. Belicchi/Cheng/Primat (Lola-Toyota) + 6 ronden
05. Brabham/Chandhok/Dumbreck (HPD-Honda) + 6 ronden
06. Kane/Leventis/Watts (HPD-Honda) + 9 ronden
07. Martin/Graves/Beche (Oreca-Nissan – LMP2) + 11 ronden
08. Dalziel/Potolicchio/Sarrazin (HPD-Honda – LMP2) + 11 ronden
09. Lahaye/Nicolet/Pla (Morgan-Nissan – LMP2) + 12 ronden
10. Kaffer/Minassian/Perez Companc (Oreca-Nissan – LMP2) + 12 ronden

Foto's: Toyota Motorsport, Rebellion Racing & FIA WEC


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in WEC op zondag 28 oktober 2012 om 13:38


Andere publicaties op Racingworld.be...