ACO geeft GTC een nieuwe kans, maar weert voortaan cupwagens

De organisatie van de European Le Mans Series (Le Mans Endurance Management, oftewel LMEM) bevestigde afgelopen weekend dat de GTC-klasse in het seizoen 2013 zal blijven openstaan voor GT3-wagens die zijn gehomologeerd door de FIA. Nieuw is echter dat de cupwagens waarvoor de klasse aanvankelijk was opgericht vanaf heden niet meer welkom zijn, teams met een Ferrari F430 Challenge, Lotus Evora GT4 Enduro of Porsche 911 GT3 Cup in de ateliers zullen dus thuis moeten blijven. Dat 2013 een cruciaal jaar wordt voor het voortbestaan van de ELMS moeten we u niet meer uitleggen na het rampzalige seizoen 2012 waarin er nauwelijks deelnemers kwamen opdagen en 3 van de 5 wedstrijden werden afgelast en vervangen door een trip naar Road Atlanta. Of het opnieuw promoten van de GTC-klasse een deel van de oplossing kan bieden, is maar ten zeerste de vraag.
Naast de vier andere volwaardige klassen – LMP2, LMPC, LMGTE Pro en LMGTE Am – hoopt LMEM met de GTC-klasse volgend seizoen mee te kunnen genieten van het grote succes dat de GT3-formule momenteel kent en zo het veld wat aan te dikken. Men moet zich echter de vraag stellen waarom in 2013 zou lukken wat in 2012 totaal mislukte, dit seizoen kwam er immers tijdens geen enkele wedstrijd een wagen opdagen in de klasse die als noodoplossing diende. Welke drijfveren heeft een team immers om deel te nemen wanneer hun GT3’s trager worden gemaakt om niet in het vaarwater van de duurdere GTE’s te komen en men zo als langzaamste steeds de hekkensluiter mag spelen. Bovendien lijkt het er op dat er ook geen felbegeerde uitnodiging voor de 24h du Mans te verdienen valt. Het voornaamste tegenargument is echter het bestaan van Stéphane Ratels Blancpain Endurance Series waarin dezelfde wagens zonder aanpassing voor de algemene zege kunnen strijden over races van dezelfde duur (3 uur).
 
Gerard Neveu, CEO van Le Mans Endurance Management (LMEM) probeert echter positief te klinken en verklaarde dat “er reeds verschillende teams wagens wensen in te zetten in de GTC-klasse en de 2013 ELMS grid een positieve aangroei zal kennen tengevolge van deze beslissing.”

Foto's: Vincent Wouters en Martijn Wouters


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in ELMS op maandag 05 november 2012 om 00:00


Andere publicaties op Racingworld.be...