Vijf Porsche's op de eerste vijf plaatsen, dat is het niet geheel onverwachte verdict van de laatste BRCC race van het jaar. Bouvy en Coens wonnen de Long Race en Bouvy halen zo ook de titel binnen. Van Hooydonk leverde fors weerwerk met de Brass Racing Viper maar geraakte betrokken bij een van de vele crashes en moest opgeven. De geanimeerde race werd verschillende malen onderbroken door een safety car procedure.
Zoals verwacht verscheen de Volvo S60 niet aan de start, de GPR Aston Martin daarentegen vond nog wel zijn weg naar de startgrid, maar al na één ronde kwam de Engelse bolide terug de pitlane binnen. Een lekke voorband werd nog vervangen, maar daar ook de elektrische problemen weer de kop op staken, besloot men bij GPR de handdoek finaal te werpen. Wegens het ontbreken van de Volvo, erfde de Viper de startplaats het dichtst bij de startlijn. Van Hooydonk profiteerde en hield de Viper op kop van de wedstrijd, maar al snel kwam er einde aan zijn poging om een voorsprong bij elkaar te sprokkelen. De safety car kwam een eerste maal de baan op nadat de Porsche #73 een oliespoor had nagelaten in de chicane. Verscheidene wagens, met de Belgium Racing Porsche voorop, profiteerden van de onderbreking om een extra vroege pitstop te maken. De KIA #17 viel stil op de baan, maar werd de pits in gesleept en kon later zijn weg verder zetten. Wanneer de race na 8 ronden hervat werd, vonden we nog steeds Van Hooydonk op kop, voor Derdaele.Na drie kwartier racen kregen we opnieuw de safety car op de baan, wanneer de Mondeo en de GC 10 V8 #10 tegelijkertijd op de heuvel tot stilstand kwamen. De GC 10 bleek te kampen met een gebroken velg en werd op een truck terug naar de pits gebracht. Na een uur wedstrijd leidde de Belgium Racing Porsche voor de ProSpeed Competition Porsche van Bouvy en de Brass Racing Viper. Verscheidene wagens doken in het donker de graskant in, maar konden (soms wel met de hulp van de interventiewagen) hun weg verder zetten. Ondertussen werd bekend dat de Belgium Racing Porsche een stop and go van 10 seconden moest uitzitten. Het team trof echter geen fout. De safety car, op zoek naar de leidende Viper die zich toen echter in de pits bevond, had de Porsche laten passeren zodanig dat deze één ronde voorsprong kon nemen op de rest van het veld...
Voor de derde maal kregen we een safety car wanneer de GC10 V8 #10 voor de tweede maal stil viel nu op het einde van de pitstraat. Ondertussen was de ProSpeed Competition Porsche opgerukt naar de leiding. Na iets meer dan drie uur racen was een nieuwe neutralisatie van de wedstrijd nodig nadat de GC V10 #22, de Brass Racing Viper en de FirstMotorsport Porsche zwaar crashten net voorbij de Jacky Ickx Chicane. Nadat blijkbaar de ophanging van de silhouette doorzakte, begon de wagen over de baan te slingeren waarna de Viper de zwalpende wagen niet meer kon ontwijken om zich daarna in de Porsche te boren. De baan lag vol brokstukken en de wagens werden langs de pitlane omgeleid. Na de herstart leek de race in zijn definitieve plooi gevallen te zijn met de ProSpeed Porsche van Bouvy/Coens op kop met twee ronden voorsprong op de Belgium Racing Porsche en zes ronden op de tweede ProSpeed Competition Porsche van Mattheus/Grandjean/Muller. Bouvy/Coens zouden de leiding niet meer afgeven en wonnen voor Derdaele/Derdaele/Maassen die nog terug kwamen tot in de zelfde ronde. Opschudding was er nog in de laatste ronde wanneer de Scuderia Monza Porsche en de tweede ProSpeed Porsche tegen elkaar rijden. Het ProSpeed exemplaar kan zich nog over de lijn slepen maar verloor de derde plaats aan de MeXT Racing Porsche van Van Elslander/Goegebuer/Longin. De zwaar beschadigde Porsche van de gebroeders Thiers werd op een bergingstruck binnen gebracht maar werd toch nog als vijfde geklaseerd voor de verrassende sterke Prime Racing Ginetta.
Fotografen Marnik Mouchaers, Martijn Wouters en Vincent Wouters zorgden voor twee albums van deze laatste BRCC-race uit 2012.
Foto's: Martijn Wouters & Vincent Wouters