Vier jaar geleden herintroduceerde Jonathan Palmer met de toestemming van de FIA de Formule 2 in het formulewagen landschap. In tegenstelling tot de oorspronkelijke formule 2 die in 1984 werd afgevoerd ten koste van de Formule 3000, was de nieuwe generatie een single make competitie waar alle wagens door de organisatie gerund werden. De Formule 2 moest een ideale opstap vormen naar de Formule 1, maar de klasse kon die belofte nooit waarmaken. Weinig rijders uit de serie groeiden door naar de hogere klasses en de grids geraakten met de jaren minder gevuld. Na vier jaar besloot de organisator Motorsport Vision dan maar om het bijltje erbij neer te leggen en de stekker uit het Formule 2 kampioenschap te trekken.
In de jaren zestig en zeventig van vorige eeuw was een deelname aan het Formule 2 kampioenschap bijna een noodzakelijke stap richting Formule 1. Met het introduceren van de turbomotoren in de Formule 1 bleef men bij de Formule 1 teams zitten met een overstock aan 3 liter atmosferische motoren. Daarom verving de FIA in 1985 de Formule 2 door de Formule 3000, die gebruik maakte van de 3000cc atmosferische krachtbronnen. Vijfentwintig jaar later achtte oud F1 rijder Jonathan Palmer, die enig succes oogstte met zijn Formula Palmer serie, de tijd rijp om de klasse terug te introduceren. Hij opteerde echter voor een single make bolide geproduceerd bij Williams en aangedreven door een Audi motor. Bovendien bleven alle wagens in het bezit van de organisator, Motorsport Vision, die zorgde voor het onderhoud. Deze aanpak zou de kosten reduceren en de rijders de gelegenheid geven te strijden met gelijke wapens.Het concept sloeg echter nooit volledig echt aan, na een veelbelovend eerste seizoen slonk het aantal deelnemers de daarop volgende jaren gestaag mede doordat slechts weinig rijders uit de klasse konden doorstoten naar hogere klasses. De serie kende bovendien een triestig dieptepunt met het dodelijke ongeluk van Henry Surtees, zoon van de uiterst populaire ex-wereldkampioen John Surtees, op het circuit van Brands Hatch. Dit jaar tekenden slechts weinig rijders present en de klasse kreeg dan ook weinig aandacht van pers en publiek. Motorsport Vision zag dan ook geen heil meer in het verder zetten van de serie en besloot de Formule 2 op te doeken. Palmer moest toegeven dat alhoewel het de gelijkheid van het materiaal bevorderde, het concept om alle wagens onder te brengen in één gezamenlijk team niet werkte. Als er ooit een nieuwe Formule 2 komt zal ze moeten uitgaan van een meer conventionele multi team basis, voegde de oud-Formule 1 rijder er aan toe.
In het vierjarig bestaan van de Formule 2 kwam de serie ieder jaar in actie op Belgische bodem, driemaal op Spa-Francorchamps tijdens het weekend van de Euroraces en eenmaal in 2010 op het circuit van Zolder als support van het WTCC kampioenschap. Benjamin Bailly was de enige Belg die uitkwam in de serie, in 2010 werd hij zevende in de eindstand.
Foto's: FIA F2